Newsy

Wirtualna rzeczywistość może zwiększyć efektywność pracowników. Inwestuje w nią coraz więcej firm

2017-03-09  |  06:40

Kolejne miesiące na rynku IT upłyną pod znakiem wirtualnej rzeczywistości, internetu rzeczy i machine learningu. Po nowe technologie coraz częściej sięgają firmy, które w ten sposób chcą zwiększać efektywność pracowników i eliminować błędy. Innowacyjne rozwiązania zyskują popularność także wśród użytkowników indywidualnych, którzy budują dzięki nim inteligentne domy. Przy tak szybkim rozwoju technologii coraz większą rolę będzie odgrywało cyberbezpieczeństwo – ocenia Robert Strzelecki, wiceprezes zarządu TenderHut.

W ubiegłym roku IDC szacowało, że wartość rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR) może wzrosnąć z 5,2 mld dol. w 2016 roku do 162 mld dol. w 2020 roku. W dużej mierze to efekt szerszego zastosowania tych technologii w biznesie i nauce.

– Widzimy wiele różnego rodzaju sygnałów świadczących o tym, że wirtualna rzeczywistość może być używana przez serwisy sprzętu czy osoby oddalone, pracujące w laboratoriach i ośrodkach badawczych. Daje ona duże możliwości pokazania dodatkowych informacji tej osobie. Nie musi odrywać wzroku i przerywać czynności, którą wykonuje. To oznacza duże możliwości dla firm w zwiększaniu efektywności pracy pracowników czy zmniejszeniu ewentualnych problemów i błędów – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Robert Strzelecki, wiceprezes zarządu TenderHut.

W ostatnim czasie dynamicznie rosną także nakłady na internet rzeczy. Według prognoz IDC w przyszłym roku inwestycje w ten segment wyniosą 3,7 mld dol., a w 2020 roku – 5,4 mld, co daje ponad 20-proc. tempo rok do roku. Veeam Software ocenia, że zasób danych pozyskiwanych przez firmy może w 2018 roku sięgnąć 400 zettabajtów.

Komunikujące się ze sobą „myślące” urządzenia służą m.in. do monitorowania pojazdów czy procesów produkcyjnych. Coraz częściej znajdują one zastosowanie także w inteligentnych domach.

– Na rynku pojawia się bardzo dużo rozwiązań związanych z inteligentnym domem czy inteligentnym miastem. Istnieje tendencja do komputeryzowania i automatyzowania całych aglomeracji, więc to na pewno będzie ważny temat w tym roku – przekonuje wiceprezes TenderHut.

Jednym z głównych trendów w kolejnych miesiącach roku może stać się machine learning. Rozwiązania z zakresu uczenia się maszynowego to podstawa sztucznej inteligencji. Umożliwiają one analizę ogromnej ilości danych. IDC ocenia, że już w 2020 roku wartość rynku inteligentnych aplikacji sięgnie 40 mld dol. Rośnie też liczba oferowanych usług, które pomagają rozwiązywać problemy, analizować zdarzenia i wskazywać najlepsze rozwiązania.

– Możemy się spodziewać, że nasze budynki będą potrafiły przewidzieć, że trzeba zamknąć okna w budynku, bo nadchodzi wichura. Kurierzy będą używali machine learningu, żeby wybierać najlepszą ścieżkę dostarczenia przesyłki czy najlepszego poddostawcę, który będzie mógł przejąć przesyłkę i dostarczyć ją szybciej niż firma kurierska – tłumaczy Robert Strzelecki.

Rozwój nowych technologii i aplikacji może przynieść duże korzyści, niestety niesie ze sobą również większe ryzyko cyberataków, których celem jest przede wszystkim kradzież danych. Raport PwC Global Economic Crime Survey 2016 wskazuje, że z tego zagrożenia zdaje sobie sprawę coraz więcej firm. Ponad połowa amerykańskich przedsiębiorstw przyznała, że padła ofiarą ataków hakerów w ciągu ostatnich dwóch lat. Z programu szacowania cyberzagrożeń firmy Fortinet wynika, że 40 proc. ataków wymierzonych jest w sektor finansowy.

– Otacza nas coraz więcej systemów informatycznych. Coraz więcej z nich będzie przechowywało dane, które zainteresują hakerów, więc będą bardziej podatne na włamania. Rośnie liczba użytkowników systemów informatycznych i ich zachowanie będzie kluczowe w utrzymaniu poufności danych – podkreśla Robert Strzelecki.

Eksperci wskazują, że błąd ludzki lub zaniedbanie są najsłabszym ogniwem w procedurach cyberbezpieczeństwa. Do wycieku danych mogą się przyczynić zbyt słabe hasło dostępu lub nierozważne otwarcie załącznika.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.