Newsy

Nowe technologie nie zastąpią prawników, ale ułatwią im wykonywanie pracy. Dziś korzysta z nich niewiele kancelarii

2018-09-18  |  06:10

Tylko niewielka grupa kancelarii wykorzystuje zaawansowane narzędzia informatyczne. Zdecydowana większość pracuje analogowo. Problemem jest brak rozwiązań, które odpowiadają na realne potrzeby prawników i odciążyłyby ich od żmudnych prac administracyjnych. Pojawiają się jednak programy, które ułatwiają pracę prawnikom, m.in. te oparte o sztuczną inteligencję, wykorzystywane do analizy dużej liczby dokumentów – ocenia Tomasz Zalewski, założyciel Fundacji LegalTech Polska.

 Technologie mogą pomóc prawnikom nie tyle w zmianie sposobu pracy, ile mogą odciążyć ich od najrozmaitszych czynności administracyjno-biurowych, które odciągają ich od tego, co stanowi esencję pracy prawnika, czyli pomagania ludziom w rozwiązywaniu ich problemów – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Zalewski, radca prawny, założyciel Fundacji LegalTech Polska.

Z raportu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych”, opublikowanego przez Fundację LegalTech Polska, wynika, że prawnicy oczekują elektronicznego dostępu do statusu prowadzonych spraw, dostępu do szablonów i przykładów online (po ok. 63 proc.), dostępu do informacji i publikacji online (60,7 proc.) oraz możliwości automatycznego generowania raportów, tabeli dokumentów prawnych (59,3 proc.). Obecnie prawnicy narzekają na uciążliwość prac administracyjnych, stricte biurowych, jak rejestracja czasu pracy, rejestracja zlecenia czy pozyskanie klientów.

– Z jednej strony jest bardzo dużo oprogramowania, które teoretycznie może pomóc prawnikom. Z drugiej strony większość prawników twierdzi, że te narzędzia są niedostosowane do ich oczekiwań i realnych potrzeb. Specyfika pracy prawników chyba nie jest jeszcze dostatecznie rozpoznana przez twórców tego typu narzędzi i w związku z tym występuje niedostosowanie oferty do realnych potrzeb prawników – wskazuje Tomasz Zalewski.

Prawnicy narzekają na brak kompleksowego narzędzia, które uwzględniałoby specyfikę pracy kancelarii prawnej, ale też konkretnych jej typów, np. zapewnienie kompleksowego narzędzia jedynie dla kilkuosobowego zespołu prawników czy dla kancelarii działającej w specyficznym obszarze. Niektóre kancelarie zniechęca również to, że wprowadzenie rozwiązań informatycznych wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz obowiązkiem przeszkolenia pracowników. Często to także kwestia niechęci zarządu do wprowadzenia nowych technologii. Z drugiej jednak strony, jeśli pojawiają się odpowiednie rozwiązania, to są możliwe do zastosowania tylko w wąskim zakresie.

– To, czego prawnicy rzeczywiście potrzebują, to narzędzi, które będą ich wspierać w naturalnym cyklu pracy, w każdym elemencie pracy z klientem. Chodzi o narzędzia, które ułatwiają im komunikację z klientem, zwłaszcza komunikację szyfrowaną bądź chronioną, co jest wymogiem współczesnych czasów, a także uwzględniają tajemnicę zawodową i rozwiązania wspierające ich w tworzeniu dokumentów, które są podstawowym sposobem wyrażania myśli przez prawników. Te najczęściej są wciąż tworzone w sposób dosyć manualny, wymagający dużego zaangażowania czasu i pracy – tłumaczy założyciel Fundacji LegalTech Polska.

Zdaniem Tomasza Zalewskiego najbardziej zaawansowanymi programami obecnie są te do wyszukiwania informacji. Oparte o sztuczną inteligencję pozwalają po kluczowych frazach odszukać potrzebne dokumenty z tomów akt. Zbieranie informacji o stanie orzecznictwa i prawa jest uciążliwe dla 41 proc. prawników, przede wszystkim ze względu na obszerność orzecznictwa, zmiany ustawodawstwa i nowe regulacje prawne.

Jak podkreślają eksperci, sztuczna inteligencja nie zastąpi pracy prawników. Wprowadzone kilka lat temu wirtualne kancelarie upadły.

 Prawnicy ciągle będą musieli być ludźmi z krwi i kości, którzy będą kontaktować się z ludźmi, którym pomagają. Jestem natomiast przekonany, że coraz to nowe narzędzia technologiczne bardzo ułatwią to zadanie. Pozwolą się prawnikom skoncentrować tylko na świadczeniu pomocy prawnej, natomiast odciążą od żmudnej pracy związanej z formatowaniem dokumentów, rozliczaniem czasu pracy, przygotowaniem ofert i innymi czynnościami, na które obecnie w kancelarii poświęcamy bardzo dużo czasu – przekonuje Tomasz Zalewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.