Mówi: | Jakub Bierzyński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Omnicom Media Group |
W reklamie cyfrowej na znaczeniu zyskuje wideo. Może to spowodować całkowitą rewolucję na rynku reklam
Reklama online rośnie w siłę. W ubiegłym roku jej wartość przekroczyła 3 mld zł. Udział internetu w torcie reklamowym w tym roku może sięgnąć 28 proc., przede wszystkim kosztem reklamy telewizyjnej. Szybki wzrost notują reklama w mediach społecznościowych i social wideo – taka tendencja powinna się utrzymywać. Dominującym graczem na tym rynku staje się Facebook, który rozwija funkcje dotyczące filmów, a liczba wyświetleń wideo w 2015 roku została zwiększona dwukrotnie.
– Z nowych trendów, które pojawią się w tym roku, należy wskazać Instagram jako dużego dostawcę zasobów na rynku. To również Facebook, który intensywnie wchodzi w reklamę wideo – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jakub Bierzyński, ekspert rynku reklamy, prezes Omnicom Media Group. – Facebook to gigant – zasięg to 70 proc. populacji, przeciętny użytkownik spędza tam cztery godziny dziennie, logując się kilkanaście razy w ciągu dnia. Jeżeli serwis zmieni w sposób istotny propozycję w zakresie reklam wideo, to nagle może się pojawić zupełnie inny gracz wagi ciężkiej na rynku reklamy wideo.
Z badania AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wynika, że na znaczeniu w reklamie online zyskuje reklama graficzna. Po III kw. 2015 roku zwiększyła ona swoją wartość o 27 proc. Na szybkie tempo rozwoju miały przede wszystkim wpływ wideo online (dynamika wzrostu na poziomie 24 proc.) i reklama w social media (wzrost wartości o ponad 90 proc.).
Eksperci podkreślają, że na wzrost social wideo duży wpływ miało posunięcie Facebooka, który włączył funkcję autoplay i rozbudował narzędzia do publikacji filmów. W 2015 roku serwis zwiększył liczbę wyświetleń wideo ponaddwukrotnie.
Jak podkreśla Bierzyński, Facebook ma duże szanse zmienić sytuację na rynku reklam wideo. Tym bardziej że poza dużym zasięgiem i narzędziami dysponuje czymś jeszcze – wiedzą na temat użytkowników.
– Facebook ma najlepsze dane o swoich użytkownikach. Z 70-proc. prawdopodobieństwem jest w stanie przewidzieć rozwód użytkownika, zamiar zakupu nowego samochodu, sukienki czy butów. To nieprawdopodobna siła. Połączenie danych o użytkownikach i ich znajomych, sieci społecznych wraz z możliwością masowego dotarcia do nich z materiałem wideo może zmienić reguły gry. Dlatego w tym roku stawiam na wideo na Facebooku – podkreśla Bierzyński.
Firmy w Polsce stopniowo zwiększają wydatki na reklamę online – według badania AdEx w III kwartale 2015 roku o ponad 20 proc. Tym samym internet staje się poważnym zagrożeniem dla telewizji.
– Trendy się utrzymają, segment online będzie rósł, i to coraz szybciej. Od lat utrzymuję, że wideo w internecie w dużej mierze zastąpi reklamę telewizyjną albo telewizja zmieni technologię dystrybucji swoich reklam na tę obowiązującą online. Obecnie jest ona kompletnie nieefektywna, zarówno pod względem targetowania, jak i pod względem zarządzania liczbą kontaktów w telewizji – wskazuje ekspert Omnicom Media Group.
Reklama cyfrowa w ubiegłym roku rosła w tempie ok. 17 proc. Szacuje się, że na koniec 2015 roku była warta ponad 3 mld zł, a w tym roku wartość tego rynku może sięgnąć 3,5 mld zł. Internet odpowiada za 25 proc. reklam, w tym roku może to być już 28 proc. Internet już teraz zajmuje drugie miejsce wśród mediów w Polsce, a ze względu na potencjał i nowo pojawiające się trendy, można się spodziewać jeszcze większej dynamiki wzrostu, przede wszystkim kosztem telewizji.
– Skoncentrowanie na wideo, czyli to, co robi teraz Facebook, już wkrótce może całkowicie zmienić sposób funkcjonowania rynku reklamowego. Nie wiem, czy nastąpi to w tym roku, ale „ziemia już drży”. Pytanie, w którym momencie online nie będzie tylko suplementem rynku telewizyjnego, ale istotnym substytutem. Jeśli tak się stanie, to zmiany jeszcze przyśpieszą i w ciągu dwóch lat telewizja bardzo straci kosztem online – ocenia Jakub Bierzyński.
Czytaj także
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.