Mówi: | Piotr Muszyński |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Orange Polska |
Program „Rodzina 500 plus” na celowniku cyberprzestępców. Przez fałszywe strony próbują wykraść dane beneficjentów
Start rządowego programu „Rodzina 500 plus” spowodował nasilenie ataków phishingowych, czyli prób wyłudzenia ważnych danych przez łudząco podobne do oryginalnych strony internetowe. Z danych CERT Orange Polska wynika, że między styczniem a marcem br. o 75 proc. wzrosła również liczba ataków ransomware, czyli złośliwego i wymuszającego okup oprogramowania. Na celowniku cyberprzestępców coraz częściej są też urządzenia mobilne. Liczba zainfekowanych urządzeń była o 136 proc. wyższa niż rok wcześniej.
– Orange Polska dysponuje wieloma narzędziami do wykrywania zagrożeń oraz ochrony użytkowników w internecie. Analizujemy ok. 200 tys. zdarzeń miesięcznie i likwidujemy ok. 1,5 tys. tzw. incydentów bezpieczeństwa – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska. – Można zauważyć nasilenie się zjawisk, które z punktu widzenia ochrony użytkowników internetu nabierają coraz większego znaczenia.
Jak wynika z danych CERT Orange Polska, w pierwszym kwartale 2016 roku w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej odnotowano 75-proc. wzrost zdarzeń typu ransomware (od ang. ransom, czyli okup).
– Gdy otworzymy link do niesprawdzonej, niebezpiecznej strony, pobierzemy i uruchomimy podejrzany plik, to specjalne oprogramowanie zablokuje dane na twardym dysku i np. wyśle e-mail z żądaniem wpłaty na konto w banku elektronicznym w celu zdjęcia blokady – wyjaśnia Piotr Muszyński. – Dyrektor bezpieczeństwa firmy Symantec opisał to w ten sposób: ktoś wkrada się do twojego domu, zabiera cenne rzeczy, dokumenty, zamyka w twoim sejfie, zmienia w nim kod, a następnie żąda okupu za podanie nowej kombinacji cyfr. To bardzo niebezpieczna i wyrafinowana forma kradzieży.
W sieci rośnie także zagrożenie atakami phishingowymi, których celem jest kradzież danych osobowych, w tym numerów kont bankowych. W ostatnich miesiącach cyberprzestępcy atakowali w ten sposób klientów wielu firm, wysyłając np. fałszywe faktury ze złośliwym oprogramowaniem czy podszywając się pod Pocztę Polską.
Wykorzystywali do tego procederu także duże zainteresowanie rządowym programem „Rodzina 500 plus”. Tylko w momencie uruchomienia programu CERT Orange Polska zidentyfikował ok. 10 prób phishingu.
– Polegały na podszywaniu się pod strony programu tak, żeby składający wnioski przekazali swoje dane na zupełnie inną stronę, prawdopodobnie po to, żeby ktoś mógł te dane potem wykorzystać i oszukać Skarb Państwa oraz uprawnione osoby, pobierając świadczenia – mówi Muszyński.
Przed phishingiem beneficjentów programu chroni CyberTarcza. To narzędzie, które ostrzega użytkowników sieci Orange Polska przed wyciekiem wrażliwych danych oraz zagrożeniami związanymi ze złośliwym oprogramowaniem.
– Nigdy nie można mieć stuprocentowej gwarancji, ale nasi klienci na pewno są dużo bezpieczniejsi – uważa Piotr Muszyński.
W ubiegłym roku CyberTarcza pomogła uchronić ponad 88 tys. klientów przed różnego rodzaju zdarzeniami, a tylko w pierwszym kwartale tego roku aż 48 tys.
Działające w ramach Orange Polska Centrum Bezpieczeństwa Operacyjnego (SOC) pracuje siedem dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Zatrudnionych jest tam ok. 80 specjalistów i ekspertów IT, którzy na bieżąco, w czasie rzeczywistym, zajmują się typowaniem i wyłanianiem niebezpiecznych zdarzeń. Sieć Orange Polska obsługuje ponad 1/3 ruchu w polskim internecie, ma więc realny wpływ na poziom cyberbezpieczeństwa w kraju.
– W marcu CERT Orange Polska uzyskał najwyższy poziom akredytacji w Trusted Introducer, mamy certyfikację CERT (prawo do używania zastrzeżonej nazwy) i ta certyfikacja zyskała najwyższy wyraz uznania środowiska zajmującego się cyberbezpieczeństwem w Europie. W całej Grupie Orange jesteśmy drugim centrum kompetencji, które zajmuje się świadczeniem tego typu usługi, jak cyberbezpieczeństwo na rzecz innych krajów – mówi Muszyński.
Firma kładzie także duży nacisk na działania edukacyjne, które kieruje m.in. do najmłodszych internautów. Dzięki Fundacji Orange ponad 320 tys. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów nauczyło się zasad bezpiecznego korzystania z internetu w ramach kursów e-learningowych, a kolejne kilkadziesiąt tysięcy podczas zajęć z wolontariuszami z Orange Polska. Bezpiecznego i rozważnego korzystania z internetu uczy także nowy program MegaMisja, który jest skierowany do dzieci przebywających w szkolnych świetlicach.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.