Mówi: | Jędrzej Ziółkowski |
Funkcja: | menadżer ds. marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią |
Firma: | Panasonic Polska |
W Europie zapotrzebowanie na duże telewizory wciąż mniejsze niż w USA i Chinach. Polacy przy wyborze kierują się przede wszystkim ceną
Cena pozostaje głównym kryterium wyboru nowego telewizora. Polacy często porównują ceny, a nie właściwości samego sprzętu. Druga istotna kwestia to rozmiar ekranu – sprzedaje się coraz więcej dużych przekątnych, chociaż i tak Europejczycy pod tym względem nie są tak wymagający jak Amerykanie czy Chińczycy. Producenci sprzętu TV, w tym Panasonic, zaprezentowali swoje nowości podczas odbywających się w Berlinie targów elektroniki użytkowej IFA 2023. Można z nich odczytać kilka kluczowych trendów, które będą dominować na rynku w kolejnych latach.
– W Polsce rynek telewizorów, jak też generalnie rynek elektroniki użytkowej, jest bardzo uwarunkowany ceną. Polak jako konsument patrzy najpierw przez pryzmat ceny. Wystarczy Polakowi pokazać, że coś jest OLED-em w dobrej cenie, to on to kupi bez porównywania OLED-u do OLED-u – mówi agencji Newseria Innowacje Jędrzej Ziółkowski, menedżer ds. marketingu na region CEE w Panasonic Polska. – Konsumenci w dzisiejszych czasach częściej wymieniają telewizor niż kanapę, na której siedzą podczas oglądania telewizji. To też jest bardzo ciekawe i trochę odzwierciedla ten rynek.
Druga kwestia, którą kierują się polscy konsumenci, to rozmiar ekranu telewizora. Z obserwacji Panasonic Polska wynika, że najczęściej jest to zakres między 55 a 65 cali, ale z taką tendencją, że kupujemy coraz większe telewizory. Eksperci firmy Omdia, analizując tegoroczne trendy przed targami IFA 2023, wskazywali, że światowi producenci idą jeszcze dalej i stale rozwijają segment produktów o bardzo dużych ekranach – od 85 do 100 cali. W Europie w porównaniu z Ameryką Północną czy Chinami nadal zapotrzebowanie na te największe ekrany jest stosunkowo mniejsze, ale konkurencja na tym rynku staje się zacięta.
Polscy konsumenci przyzwyczaili się już także do funkcji smart TV i szybkiego dostępu do platform streamingowych. Zwracają na to uwagę także eksperci firmy Omdia. Ich zdaniem jakość funkcji smart TV jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe globalnych konsumentów, dlatego konkurencja między systemami operacyjnymi jest jedną z najciekawszych na rynku.
– Polska jest też rynkiem, w którym przez ostatnie dwie dekady przewinęło się bardzo dużo marek ze swoimi nowymi produktami w kategorii telewizorów. My jesteśmy na polskim rynku od ponad dwóch dekad i zawsze byliśmy w Top 2 lub Top 3 z najlepszymi produktami. Wiem, że tak dalej pozostanie, bo mamy swoją grupę docelową, staramy się ją zadowolić produktami najwyższej jakości i nie boimy się tej konkurencji, która rotuje średnio co dwa–trzy lata z nowymi markami – podkreśla Jędrzej Ziółkowski.
Segment telewizji (i domowej rozrywki) jest jednym z elementów nowej, holistycznej wizji firmy Panasonic, a konkretnie jednego z jej czterech wymiarów „Dobrobyt przestrzenny”. Swoje nowości w asortymencie telewizorów OLED i LED producent zaprezentował właśnie podczas targów IFA 2023.
– OLED można porównać do rzeźbiarzy. Dajmy czterem rzeźbiarzom tę samą plastelinę i każdy z nich zrobi coś innego. Tak samo jest z telewizorami: wszyscy pracują w miarę na jednej matrycy, ale każdy dowozi później co innego – mówi przedstawiciel Panasonic Polska. – Staramy się w naszych telewizorach skupić na jakości. Co roku wypuszczamy nowe modele, co roku staramy się pracować nad tym, żeby nadążały za trendami: czy to jest kwestia Bluetootha, HDMI, podłączeń, parowania czy użytkowności, na czym najbardziej w dzisiejszych czasach zależy konsumentom. Staramy się iść po prostu za trendami i wydaje mi się, że to robimy bardzo dobrze.
Jak wyjaśniają reprezentanci producenta, wysoka jakość telewizorów OLED zarówno do oglądania filmów, jak i do grania w gry to m.in. efekt współpracy z profesjonalistami, np. z Hollywood. Dostępny w telewizorach OLED tryb Filmmaker pozwala oglądać filmy i seriale bez jakiegokolwiek zniekształcenia oryginalnej wersji kolorystycznej. Inteligentne sensory wykrywają nasycenie koloru światła docierającego z otoczenia i szczegółowo dostosowują do niego obraz. Sprawia to, że jest on bardziej naturalny zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.
– Staramy się skupiać na odzwierciedleniu jak najbardziej naturalnych kolorów w naszych produktach, dlatego od lat współpracujemy z topowymi specjalistami w doborze kolorów i ukierunkowaniu tego, żeby było jak najbliżej naturalności. Staramy się ich nie przebarwiać, nie podkręcać w żaden sposób, po prostu oddać to, jak faktycznie zostały one zrobione przy kręceniu danego materiału. Często się zdarza też tak, że telewizory i inne produkty z monitorami czy wyświetlaczami mają bardzo podkręcone kolory, więc są bardzo jaskrawe, zieleń jest bardziej zielona niż naturalnie, śnieg staje się niebieski, nagrane filmy nocą nie są w czerni, tylko w szarości. My się z tym nie zgadzamy, dlatego chcemy oddać prawdziwe kolory – wyjaśnia Jędrzej Ziółkowski.
Z kolei nowy tryb True Game Mode, dostępny w modelach HCX PRO AI z 2023 roku, ma za zadanie spełniać najwyższe wymagania techniczne stawiane przez producentów gier – i to zarówno w sferze wizualnej, jak i dźwiękowej. Tryb ten wprowadza do świata gier funkcje precyzyjnej reprodukcji koloru, które są wykorzystywane przy produkcji filmów, a ulepszony HDR Tone Mapping zapewnia wierną reprezentację treści HDR dostarczanej przez konsolę do gry.
Rozwijana przez Panasonic funkcja my Scenery w telewizorach tworzy środowisko dopasowujące się do pomieszczenia lub nastroju, np. scenerię mającą pomóc w skupieniu się na pracy lub uspokajające dźwięki pomocne w relaksowaniu się przed snem.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.