Newsy

Polska jest ambitniejsza niż reszta Unii i stawia na energooszczędność

2012-10-16  |  06:30
Mówi:Rafał Czyżewski
Funkcja:Prezes
Firma:Energa Operator
  • MP4

    Polska postawiła przed sobą cele ambitniejsze niż cała Unia Europejska: do 2020 roku chce zainstalować inteligentne liczniki u wszystkich odbiorców. Dyrektywa unijna mówi o obowiązku zamontowania 80 procent mierników do tego czasu. Liczniki zapewniają zarówno odbiorcy, jak i dostawcy informacje o bieżącym zużyciu energii. 

     – Polski cel jest cel zbyt daleko idący. Trudny do zrealizowania, bo mamy mało czasu, aby jako cała branża w sposób odpowiedni, do tego się przygotować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Rafał Czyżewski, prezes Energa Operator, spółki, która jest najbardziej zaawansowana we wprowadzaniu tego systemu.

    Rafał Czyżewski nie ma wątpliwości, że wprowadzanie inteligentnych liczników jest konieczne. Nowy system zrewolucjonizuje rynek i przyniesie oszczędności, zarówno odbiorcom energii, jak i samym jej dystrybutorom. Jednak tempo zmian jest zbyt ambitne. Nie wiadomo też, czy przyniosą one spodziewany efekt.

     – Jesteśmy dopiero na etapie uruchamiania infrastruktury. Planujemy rozpoczęcie akcji komunikacyjnej z odbiorcami w najbliższych miesiącach. Ważne jest również uruchomienie projektu pilotażowego. Miałby on określić, jaka jest skłonność odbiorcy do zmiany zachowań w zakresie zużycia energii elektrycznej, na podstawie informacji, które będą mu dostarczane z licznika inteligentnego. Lub też pewnych nowych ofert, które będą możliwe w oparciu o tę infrastrukturę – informuje Rafał Czyżewski.

    Wyjaśnia, że tego typu projekty pilotażowe były realizowane w wielu miejscach na świecie. Natomiast w Polsce nikt się tego nie podjął, ponieważ nie było odpowiedniej infrastruktury.

     – Ważne jest dla nas to, żeby właśnie sobie odpowiedzieć na pytanie, na ile licznik inteligentny może wpłynąć na optymalizację zużycia energii elektrycznej przez naszych klientów. Badania światowe mówią, że to może być oszczędność od 5 do 10 procent. A przy wdrożeniu jeszcze nowych regulacji na poziomie taryf, ten wpływ może być jeszcze większy – uważa prezes Energi Operator.

    Instalowanie tych nowoczesnych liczników ma wpłynąć na poprawę efektywności w zakresie wykorzystania energii elektrycznej.

     – Chodzi o to, aby stworzyć konsumentowi, odbiorcy energii możliwość śledzenia jej zużycia, po to, żeby bardziej racjonalnie ją wykorzystywał – tłumaczy Rafał Czyżewski.

    Innym istotnym celem wprowadzania tego systemu jest stworzenie możliwości do efektywnego zarządzania zużyciem energii w cyklu dobowym, po to, żeby zredukować zapotrzebowanie w szczycie. Czyżewski przypomina, że wyzwaniem dla polskiego systemu elektro-energetycznego w najbliższym czasie będzie potencjalne ryzyko niezbilansowania w okresach szczytu, zwłaszcza wieczornego.

    Energa Operator jest najbardziej zaawansowaną polską spółką we wprowadzaniu projektu inteligentnych liczników.

     – Jesteśmy na etapie wdrażania pierwszego etapu projektu AMI [Advanced Metering Infrastructure - zaawansowane systemy pomiarowe]. Obejmuje on sto tysięcy układów pomiarowych, które są instalowane w Kaliszu, na Półwyspie Helskim oraz okolicach Drawska Pomorskiego. Tworzymy infrastrukturę, trwają prace związane z uruchomieniem liczników. Zakładamy, że do końca października 50 tysięcy liczników będzie funkcjonowało już produkcyjnie, czyli że dane zbierane z liczników będą się nadawały do komercyjnych zastosowań, np. do fakturowania. Zaś kolejne uruchomimy do końca roku – informuje prezes spółki.

    Energa Operator przygotowuje się również do ogłoszenia przetargu na dostawę liczników dla drugiego etapu projektu, który obejmować ma około 500 tysięcy układów pomiarowych. Postępowanie ma zostać wszczęte do końca tego roku.

    Aby te nowoczesne rozwiązania zostały wprowadzone z sukcesem, branża musi uzgodnić wspólne standardy dotyczące funkcjonalności systemu.

     – Są pewne wytyczne, które zostały przygotowane ponad rok temu przez Urząd Regulacji Energetyki, natomiast one mają jeszcze dosyć ogólny charakter – zwraca uwagę Rafał Czyżewski. – Bardzo ważne jest to, żeby firmy dystrybucyjne uzgodniły między sobą, jak definiujemy standard, który będzie wdrażany w Polsce. Pewne działania w tym zakresie, bardzo istotne moim zdaniem są prowadzone na poziomie Polskiego Towarzystwa Rozdziału i Przesyłu Energii Elektrycznej, które opracowało takie wytyczne. Trwa dialog z potencjalnymi dostawcami, zakończenie tych prac pozwoli nam na wypracowaniu standardu, który ułatwi kontraktowanie i realizacje projektów w przyszłości.

    Kolejnym ważnym, zdaniem prezesa, elementem jest system regulacyjny, który jest przygotowywany przez Urząd Regulacji Energetyki i ma zachęcać i stwarzać bardziej stabilne warunki do realizacji takich projektów.

     – Wierzymy w to, że te zapowiedzi prezesa URE, które publicznie wygłasza staną się faktem, co pozwoli na znaczne przyspieszenie działań, związanych z wdrażaniem systemu inteligentnego pomiarowania w Polsce – mówi Rafał Czyżewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.