Newsy

Orange: Program Polska Cyfrowa powinien wspierać rozwój chmur obliczeniowych

2013-10-28  |  06:45

Strategia Polski Cyfrowej na lata 2014-2020 musi uwzględniać kierunki rozwoju technologii, czyli większe wykorzystanie tabletów oraz chmur obliczeniowych – przekonuje wiceprezes Orange. Konsultacje społeczne programu, w którym do wydania będą niemal 2 mld euro, potrwają do 6 listopada.

 – Mamy wrażenie, że ten dokument powinien już ujrzeć światło dzienne. Zbliżamy się do kolejnej perspektywy finansowej 2014-2020, mamy zobowiązania związane z realizowaniem Europejskiej Agendy Cyfrowej na rok 2020. Dla nas program Polski Cyfrowej jest absolutnym priorytetem, wytycza kierunki rozwoju, wytycza pewne granice możliwości dalszego inwestowania dla operatorów komercyjnych – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Muszyński, wiceprezes ds. operacyjnych Orange Polska.

Program Operacyjny Polska Cyfrowa będzie siedmioletnim projektem współfinansowanym z środków unijnych. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, do wydania będą łącznie prawie 2 mld euro. Najwięcej, bo po ok. 880 mln euro, zostanie przeznaczonych na stworzenie powszechnego dostępu do sieci szerokopasmowych oraz na e-administrację.

Muszyński przyznaje, że opracowanie założeń programu to bardzo skomplikowane zadanie. Błędy na etapie przygotowania mogą mieć poważne skutki zarówno dla inwestorów prywatnych, jak i dla budżetu państwa. Dlatego, choć Orange bardzo czeka na dokument, Muszyński rozumie zwłokę i twierdzi, że nie należy poganiać urzędników.

Dodaje, że Polska powinna być lepiej przygotowania do realizacji założeń Polski Cyfrowej dzięki trwającym od kilku lat programom rozbudowy dostępu do internetu szerokopasmowego.

 – Jeżeli nie, to znaczy, że naprawdę zmarnowaliśmy ostatnie 6 lat, kiedy uruchomiliśmy program sieci szerokopasmowych, które budujemy dzisiaj w różnych modelach, wprawdzie skutecznie budujemy od 2010-2011 roku, ale budujemy. W związku z tym, jeżeli to nie pomogło nam przygotować się do kolejnego ruchu, to znaczy, że naprawdę coś jest nie tak z tym rynkiem i z tym, w jaki sposób na tym rynku funkcjonujemy od strony inwestycji – przekonuje Muszyński.

Dodaje, że w nowym programie niezwykle ważne jest to, by dostosować założenia do zmieniających się trendów w korzystaniu z nowoczesnych technologii.

 – Moim zdaniem przyszłością będzie tablet, który do dzisiaj służył nam tylko jako przeglądarka, bo nie posiada mocy obliczeniowej – przewiduje Muszyński. – Połączony z chmurą, daje nam możliwość wykorzystania nieograniczonej bez mała mocy obliczeniowej.

Muszyński ma nadzieję, że rozwój tego obszaru będzie wspierany w programie Polska Cyfrowa. Podkreśla, że rozwój technologii chmury umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie dostępnych mocy obliczeniowych i rozłożenia ich na wiele ośrodków. Taka optymalizacja daje bardzo duże oszczędności, wymusza jednak rozwagę przy inwestowaniu i rozwoju centr danych. Skorzystać na tym może też administracja państwowa.

 – Administracja państwowa inwestuje środki publiczne, środki unijne. Na pewno, mając na uwadze realizację zadań związanych z Polską Cyfrową, z e-administracją, ta moc obliczeniowa musi stanowić priorytet z punktu widzenia spełnienia celów i realizacji strategii państwa. A chmura może tylko w tym pomóc – przekonuje Muszyński.

Dodaje, że Orange może wykorzystać swoją przewagę, bo już teraz dysponuje jednym z większych centrów przetwarzania danych.

 – My jesteśmy dzisiaj w Polsce jednym z największych dostawców usługi. Mamy spółkę Integrated Solutions, która zajmuje się dostarczaniem kompleksowych rozwiązań m.in. w chmurze, wykorzystując jedno z największych data centers w Polsce, czyli centrum Orange – mówi wiceprezes spółki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.