Mówi: | Anna Katarzyna Nietyksza |
Funkcja: | prezes EuroCloud Polska i Eficom SA |
Rozwój usług w chmurze może dać nawet 2,5 miliona nowych miejsc pracy w UE
Wzrost PKB o 1 proc. rocznie i 2,5 mln nowych miejsc pracy – takie korzyści dla unijnej gospodarki – według Komisji Europejskiej – dałoby pełne wykorzystanie możliwości chmury obliczeniowej. Unijna strategia w tym zakresie już jest, urzędnicy pracują nad konkretnym planem działania, ale i tak główny nacisk w rozwoju tych technologii położony będzie na regulacje krajowe.
– Polska musi zadbać o to, by chmura znalazła się w funduszach strukturalnych. Główny nacisk jeśli chodzi o finansowanie chmury będzie w państwach członkowskich. Należy wiec stworzyć polską strategię dla chmury i Eurocloud prowadzi już rozmowy z Ministerstwem Gospodarki. Myślę, że środowisko powinno wywrzeć silną presję, by stworzyć tę strategię – mówi Anna Katarzyna Nietyksza, prezes EuroCloud Polska i Eficom SA oraz członkini Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
Dodaje, że istotne jest, by technologia chmury została uwzględniona w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa. Konsultacje założeń programu kończą się jutro. W połowie miesiąca ma być znany jego ostateczny kształt.
– Najważniejszym elementem będzie doprowadzenie do tego, by w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa znalazły się konkrety dotyczące traktowania wydatków nie jako nakładów inwestycyjnych, tylko kosztów operacyjnych [OPEX – red.]. Chmura to jest właśnie OPEX, czyli możemy sobie kupić usługę płacąc abonament miesięczny, a nie musimy kupować serwera i trzymać go przez kilka lat, zapewniając trwałość projektu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Nietyksza.
Chmura obliczeniowa polega na przechowywaniu danych na serwerach wyspecjalizowanych firm znajdujących się w innymi miejscu. Dzięki temu można uzyskać dostęp do swoich danych z dowolnego podłączonego do internetu komputera. Zdaniem ekspertów jest to rozwiązanie pozwalające na znaczne oszczędności, a także bezpieczniejsze.
– To jest zupełna zmiana w myśleniu o finansach publicznych i firmowych – dodaje Nietyksza. – Chmura daje 30-70 proc. optymalizacji kosztów infrastruktury. Przewagą chmury jest jeszcze to, że nie ma gigantycznego kosztu zakupu oprogramowania i licencji na nie i ciągła jego aktualizacja.
Szansa na rozwój i nowe miejsca pracy
W ramach realizacji ogłoszonej pod koniec ubiegłego roku Europejskiej Strategii na rzecz Wykorzystania Chmury Obliczeniowej, promowani mają być europejscy dostawcy chmury obliczeniowej. Chodzi tu zarówno o dostawców infrastruktury, oprogramowania i platform. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że wykorzystując w pełni możliwości chmury obliczeniowej można stworzyć 2,5 mln nowych miejsc pracy w Europie i przyczynić się do wzrostu PKB UE o 1 proc. rocznie do 2020 roku.
– Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny patrzy na to z dystansem i może aż tak ambitnych celów nie uda się zrealizować. Niemniej jednak rzeczywiście chmura tworzy nowe miejsca pracy, szczególnie dla młodych ludzi, w sektorze tworzącym oprogramowanie. Sprzyja także rozwojowi małych i średnich firm, gdyż nie wymaga inwestycji – dodaje prezes EuroCloud Polska i Eficom SA.
Trwają prace nad konkretnym planem wdrożenia europejskiej strategii. Pod koniec października powołano grupę ekspertów, którzy mają zająć się wypracowaniem standardów w zakresie świadczenia usług chmurowych. Pierwsze posiedzenie grupy ma się odbyć jeszcze w listopadzie.
Czytaj także
- 2025-06-05: Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.