Newsy

Przez ostatnie dwa lata kryzysów Polacy nadrobili 15 lat edukacji zdrowia psychicznego. Chętniej sięgają po pomoc i korzystają z terapeutycznych innowacji

2022-08-11  |  06:15

Wybuch pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie, inflacja i kryzys klimatyczny sprawiły, że coraz więcej osób odczuwa chroniczny stres, zmęczenie czy długotrwałe obniżenie nastroju. Z drugiej strony Polacy zaczęli otwarcie rozmawiać o problemach zdrowia psychicznego. – W te dwa lata nadrobiliśmy 15 lat naszej edukacji zdrowia psychicznego – mówi Katarzyna Gryzło, współzałożycielka HearMe.pl i Emplomind. To zaś pociągnęło za sobą rozwój start-upów i innowacyjnych rozwiązań w obszarze mental health.

– Rynek start-upów od początku pandemii, zwłaszcza właśnie w obszarze mental health, bardzo się rozrósł, bo to też był czas, kiedy zaczęliśmy rozmawiać o zdrowiu psychicznym bardziej otwarcie i to nie tylko w naszych domach i rodzinach, ale też w miejscu pracy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Katarzyna Gryzło. – Najpierw mieliśmy przedłużającą się pandemię, teraz wojnę w Ukrainie. Jesteśmy jako społeczeństwo w XXI wieku bardzo doświadczane różnymi trudnymi wydarzeniami i tym samym jesteśmy też coraz bardziej gotowi, by sięgać po pomoc. To jest na pewno plus tych negatywnych wydarzeń, które mają miejsce.

Na kondycję psychiczną społeczeństwa wpływają m.in. kryzysy zdrowotny, klimatyczny czy polityczne, z którymi mierzymy się w ostatnich latach. Z raportu „Zmęczeni zmęczeniem. Raport o kondycji pracowników polskich organizacji” przeprowadzonego przez Human Power wynika, że ośmiu na 10 respondentów odczuwa zmęczenie, więcej niż co drugi przyznaje, że nie ma siły na hobby, spotkania z bliskimi i ćwiczenia. 41 proc. stwierdza, że czas wolny zdecydowanie nie przynosi im odpoczynku. Życie w ciągłym stresie i zmęczeniu może się przekładać na dolegliwości bólowe i obniżać jakość życia.

Większa otwartość na mówienie o zmęczeniu, stresie czy depresji spowodowała, że Polacy coraz częściej szukają pomocy specjalistów w tym zakresie. Zdają sobie bowiem sprawę z negatywnego wpływu tych problemów na ich życie i relacje. Co więcej, również pracodawcy widzą potrzebę zaangażowania się na rzecz zdrowia psychicznego pracowników. Działania nakierowane na wellbeing zespołów stały się w ostatnich dwóch latach ważnym benefitem pozapłacowym.

 – Rozwiązania technologiczne, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników, nareszcie znalazły swoje miejsce na rynku. Pojawiło się wiele firm, które oferują bardzo różnorodne produkty i różne wsparcie, od aplikacji medytacyjnych czy z różnymi webinarami i warsztatami po konsultacje one-to-one z psychologami i terapeutami – wymienia współzałożycielka HearMe.pl i Emplomind.

Jak wyjaśnia, produkty dostępne na rynku można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą te, które łączą potrzebujących pomocy ze specjalistami: psychologami, psychoterapeutami czy psychiatrami i umożliwiają odbycie konsultacji.

– Czasem są to marketplace’y, innym razem firmy, które mają większą kontrolę nad tym, jacy specjaliści znajdują się w grupie specjalistów – mówi Katarzyna Gryzło. – Jest też dużo rozwiązań typu apki medytacyjne czy programy, które pozwalają samemu popracować nad własnym zdrowiem psychicznym.

Taką pracę umożliwia właśnie HearMe.pl, platforma, która oferuje konsultacje psychologiczne online, webinary i warsztaty dla średnich i dużych firm. Mogą z niej korzystać zarówno pracownicy zdalni, jak i pracujący w biurach.

WHO szacuje, że depresja i stany lękowe mogą mieć znaczący wpływ na światową gospodarkę. Takie zjawiska kosztują ją łącznie 1 bln dol. rocznie w związku z utraconą produktywnością pracowników. Z kolei każdy zainwestowany dolar w leczenie problemów psychicznych daje 4 dol. z tytułu lepszego zdrowia i większej produktywności. Według danych przytaczanych przez Deloitte’a w raporcie „Global Health Care Outlook 2022” od jednej czwartej do połowy światowej populacji doświadcza w którymś momencie swojego życia problemów ze zdrowiem psychicznym. Szacuje się, że do 2030 roku koszty walki z chorobami psychicznymi na świecie będą wynosić ponad 6 bln dol. rocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.