Newsy

Tylko co dziesiąty programista to kobieta. UKE zachęca absolwentki liceów do wyboru studiów informatycznych

2014-04-24  |  06:50

Choć praca w branży nowych technologii jest atrakcyjna i dobrze płatna, niewiele kobiet decyduje się na taką ścieżkę kariery. Tylko 9 proc. kobiet pracuje jako programistki, niewielki ich odsetek pełni też kierownicze funkcje w branży teleinformatycznej. Przyczyny takiego stanu rzeczy trzeba szukać już na etapie wyboru kierunku studiów.

Bardzo mało dziewcząt wybiera studiowanie na kierunkach technicznych, takich jak informatyka, programowanie czy telekomunikacja – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

To przekłada się na niski odsetek kobiet zatrudnionych w branży nowoczesnych technologii.

Według statystyk europejskich tylko 9 proc. kobiet jest programistami, a 19 proc. kobiet jest menadżerami i tyle samo przedsiębiorcami. Tymczasem w innych sektorach jest to 54 proc. – zauważa Gaj.

Co roku w czwarty czwartek czwartego miesiąca – a więc w tym roku przypadający na 24 kwietnia – obchodzony jest Światowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w ICT. Został on ustanowiony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU), działający przy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jego celem jest promocja zatrudnienia kobiet w branżach informatycznych i technicznych. W Polsce ta sama idea przyświeca programowi „Dziewczyny w nowych technologiach” organizowanemu przez UKE.

Głównym celem programu jest pokazanie, że firmy z branży nowoczesnych technologii to dobre miejsce pracy. Chodzi nie tylko o zarobki, lecz także o możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie – przekonuje prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Jej zdaniem, twierdzenie, że kobiety nie poradzą sobie w IT, jest nieuzasadnione.

Nasz program ma na celu obalenie stereotypu, że kobieta to dobry psycholog czy wychowawca w przedszkolu lub w szkole, ale już niekoniecznie dobry programista czy pracownik telekomunikacji – mówi Magdalena Gaj. – To właśnie kobiety z branży powinny pokazywać, że to nieprawda i że także kobietom może się w IT udać – dodaje.

W ramach programu „Dziewczyny w nowych technologiach” UKE organizuje trwający od 15 marca do 30 kwietnia konkurs. Studentki kierunków technicznych od drugiego roku studiów pierwszego stopnia mogą walczyć o trzymiesięczne staże w firmach partnerskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.