Mówi: | Marta Mierzyńska |
Funkcja: | business development manager |
Firma: | TuPrawnik.pl |
Technologie zmieniają model usług prawniczych. Klienci coraz częściej sięgają po porady online
Kancelarie zaczynają dostrzegać zalety, jakie daje im możliwość ofertowania i składania klientom zleceń przez internet – mówi Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl. Kanał online i technologie zmieniają model świadczenia usług prawniczych. Na popularności zyskują platformy, które łączą klientów z prawnikami. W Polsce zmiany te zachodzą powoli, ale przykład Zachodu, gdzie tzw. legaltech jest dużo bardziej zaawansowany, pokazuje, że ten rynek ma potencjał.
– Rynek usług prawnych w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat bardzo się zmienia. Oczywiście, nie możemy jeszcze mówić o tym, co dzieje się na Zachodzie, w Niemczech czy USA. Tam ta informatyzacja i szeroko pojęty legaltech są już na zupełnie innym poziomie. U nas to dopiero raczkuje, ale adwokaci, radcy prawni czy doradcy podatkowi też powoli przekonują się do tego, żeby korzystać ze specjalnych portali i platform, które w szybki i prosty sposób umożliwiają im pozyskanie klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Mierzyńska z portalu TuPrawnik.pl.
Jak podkreśla, np. w Niemczech platformy łączące klientów z prawnikami są już bardzo popularne. Wynika to z faktu, że usługi prawne online mają bardziej przystępną cenę w porównaniu z tradycyjnymi poradami. W Polsce natomiast konkurencja wciąż jest niewielka – istnieje tylko kilka platform, poprzez które klienci mogą uzyskać poradę prawną.
– Klienci szukają dziś przede wszystkim prostoty i funkcjonalności. Chcą mieć kontakt z prawnikiem możliwie jak najszybciej i za przystępną cenę. Kiedyś szło się do prawnika po poradę prawną, często klient nie był do końca świadomy tego, z jakimi kosztami będzie musiał się liczyć. Poza tym często szukał prawnika specjalisty z polecenia rodziny czy znajomych. Dzisiaj natomiast siadamy przed komputerem, wpisujemy miejscowość i szukamy adwokata czy radcę prawnego, który działa na danym obszarze. Wyszukiwarka podpowiada nam odpowiednie rozwiązania i klient ma możliwość wyboru – mówi Marta Mierzyńska.
Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych”, opublikowanego przez fundację LegalTech Polska, 87 proc. prawników jest zdania, że nowe technologie będą odgrywać coraz większą rolę w ich pracy. Natomiast ponad połowa polskich kancelarii i działów prawnych wskazuje inwestycje w technologie jako swój priorytet.
Jak podkreśla Marta Mierzyńska, barierą w dotarciu zarówno do klientów indywidualnych, jak i do klientów z sektora MŚP w sieci wciąż pozostaje charakterystyczne dla polskiego rynku przeświadczenie o etosie pracy prawnika.
– Klient czuje się po prostu pewniej, idąc na bezpośrednie spotkanie z mecenasem do kancelarii, gdzie faktycznie będzie miał możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania. Mimo ekspansji online’u wciąż nie jest do końca przekonany, obawia się skorzystać z usługi prawnej w internecie, ponieważ boi się, że nie obejmie ona tak szerokiego zakresu, jakiego oczekuje. Tak nie jest i z tym zamierzamy walczyć – mówi Marta Mierzyńska.
TuPrawnik.pl to platforma, która łączy klientów – zarówno osoby indywidualne, jak i firmy – z prawnikami. Osoba zainteresowana usługą wypełnia krótki wniosek z opisem problemu, który w zaszyfrowanej formie trafia do wybranych prawników specjalizujących się w danej dziedzinie. W następnym kroku klient otrzymuje propozycję usługi wraz z wyceną. Ma on również możliwość sprawdzenia danego prawnika. W bazie zarejestrowanych jest ponad 300 ekspertów. TuPrawnik.pl wspólnie z PKO Bankiem Polskim oferuje też usługę e-prawnik dla firm z sektora MŚP, które są klientami banku.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Prawo
Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.
IT i technologie
Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.