Mówi: | Dominika Bettman |
Funkcja: | prezes ds. finansowych |
Firma: | Siemens Polska |
Polskie firmy na badania i rozwój przeznaczają mniej niż 1 proc. PKB. Do 2020 roku nakłady mają wzrosnąć dwukrotnie
Krajowe przedsiębiorstwa przeznaczają na badania i rozwój mniej niż 1 proc. polskiego PKB. Zgodnie z planem wicepremiera Mateusza Morawieckiego do 2020 roku nakłady te powinny wzrosnąć do 2 proc. Innowacyjność jest obecnie kluczowym elementem utrzymania konkurencyjności. Powinna być jej podporządkowana cała kultura pracy przedsiębiorstwa.
– Innowacje są dzisiaj wielkim wyzwaniem dla firm, przede wszystkim dlatego, że są elementem konkurencyjności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominika Bettman, prezeska ds. finansowych w przedsiębiorstwie Siemens sp. z o.o. – Tego rodzaju działania powinny wejść do krwiobiegu firmy. Całe przedsiębiorstwo powinno być budowane tak, aby wspierać innowacyjność.
Jak precyzuje Dominika Bettman, na innowacyjności musi być skupiona strategia przedsiębiorstwa oraz zarząd. Kierownictwo powinno tworzyć podporządkowaną temu kulturę pracy. Komunikat o priorytetowym znaczeniu takich procesów musi dotrzeć do pracowników, tak by wzmacniać wieloaspektowe myślenie innowacyjne i otwartość. Procesy powinny być skonstruowane w taki sposób, aby wspierać innowacje.
– Dzisiaj to nie jest „eureka”, kiedy jeden człowiek wypada z laboratorium, bo coś wynalazł, ale pracują nad tym całe zespoły projektowe – tłumaczy prezes Bettman.
Edukacja odgrywa tu również ogromną rolę. Jej zdaniem nie mniej istotne jest zarządzanie talentami i poszukiwanie zdolnych ludzi do pracy już na wczesnym etapie. Z doświadczenia firmy Siemens wynika, że z uczelniami wyższymi i studentami należy kontaktować się już na drugim, trzecim roku studiów, kiedy decydują o wyborze dalszej ścieżki kariery.
Poza tym pracując nad innowacjami, firmy powinny zwracać uwagę przede wszystkim na potrzeby rynku i klientów.
– Samo śledzenie trendów nie wystarczy – tłumaczy Dominika Bettman. – Musimy działać w taki sposób, żeby realizować potrzeby klienta. Najbardziej innowacyjne firmy skupiają się na realizacji ich oczekiwań. Bardzo często pracujemy z klientami, bo chcemy się jak najbardziej zbliżyć do ich wymagań.
Dalszym krokiem, jak radzi prezes Dominika Bettman, jest tworzenie różnorodnych zespołów. Zespoły złożone z różnych osób o różnych doświadczeniach szybciej i lepiej realizują swoje zadania.
– Klienci często proszą nas o to, aby znajdowały się w nich np. kobiety, ludzie młodsi i starsi – informuje prezes Siemens Polska. – Ci ostatni wnoszą do naszych rozwiązań i produktów swoje doświadczenie i szeroką wiedzę, młodzi natomiast – otwarte myślenie i odzwierciedlenie współczesnego cyfrowego świata. Nie każda praca badawczo-rozwojowa prowadzi do wynalezienia produktu, który wejdzie na rynek. Wiąże się z tym otwarte podejście, które pozwala zespołom badawczym na eksperymentowanie, otwarte myślenie. Do tego właśnie potrzebne są różnorodne zespoły.
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w ubiegłym roku polskie przedsiębiorstwa przeznaczyły na badania i rozwój (B+R) mniej niż 1 proc. PKB. Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wicepremiera Mariusza Morawieckiego zakłada, że do 2020 roku nakłady na tego rodzaju działania wzrosną do 2 proc. Tymczasem, jak pokazują wyniki zeszłorocznego badania firmy doradczej Deloitte, tylko jedna trzecia firm deklaruje, że ma strategię badań, rozwoju i innowacji. W pozostałych przypadkach decyzje związane z tego rodzaju działalnością podejmowane są doraźnie.
– Polskie firmy wdrażają już strategie innowacyjności w zasadzie nie mają wyboru – zauważa Dominika Bettman. – Gdy cała firma jest temu podporządkowana, to procesów tego rodzaju nie traktuje się już jako kosztu. W zasadzie nie należy zadawać pytania, czy innowacje się opłacają. Trzeba się raczej zastanowić nad tym, w jaki sposób je wdrażać, które związane z tym koszty ponieść, a jakich można uniknąć, aby w rezultacie podnieść efektywność a wytworzony w grupowym działaniu rezultat spełnił oczekiwania. To jest klucz do sukcesu.
Innowacyjność ma być jednym z priorytetów rozpoczynającej się właśnie nowej perspektywy unijnej. W nowym budżecie UE na lata 2014–2020 badaniom i innowacjom poświęcony jest program Inteligentny Rozwój. Zgodnie z Umową Partnerstwa, dokumentem określającym kierunki wydawania przez Polskę funduszy unijnych, jego budżet wynosi ponad 7,6 mld euro.
– Firmy innowacyjne są bez wątpienia odważne. Wiedzą, że elementem inwestycji jest podjęcie ryzyka – podsumowuje Dominika Bettman. – Ale można nim zarządzać. Liczy się przede wszystkim zatrudnienie bardzo kompetentnych pracowników, z głęboką wiedzą, którzy są ekspertami w danej dziedzinie. Ważne jest także doświadczenie międzynarodowe. Jako Siemens jesteśmy obecni w ponad 190 krajach świata i przynosimy do Polski nasze doświadczenia. Związane z innowacjami ryzyko można ograniczyć, zarządzając wiedzą i doświadczeniem.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.