Mówi: | Daniel Maksym |
Funkcja: | zarządzający projektem GO_GLOBAL.pl |
Firma: | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Ponad 20 firm wyróżnionych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Ich produkty mają szansę na międzynarodowy sukces
22 spośród ponad 50 innowacyjnych firm, które starowały w drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL dostaną wsparcie finansowe od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pieniądze muszą być przeznaczone na komercjalizację badań naukowych i prac rozwojowych firm na rynkach światowych. Na ten cel NCBR przeznaczył ponad 4 mln złotych.
– Planujemy kolejne edycje programu jeszcze na jesieni tego roku – mówi Daniel Maksym, zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Tym razem mieliśmy bardzo dużo firm, które wystartowały i bardzo dużo firm, które były tak dobre, że musieliśmy zastanawiać się, które z nich „wyciąć”.
W drugiej edycji programu GO_GLOBAL.PL wystartowało 55 firm. Wyróżniono 22 najlepsze projekty, czyli ponad czterokrotnie więcej niż w pierwszej edycji, rozstrzygniętej w marcu br. Wtedy zaopiniowano pozytywnie pięć wniosków.
Konkurs przeznaczony jest dla start-upów, które oferują nowatorskie technologie lub produkty, powstałe w wyniku prac badawczo rozwojowych.
Jak podkreśla Maksym, w tej edycji wśród projektów zgłoszonych do konkursu był bardzo duży rozrzut, zarówno technologiczny, jak i produktowy.
– Na przykład firma Sellbox, która oferuje rozwiązania, potrafiące przekształcić dysk posiadany w chmurze do wirtualnego sklepu czy też rozwiązania, które dotyczą robotyki – wylicza Maksym.
Chodzi na przykład o specjalne odkurzacze, które sprzątają w przestrzeniach międzystropowych, w wielkich fabrykach. W ten sposób udaje się uniknąć ryzykownych działań na wysokościach, które musiałyby być podjęte przez człowieka. To rozwiązanie zaproponowanie przez firmę Robotics Inventions. Z kolei LGBS Polska proponuje seryjną produkcję i eksport specjalnych czujników, które będą służyły osobom niepełnosprawnym. Apeiron Systems przedłożył komisji konkursowej projekt, związany z produkcją nowoczesnych katalizatorów syntezy chemicznej. Natomiast M3System wymyślił energooszczędną technologię budowlaną, która pozwala zaoszczędzić do 70 proc. kosztów ogrzewania lub chłodzenia.
– NCBR przeznacza do 200 tys. złotych dla każdej z tych firm na rozwinięcie ich modelu biznesowego za granicą – mówi zarządzający projektem GO_GLOBAL.PL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Nie finansujemy produkcji, nie finansujemy rozwoju tego produktu lub technologii, bo to już zostało wypracowane w toku rozwoju firmy, ale dla tych firm polski rynek jest zbyt płytki lub jeszcze nie istnieje, albo firmy te chcą się związać z poważnym partnerem zagranicznym.
Chodzi m.in. o partnerów operujących w Dolinie Krzemowej, w Stanach Zjednoczonych, czyli na najbardziej konkurencyjnym rynku z łatwym dostępem do kapitału. Daniel Maksym zapewnia, że dzięki środkom, uzyskanym w ramach programu GO_GLOBAL.PL, beneficjenci będą mogli dostosować model biznesowym, znany im z rynku krajowego do modelu globalnego, światowego.
NCBR oferuje wsparcie partnerów, m.in. Plug and Play Tech Center, czy US-PTC, działających w Dolinie Krzemowej, czy Fraunhofer MOEZ na rynku europejskim.
– Zakładamy dużą samodzielność w wydatkowaniu tych środków – mówi Daniel Maksym. – Firmy dostają od nas bon, który mają wykorzystać zgodnie z dosyć ogólnymi zasadami.
Firmy już na etapie ubiegania się o finansowanie musiały przedłożyć kompletne wnioski i w trakcie przesłuchań przekonać do swoich pomysłów grono ekspertów, decydujących o podziale środków.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.