Mówi: | Krzysztof Dąbrowski |
Funkcja: | dyrektor ds. IT |
Firma: | Grupa Allegro |
Usługi w chmurze coraz popularniejsze. Rynek rośnie w tempie 28 proc. rocznie
Oszczędność, elastyczność i bezpieczeństwo danych – to przewagi usług chmury obliczeniowej dla firm. Cloud computing staje się coraz popularniejszym narzędziem wśród polskich przedsiębiorców. Z szacunków firmy PMR wynika, że na koniec roku rynek będzie wart 300 mln zł. To stwarza nowe możliwości dla dostawców tych usług, posiadających centra danych w Polsce lub w naszym regionie.
– Zarządzanie serwisami infrastrukturalnymi to nie jest łatwy biznes. Tu nie ma wysokich marż, a one jeszcze będą spadać, bo – przynajmniej w wersji podstawowej – produkt nie jest aż tak trudny, więc dostawców będzie wielu. Pytanie, czy w naszym regionie powstanie dostawca infrastruktury, który wytrzyma presję cenową i kosztową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Dąbrowski, dyrektor ds. IT w Grupie Allegro.
Dla firm, korzystających z usług cloud computingu, kluczowe jest bezpieczeństwo, a te mogą zapewnić tylko najwięksi dostawcy, z siecią serwerowni rozmieszczonych na całym świecie.
– Co innego, gdy firma ma cztery szafy w jednym data center w Polsce, a co innego, gdy posiada cztery tysiące szaf w sześciu lokalizacjach na całym świecie. Dla tej pierwszej awaria dwóch szaf oznacza, że połowa zasobów nie istnieje. Dla tej drugiej awaria nawet 10 szaf to "business as usual", gdyż jest na takie przypadki przygotowana – wyjaśnia Dąbrowski.
Dla dostawców rynek związany z usługami w chmurze jest coraz bardziej perspektywiczny, mimo niewysokich marż. Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać ich zalety w porównaniu z tradycyjną infrastrukturą. Z informacji firmy PMR wynika, że dynamika rynku utrzymuje się na wysokim poziomie – 28 proc. rocznie. Na koniec roku rynek cloud computingu, obejmujący zarówno usługi wdrażane w modelu chmury prywatnej, jak i publicznej, osiągnie wartość 300 mln zł.
– Cały problem z tradycyjną infrastrukturą polega na tym, że jest to po prostu środek trwały, który ma jakiś okres amortyzacji, który kupujemy i po jakimś czasie użytkowania wymieniamy – zauważa Dąbrowski. – W przypadku chmury, jeżeli korzystamy z zewnętrznego dostawcy, nie ponosimy inwestycji na początku, tylko płacimy za zużycie. Oczywiście płacimy za nie więcej, niż płacilibyśmy za zużycie własnego środka trwałego, więc każdy użytkownik musi rozważyć co mu się bardziej opłaca – dodaje dyrektor ds. IT Grupy Allegro.
Przekonuje jednak, że chmura może przynieść oszczędności, ponieważ użytkownik płaci jedynie za wykorzystane mocy chmury obliczeniowej, a nie za jej dostępność. To szczególnie ważne w korporacjach, gdzie infrastruktura informatyczna nie jest wykorzystywana w pełni lub też przez cały czas.
– W typowej informatyce korporacyjnej, według wielu szacunków, istniejąca infrastruktura jest wykorzystywana np. tylko w 10 procentach. To nie są przypadki skrajne – o tym się słyszy w wielu firmach. W związku z czym przeniesienie do chmury, albo prosta wirtualizacja i konsolidacja, nawet wewnątrz tej firmy może przynieść im gigantyczne oszczędności z tego powodu, że przestają płacić za to, z czego nie korzystają – podkreśla Krzysztof Dąbrowski.
Dodatkowo, chmura daje taką przewagę, że w każdej chwili, w zależności od potrzeb, ale bez potrzeby kolejnych dużych nakładów inwestycyjnych, firma może uzyskać dostęp do większej mocy obliczeniowej. Dla wielu przedsiębiorców atutem jest też bezpieczeństwo, które gwarantują usługi cloud computing.
– Za pomocą chmury można sobie stworzyć środowisko back-up'owe, czyli środowisko na wypadek awarii. Bez dublowania swojej infrastruktury, stosunkowo niskim kosztem można mieć taki bezpiecznik, że w razie poważnej awarii odtwarzamy się w chmurze i stamtąd działamy – podkreśla dyrektor ds. IT w Allegro.
Czytaj także
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-09-11: Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało
- 2024-10-17: Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.