Newsy

Rynki wschodnie atrakcyjne dla polskich firm informatycznych. Podbój tych rynków odkładają jednak na spokojniejsze czasy

2015-03-23  |  06:30

Polskie rozwiązania informatyczne są doceniane za granicą. To pomaga w ekspansji firm na światowych rynkach. Dla Asseco Business Solutions atrakcyjni są również klienci na Wschodzie, ale ze względu na napiętą sytuację geopolityczną firma wstrzymuje się z rozwijaniem tam działalności i koncentruje się na Europie Zachodniej.

– Mamy produkty na tyle dojrzałe, że nadszedł czas, by wychodzić z nimi za granicę. W 2015 roku koncentrujemy się na wychodzeniu z naszymi produktami za naszą zachodnią granicę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Lizon, członek zarządu Asseco Business Solutions. – W ubiegłym roku prowadziliśmy dość intensywne działania, żeby wyjść za wschodnią granicę, ale z racji trudnej sytuacji podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu prac.

Podkreśla, że decyzja o zawieszeniu ekspansji na Wschód może zostać zmieniona, jeśli nastąpi uspokojenie sytuacji na Ukrainie. Na razie spółka koncentruje się na Europie Zachodniej, chociaż najbardziej perspektywiczne są dla niej kontrakty obejmujące kilka rynków.

– Strategia jest taka, żeby do pierwszej ligi wybierać klientów o strukturze ogólnoświatowej. Nie jest wykluczone, że jeśli wygramy taki kontrakt, którego realizacja będzie lokowana na wielu rynkach, trafimy też poza Europę – wyjaśnia Lizon. – Chcemy iść z tymi rozwiązaniami do dużych koncernów, które de facto operują na każdym rynku.

Przykładem realizacji projektu na kilku rynkach jest kontrakt Asseco BS z producentem napojów alkoholowych Bacardi.

– W ramach tego kontraktu w zeszłym roku realizowaliśmy projekt na czterech rynkach, w tym roku  na kolejnych i jeszcze pracy zostanie na 2016 rok – mówi Lizon.

Spółka jest już obecna m.in. w Holandii, Francji, na Litwie i Łotwie, w Estonii oraz Rosji. W 2013 roku oferowane przez spółkę rozwiązania mobilne dla klientów sektora FMCG znalazły się w raporcie firmy badawczo-doradczej Gartner („Vendor Panorama for Retail Execution and Monitoring in Consumer Goods 2013”) w gronie 19 światowych dostawców.

Za granicę wychodzimy z naszym sztandarowym produktem, czyli z Mobile Touch. Natomiast próbujemy zmienić nieco strategię, żeby dołączyć do niego produkty komplementarne, które sprzedawaliśmy tylko w Polsce, np. Platformę Connector – tłumaczy Lizon.

Zdaniem członka zarządu Asseco BS kontrakty z klientami zagranicznymi będą wymagać inwestycji wewnętrznych, głównie w zakresie rozbudowy zespołów i skonstruowania nowych metod obsługi klientów z różnych rynków. Spółka nie planuje przejęć spółek zagranicznych i otwierania swoich biur na nowych rynkach.

– Obsługa kontraktów z Polski staje się coraz łatwiejsza. Jakość takich metod jest na tyle wystarczająca, że można prowadzić w ten sposób negocjacje i nikt nie czuje potrzeby, żeby spotykać się personalnie – zwraca uwagę Mariusz Lizon. – Dzięki temu dla firm takich jak nasza zagraniczne rynki stoją otworem.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.