Mówi: | Ewa Sadowska, kierownik komunikacji projektów strategicznych, UPC Polska Szymon Kabała, laureat głównej nagrody UPC Digital Art Konrad Jerin, redaktor naczelny F5, juror UPC Digital Art |
Nowe technologie poszerzają granice w sztuce. Pomagają tworzyć nowe formy i docierać z nimi do szerokiego grona odbiorców
Nowe technologie są przyszłością nie tylko gospodarki, lecz także sztuki. Otwierają przed artystami nowe możliwości – pomagają im łączyć różne dziedziny sztuki i docierać ze swoim dziełem do szerokiego grona odbiorców. Digital art to kierunek, który zyskuje coraz większą popularność na świecie. Promowanie tej formy sztuki ma na celu konkurs UPC.
– Ideą, jaka przyświecała projektowi UPC Digital Art, było przede wszystkim promowanie artystów, którzy tworzą sztukę digitalną, ale nie są w Polsce doceniania. Mają w sobie jednak ogromny potencjał, który aż prosi się o to, żeby go wypromować i pokazać światu – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Sadowska, kierownik komunikacji projektów strategicznych w UPC Polska. – Sztuka cyfrowa dzielona jest z odbiorcami dzięki internetowi, a my jako jego dostawca chcemy promować w nim to, co jest wartościowe.
Jak podkreśla Ewa Sadowska, digital art to dziś dziedzina niedoceniana, potrzebna jest więc promocja tej formy sztuki. Dzięki nowym mediom można nią zainteresować nie tylko środowiska artystyczne, lecz także osoby postronne, dotąd niemające wiele do czynienia ze sztuką.
Zorganizowana wspólnie z magazynem „F5” pierwsza edycja UPC Digital Art skierowana była do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów, m.in. ilustratorów, twórców animacji i muzyki. Zmagania pomiędzy uczestnikami trwały od czerwca br. Główną nagrodę w konkursie – 20 tys. zł – otrzymali Mateusz Marchwicki i Szymon Kabała, czyli Zespół Masz_in.
– Świat nowych technologii nas inspiruje. Nie musimy się ograniczać tylko do płótna czy do ekranu telewizyjnego, możemy korzystać ze wszystkiego, co jest dostępne. To np. możliwość rejestrowania ruchu ludzkiego na różne sposoby. Możemy rejestrować i skanować człowieka, jego ruchy w przestrzeni trójwymiarowej 3D i przenosić tę przestrzeń. Dzisiejsze możliwości technologiczne umożliwiają łączenie różnych technik niestandardowymi metodami i tworzenie nowych form z różnych dziedzin, z różnych fragmentów – mówi Szymon Kabała, laureat konkursu UPC Digital Art.
Przewagą tej formy sztuki w środowisku cyfrowym jest brak granic, dzięki czemu możliwa jest nieograniczona wymiana idei i treści.
Jak podkreślają eksperci, digital art pełni bardzo ważną funkcję – oswaja technologię.
– Chodzi o to, by na koniec ta technologia nie była sama dla siebie. Nie chcemy się nią zachłysnąć. W tym jest ogromna rola digital artu, żeby te prace opowiadały historię i żeby to były historie uniwersalne, a nie tylko pokaz samych możliwości technologicznych – dodaje Konrad Jerin, redaktor naczelny „F5”, juror UPC Digital Art. – Wiemy już, że technologia przerosła człowieczeństwo i teraz jest wielkie wyzwanie, żeby ona osiągnęła jednak poziom czegoś uniwersalnego.
Zadaniem uczestników UPC Digital Art było przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces. Artyści musieli wykorzystać do tego wiele różnych technik cyfrowych i analogowych, jak np. mapping 3D, druk 3D, kodowanie generatywne, papier.
Wśród mentorów konkursu UPC Digital Art byli m.in. kompozytor Radzimir Dębski, artysta, grafik Andrzej Pągowski i Malwina Konopacka, ilustratorka i projektantka.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2025-01-07: Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.