Mówi: | Kinga Dobrzyń |
Funkcja: | dyr. Biura Rozwoju Usług Listowych |
Firma: | Poczta Polska |
Poczta Polska wprowadza elektroniczne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej i e-awizo
Poczta Polska udostępnia usługę elektronicznego – smsowego lub mailowego – potwierdzenia dostarczenia lub zwrotu przesyłki poleconej. Kolejne nowatorskie rozwiązanie to e-awizo, które będzie alternatywą dla papierowego powiadomienia o czekającej na nas przesyłce.
– Powiadomienie klienta o dostarczeniu lub zwrocie wysłanej przez niego przesyłki poleconej to duża oszczędność czasu i wygoda, podobnie jak e-awizo – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Kinga Dobrzyń, dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych Poczty Polskiej. – Dostaniemy informację o przesyłce, którą właśnie wysłaliśmy, gdy jesteśmy w pracy czy w ogóle poza domem. Albo o przesyłce, która na nas czeka w placówce pocztowej.
Elektroniczne potwierdzenie doręczenia bądź zwrotu przesyłki poleconej już jest dostępne dla klientów.
– Do jego otrzymania wystarczy wpisanie na dowodzie nadania również numeru telefonu lub adresu e-mail – mówi Kinga Dobrzyń. – Dzięki temu nadawca w chwili doręczenia otrzyma stosownie zawiadomienie, a jeśli adresat nie odbierze tej przesyłki, to przesłana zostanie informacja o dacie zwrotu przesyłki – dodaje.
Z kolei dyspozycję o chęci otrzymywania elektronicznego mailowego lub smsowego awizo będzie można złożyć bezpłatnie w najbliższej miejscu zamieszkania placówce pocztowej. Elektroniczne awizo będzie na początkowym etapie używane na równi z papierowym.
– Później stopniowo będziemy przechodzić tylko i wyłącznie na elektroniczny kanał informacyjny. Dla wybranych przesyłek, chociażby nadawanych przez sądy, będą to równolegle zawiadomienia papierowe i elektroniczne – wyjaśnia Dobrzyń.
Od przyszłego roku klienci będą mogli także zgłosić dyspozycję otrzymywania zawiadomień o oczekującym w placówce liście poleconym za pośrednictwem internetu. Każdy klient będzie mógł utworzyć swoje indywidualne konto na stronie internetowej. Otrzyma login i hasło. Konto umożliwi klientom monitorowanie przesyłek, obserwację historii swoich nadań, złożenie dyspozycji e-awizo czy dosłania przesyłek.
neoKartka i poczta hybrydowa
E-awizo i elektroniczne potwierdzenie doręczenia lub zwrotu przesyłki to nie jedyne innowacje Poczty Polskiej. Za pomocą serwisu neoKartka.pl możliwe jest wysłanie kartki okolicznościowej, która zostanie wydrukowana, a następnie dostarczona w tradycyjnej formie. Mobilna wersja serwisu pozwala na przesłanie zdjęcia ze smartfonu lub tableta – jako kartki pocztowej.
Poczta pracuje również nad wdrożeniem usługi e-znaczka i e-listu.
– W przypadku e-znaczka, klient będzie mógł dokonać zakupu znaczka przez internet, wydrukować go, przykleić na przesyłkę i nadać ją za pośrednictwem skrzynki pocztowej. Natomiast e-list będzie przesyłką nadawaną mailowo i doręczaną klientowi w sposób tradycyjny – tłumaczy dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych.
Dla nadających paczki udogodnieniem jest z kolei możliwość zarejestrowania przesyłki i wydrukowanie dowodu nadania przez internet. Następnie taką przesyłkę trzeba zanieść do wybranej placówki pocztowej, gdzie można ją od razu wysłać bez tracenia czasu na formalności.
Zmiany w Poczcie Polskiej to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów dotyczące wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych.
– Chcemy, żeby nasze podstawowe usługi były postrzegane jako nowoczesne, odpowiadające obecnym wyzwaniom rynku, jak również oczekiwaniom klientów – mówi Kinga Dobrzyń. – Najczęstszą grupą odbiorców tego typu usług są ludzie młodzi, do 30. roku życia, natomiast są to usługi dobrze postrzegane także przez innych klientów indywidualnych i biznesowych – dodaje.
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.