Newsy

Polska branża IT urosła o prawie 9 proc. Małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają rozwój

2013-06-14  |  06:30

Polski rynek IT rośnie znacznie szybciej niż cała gospodarka – aż o niemal 9 proc. w 2012 r. Branża rozwija się m.in. dzięki rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw. Cały sektor może być warty ponad 80 mld zł, a wartość tylko największych firm według raportu Computerworld Top200 to 43,3 mld zł.

Raport przygotowany przez Computerworld uwzględnia tylko te przedsiębiorstwa, których przychód wyniósł co najmniej 1 mln złotych – jest ich około 300. Natomiast według GUS-u na całym rynku działa ponad 60 tys. przedsiębiorstw związanych z informatyką, w tym ok. 50 tys. firm jednoosobowych.

 – Z naszego raportu widać, że bardzo silnie rosną małe i średnie przedsiębiorstwa. One potrzebują coraz więcej i coraz ciekawszych rozwiązań. Bardzo ciekawy jest rynek systemów klasy ERP [ang. Enterprise Resource Planning], czyli wspomagający zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa. Kiedyś to były systemy zarezerwowane wyłącznie dla największych korporacji, dzisiaj one schodzą w dół co najmniej do poziomu średnich przedsiębiorstw – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu Computerworld.

Bitner podkreśla, że jest kilka przyczyn wzrostu tego rynku. W 2012 r. powiększył się on o 8,9 proc., podczas gdy polski PKB wzrósł jedynie o 1,9 proc.

Według redaktora naczelnego pisma, właśnie rozwój małych i średnich przedsiębiorstw jest strukturalną zmianą, która daje podstawę wzrostu. Zmienia się również struktura wydatków na IT. Zamiast kupowania najpierw komputerów, a potem systemów, firmy decydują się na bardziej kompleksowe rozwiązania. To połączenie sprzętu, oprogramowania, ale także usług i wsparcia kompetencyjnego. Dają one wyraźny efekt biznesowy – albo poprzez ograniczenie kosztów, albo poprzez wzrost zysków. Bitner dodaje, że dzięki takim rozwiązaniom np. w instytucjach państwowych skraca się czas załatwiania spraw.

 – Na pewno coraz więcej wydajemy na rzeczy, które budują konkretną wartość w przypadku przedsiębiorstwa czy instytucji. Coraz mniej wdrożeń dotyczy takich rozwiązań silosowych, zamkniętych wewnątrz jednego działu. Dzisiaj to są często rzeczy, które pozwolą bardzo szybko, często w ciągu kilku tygodni, poprawić efektywność firmy – mówi Bitner.

W raporcie Computerworld uwzględnionych zostało około 300 firm, których przychody przekroczyły 1 mln zł. Natomiast po uwzględnieniu całej branży okazuje się, że wartość rynku sięga nawet 20 mld euro, czyli ponad 80 mld złotych.

 – Cała ta branża wytwarza mniej więcej 4 proc. PKB, a więc jest większa niż przemysł węgla kamiennego – podkreśla redaktor naczelny. – Nie mamy się czego wstydzić. Mamy prężne firmy, które bardzo intensywnie rozwijają się także na rynkach zagranicznych. Mówię tu o często bardzo złożonych usługach informatycznych, takich jak rozwiązania w chmurze. Polskie firmy budują swoje centra przetwarzania danych w Niemczech, w Wielkiej Brytanii, we Francji, w USA. Mamy bardzo dynamicznie rozwijający się sektor producentów gier. Mamy w końcu świetne rozwiązania klasy biznesowej, bardzo dużo produkuje się w Polsce rozwiązań mobilnych wspierających sprzedaż – wylicza mocne strony polskiej branży.

Według niego sektor IT, nawet jeśli nie jest kołem zamachowym gospodarki, jest silnym rynkiem o stabilnym wzroście. Wzrost ok. 8 proc. odnotowano również w 2011 r. Kryzys uderzył w branżę jedynie w 2009 r., ale dzięki temu wiele firm otrzymało impuls do rozwoju. Bitner podkreśla, że w trakcie tąpnięcia łatwiej zbudować przewagę konkurencyjną.

– To właśnie dzisiaj dużo firm inwestuje w takie rozwiązania, które pozwolą zdobyć przewagę w najbliższej przyszłości – podsumowuje redaktor naczelny Computerworld.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.