Newsy

Święta na Facebooku. Smartfony utrudniają Polakom wspólne, rodzinne świętowanie

2013-12-24  |  06:40
Mówi:Piotr Bucki
Funkcja:wykładowca, trener, specjalista od komunikacji
Firma:Wyższa Szkoła Bankowa
  • MP4
  • Święta stają się coraz bardziej „społecznościowe”. Na Facebooku młodzi ludzie nie tylko składają sobie świąteczne życzenia, lecz także na bieżąco dzielą się wrażeniami ze świąt. – Coraz rzadziej obserwujemy i przeżywamy, a coraz częściej tylko dokumentujemy po to, żeby udostępnić znajomym – mówi Piotr Bucki, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. To sprawia, że nawet przy świątecznym stole nie rozstajemy się ze smartfonami. Specjaliści od komunikacji przekonują, że może to utrudnić budowanie bezpośrednich relacji z rodziną i znajomymi.

     – Sherry Turkle z Massachusetts Institute of Technology, która od 15 lat bada wpływ technologii na nasze życie i na nasze zachowania, zwraca uwagę, że coraz rzadziej obserwujemy, a coraz częściej tylko dokumentujemy przeżycia po to, żeby je udostępniać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bucki, coach i wykładowca z Wyższej Szkoły Bankowej. – Na koncertach rockowych ludzie nie wyciągają zapalniczek, tylko smartfony, wszystko nagrywają i nagrania szybko udostępniają.

    Jak podkreśla, użytkownicy mediów społecznościowych w pewnym stopniu uzależniają się od tej możliwości i natychmiastowej reakcji zwrotnej znajomych. Dlatego tego typu zachowania towarzyszą im w różnych codziennych sytuacjach, również podczas świąt.

     – Nie zdziwię się, że jeżeli podczas świąt również nasze tablice na wszelkiego rodzaju mediach społecznościowych zostaną zalane przez to, co przeżywamy w danej chwili, czyli na przykład wigilijną kolację czy choinkę z różnymi komentarzami – dodaje Bucki.  

    Uzależnienie od korzystania z urządzeń mobilnych i ciągłego dostępu do internetu może jednak przeszkodzić w rodzinnym świętowaniu, a w dalszej konsekwencji – nawet w budowaniu bezpośrednich relacji z innymi.

     – Jesteśmy z rodziną podczas ważnych świąt, siedzimy przy jednym stole, ale jednocześnie jesteśmy w innej rzeczywistości, którą zapewniają nam smartfony – podkreśla Piotr Bucki. – To jest chyba najdziwniejszy element i, jak twierdzi Sherry Turkle, najbardziej niepokojący, ponieważ wskazuje, że możemy mieć bardzo dużo kłopotów z budowaniem relacji. Komunikacja, którą teraz uprawiamy, te kawałki kodu językowego - nowego wizualnego, związanego z mediami społecznościowymi - nie prowadzą do głębszego poznania i do głębszego przeżywania, to jest przeżywanie natychmiastowe – wyjaśnia.

    Jego zdaniem, wielu użytkowników mediów społecznościowych ma podobny problem: boją się rozmowy w realu, której nie mogą kontrolować tak jak tej wirtualnej. Dlatego rozmowy w czasie świąt są dla nich udręką.

    Dodaje, że „społecznościowe” przeżywanie świąt będzie z roku na rok coraz bardziej intensywne, o ile sami na to pozwolimy.

     – Niektóre restauracje zabraniają już używania smartfonów i może warto, byśmy w czasie świąt podążyli ich śladem – zachęca Bucki. – Złóżmy sobie taką obietnicę, że odkładamy smartfon i jesteśmy z rodziną. Pozwoli to na wzajemne poznanie, nawet jeśli czasem dojdzie do spięć czy padną przykre słowa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.