Mówi: | Michał Sztuk |
Firma: | ViDiS |
Od września programowania będą się uczyć najmłodsi. To wyzwanie dla szkół podstawowych i nauczycieli
Za kilka lat podstawowa znajomość kodu i narzędzi programistycznych będzie wymagana w CV tak samo jak dziś znajomość języka angielskiego czy pakietu Office – przekonuje Michał Sztuk z firmy ViDiS. Od września nauka programowania trafi do I klas szkół podstawowych. Zwiększy się również liczba godzin informatyki dla starszych uczniów. Dużo większy nacisk ma być położony na praktykę. Jednak znajomość nowych technologii wśród wielu nauczycieli jest na znacznie niższym poziomie niż uczniów. Wyzwaniem jest też odpowiednie wyposażenie pracowni komputerowych.
– Nowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zakłada naukę elementów programowania już od I klasy szkoły podstawowej, a także zwiększenie liczby godzin informatyki od klasy IV w górę. Nauka programowania w założeniu ma znacząco zwiększyć przygotowanie uczniów do wejścia za kilka lat na rynek pracy – w dużej części już zdominowany przez zawody, które wymagają przynajmniej podstawowej znajomości kodu, obsługi narzędzi informatycznych czy pakietów biurowych – przypomina w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Sztuk z firmy ViDiS.
Na świecie programowanie uważane jest za kluczową nowoczesną kompetencję i uznawane za trzeci język, którego należy się uczyć równolegle z ojczystym i obcym. Dlatego na Zachodzie tego rodzaju zajęcia od lat znajdują się w planie zajęć nawet najmłodszych uczniów. Wedle nowych przepisów od września 2017 roku nauka programowania rozpocznie się także w Polsce, już w I klasach szkół podstawowych. Zwiększy się też liczba godzin informatyki od IV klasy (z 210 do 280 godzin).
Jak jednak podkreśla ekspert, nowe obowiązki to również wyzwania dla szkół oraz samych nauczycieli.
– Nauczyciele przede wszystkim boją się tego, że nie sprostają wymogom MEN. Wymaga się od nich znajomości narzędzi, metod i nowych technologii, które nie są dla nich tak naturalne jak dla uczniów. Uczniowie w wieku 7–9 lat zdecydowanie płynniej poruszają się w temacie nowych technologii niż nauczyciele, którzy mają ich uczyć tego rzemiosła – tłumaczy Sztuk.
Nauczyciele zostali objęci cyklem szkoleń dotyczących programowania (koszt kursów to 124 mln zł). Mogą też skorzystać z sieci współpracy czy bazy materiałów. Łącznie w Polsce pracuje 24 tys. nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej, wedle założeń wszyscy mają przejść odpowiednie szkolenie.
– Z moich doświadczeń wynika, że nauczyciele szkolą się w tym temacie, starają się zwiększać swoją wiedzę. Ośrodki metodyczne dla nauczycieli w dużym stopniu dysponują sprzętem niezbędnym do nauki programowania i potrafią szkolić nauczycieli. Widać jednak, że tylko część nauczycieli zainteresowała się tym tematem, pozostali nie do końca wiedzą, co stanie się po 1 września – wskazuje przedstawiciel ViDiS.
Zgodnie ze wskazaniami MEN zajęcia edukacyjne z informatyki mogą być prowadzone w grupach liczących nawet 24 osoby, jednak każdy uczeń ma mieć do dyspozycji indywidualne stanowisko pracy z dostępem do internetu i odpowiednim oprogramowaniem. Takie warunki spełnia niewielki odsetek polskich szkół, dlatego w najbliższym czasie czeka je sporo inwestycji w sprzęt. Eksperci wskazują, że część szkół postawi na nowoczesne pracownie terminalowe, które pozwolą oszczędzić koszty, czas i miejsce w pracowniach oraz zużycie energii.
– Na rynku jest dość dużo pieniędzy związanych z doposażeniem czy stworzeniem pracowni informatycznych. To programy operacyjne, różnego rodzaju dotacje z Ministerstwa i UE na przygotowanie pracowni. Należy tylko z głową podejść do tych pieniędzy. Jeżeli którakolwiek z instytucji publicznych, szkoła czy ośrodek metodyczny, potrzebuje pieniędzy na przygotowanie i wdrożenie tego typu nauczania, to te pieniądze się na rynku znajdą, wystarczy się rozejrzeć, na pewno coś się znajdzie – mówi Sztuk.
Jak przekonuje ekspert, aby nauka programowania była nie tylko teorią, lecz także praktyką, konieczne jest wsparcie ze strony dyrektorów szkół i lokalnych polityków, choćby jeśli chodzi o pomoc w zakupie podręczników. Dotychczas nauka kodowania czy samej informatyki w szkołach była często traktowana po macoszemu.
– W nowej podstawie rzeczywiście większy nacisk położony jest na praktykę, na obcowanie uczniów z nową technologią, z pomocami naukowymi, czyli robotami czy programami komputerowymi, które w wizualny sposób pokażą im, czy program, który przygotowali, będzie działał, i czy to, czego się uczą, w jakikolwiek sposób w przyszłości im się przyda. A tak będzie na pewno, za 5–10 lat podstawowa znajomość kodu i narzędzi programistycznych będzie tak samo wymagana w CV jak obecnie język angielski czy znajomość pakietu Office – ocenia Michał Sztuk.
Jak wynika z opublikowanego w 2016 roku raportu Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Większość z nich będzie związana właśnie z technologią, cyfryzacją albo sztuczną inteligencją. Branża IT rozwija się w coraz szybszym tempie, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, przede wszystkim z umiejętnością programowania.
Czytaj także
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-10: Nowy raport KE wskazuje pewną poprawę w zakresie praworządności w Unii. Parlament chce silniejszych instrumentów do jej ochrony
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-20: M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.