Newsy

Polskie wzornictwo przemysłowe zdobywa coraz większe uznanie. Dwa polskie projekty w finale prestiżowego konkursu

2018-11-30  |  06:25

Szybki rozwój internetu rzeczy przekłada się na rosnącą popularność rozwiązań typu smart home. Producenci takich urządzeń stawiają silny akcent już nie tylko na ich funkcjonalność, ale także unikalny design. Polskie wzornictwo przemysłowe cieszy się coraz większym uznaniem, co potwierdza fakt, że w finale tegorocznego konkursu DesignEuropa Awards znalazły się dwa polskie projekty. Jury doceniło system do samodzielnej kontroli piersi w domu firmy Braster oraz inteligentny wideodomofon firmy FIBARO, zaprojektowany przez Macieja Fiedlera.

– Internet rzeczy coraz bardziej się rozprzestrzenia, coraz więcej urządzeń pojawia się na rynku, ale też w naszych domach. Dlatego przykładamy szczególną uwagę do takiego projektowania ich, aby nie były widoczne w pomieszczeniach, aby dopasowywały się do otoczenia, tak żeby osoba, która wchodzi do pomieszczenia, na pierwszy rzut oka ich nie zauważała. Z drugiej strony te urządzenia pełnią funkcje bezpieczeństwa, pilnują naszego komfortu i dbają o nasze lepsze życie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Gdyk, design director FIBARO.

Szybki rozwój internetu rzeczy i miniaturyzacja, w połączeniu z zabieganym stylem życia konsumentów, przekładają się na rosnącą popularność rozwiązań z zakresu smart home. Według raportu opracowanego przez Lucintel rynek inteligentnych rozwiązań dla domu będzie rozwijać się w tempie 9,5 proc. rocznie i osiągnie wartość 107,5 mld dolarów do 2023 roku. Producenci urządzeń, które wpisują się w trend smart home, stawiają mocny akcent już nie tylko na ich funkcjonalność, ale także dobry design, dlatego takie sprzęty mogą nierzadko stanowią też ozdobę mieszkania.

– Od początku kładliśmy nacisk na design, od początku tworzenia naszych produktów zwracaliśmy uwagę na detale, ale i funkcjonalności, bo wysoka technologia ma dla nas ogromne znaczenie. Wszystko to łączymy tak, żeby nasze produkty były zaawansowane technologicznie, kompatybilne z innymi urządzeniami w internecie rzeczy, a zarazem pięknie wyglądały – mówi Łukasz Gdyk.

Jak podkreśla, w przypadku firm, dla których liczy się zarówno funkcjonalność, jak i design produktów, bardzo ważna jest ochrona własności intelektualnej i patentowanie swoich wzorów przemysłowych, ponieważ na rynku pojawiają się naśladowcy.

– Inne przedsiębiorstwa z branży zaczynają nas kopiować, podrabiać nasze urządzenia. Klientowi końcowemu może się wydawać, że to nasz produkt. Niestety bardzo często zdarzają się podróbki i to jest bardzo krzywdzące dla naszej marki – zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym. Dlatego bardzo ważne jest to, żeby patentować wzory przemysłowe i to właśnie robimy. Obecnie posiadamy ponad 150 patentów – mówi Łukasz Gdyk.

Na światowym rynku design „made in Poland” cieszy się coraz większym uznaniem, co potwierdza fakt, że w finale tegorocznego konkursu DesignEuropa Awards znalazły się dwa polskie wzory przemysłowe. Jury doceniło system do samodzielnej kontroli piersi w domu firmy Braster oraz inteligentny wideodomofon firmy FIBARO, zaprojektowany przez Macieja Fiedlera.

FIBARO Intercom to urządzenie bardzo zaawansowane technologicznie – pierwsze w naszej firmie, które posiada tak dużą ilość technologii. Pozbawiliśmy to urządzenie wszelkich przycisków, został tylko jeden główny. Stworzyliśmy obracającą się tarczę, za pomocą której możemy otworzyć drzwi, furtkę czy bramę garażową. Samo urządzenie potrafi streamować wideo na naszą komórkę, posiada  technologię infrared, dzięki której jest wyposażone w tryb dzienny i nocny, co pozwala zobaczyć najmniejsze szczegóły nawet w środku nocy. Drzwi czy bramę można otworzyć za pomocą obrotowej obręczy poprzez wstukanie PIN-u, ale też poprzez zbliżenie smartfona lub z poziomu aplikacji – mówi Gdyk.

Prestiżowy konkurs DesignEuropa Awards jest zorganizowany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Jego celem jest uhonorowanie dobrego wzornictwa oraz zarządzania wzorami przemysłowymi wśród właścicieli zarejestrowanych wzorów przemysłowych ZWW, niezależnie od tego, czy są oni prywatnymi właścicielami praw, małymi firmami czy dużymi przedsiębiorstwami. ZWW jest jednolitym prawem własności intelektualnej, regulowanym przez EUIPO, ważnym we wszystkich 28 państwach członkowskich UE.

Tegoroczna ceremonia wręczenia nagród DesignEuropa Awards odbyła się 27 listopada w Centrum Konferencyjnym POLIN w Warszawie. Nagrodę główną w kategorii dla małych i nowo utworzonych przedsiębiorstw zdobył Air.Go 2.0 – automatyczny system nadawania bagażu zaprojektowany przez firmę Marcus Pedersen ApS. W kategorii przemysł nagrodę zdobyło zrobotyzowane ramię C ARTIS pheno firmy Siemens Healthcare, natomiast nagroda za całokształt osiągnięć trafiła do Hartmuta Esslingera, który jest obecnie jednym z najbardziej wpływowych designerów. Jest znany m.in. ze współpracy ze Stevem Jobsem i firmą Apple, lecz również z Sony, Microsoft, Lufthansą czy Disneyem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.