Newsy

Z telefonii internetowej korzysta coraz więcej firm. To sposób na obniżkę rachunków

2014-12-01  |  06:20

Telefonia internetowa – w przeciwieństwie do tradycyjnej, stacjonarnej – ma się coraz lepiej. W głównej mierze dzięki przedsiębiorcom. Ponad pół miliona firm w Polsce korzysta z połączeń telefonicznych za pośrednictwem internetu (usługa VoIP). Jak podkreślają dostawcy tych usług, dla firm to nie tylko możliwość obniżenia kosztów, lecz także dostęp do usług dodatkowych, przydatnych w prowadzeniu firmy.

Ceny na rynku połączeń głosowych VoIP spadają, dlatego potencjał wzrostu tylko na produktach opartych o proste połączenia telefoniczne jest niewielki bądź żaden – tłumaczy Michał Jakubowski, prezes spółki easyCALL. – Natomiast w przypadku usług innowacyjnych, związanych z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców, potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Według badającej rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej firmy analitycznej PMR Research udział połączeń VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) w całkowitym czasie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych w Polsce jest coraz większy. Na koniec 2012 r. wynosił 34 proc., był o 5 proc. większy niż rok wcześniej i o blisko 10 proc. – niż w 2010 r. PMR szacuje, że z telefonii internetowej korzysta ponad 2,5 mln osób, w tym blisko 550 tys. firm.

W Polsce rynek połączeń VoIP jest zdecydowanie mniej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej. W krajach takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Francja rynek VoIP to kilkadziesiąt procent połączeń głosowych – ocenia Jakubowski. – Zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku lat średnia związana z liczbą połączeń realizowanych za pośrednictwem VoIP będzie zdecydowanie wyższa niż obecnie i zbliży się do poziomu rynków rozwiniętych.

Rosnąca liczba użytkowników i przychodów operatorów z tytułu usług VoIP, jak zauważają analitycy PMR Research, to przede wszystkim efekt zainteresowania telefonią internetową ze strony przedsiębiorstw. Wynika ono nie tylko z niższych kosztów połączeń, które w porównaniu z telefonią stacjonarną mogą być niższe nawet o 60 proc., lecz także dostępu do szeregu funkcjonalnych usług dodatkowych (np. wirtualnego faksu, centrali telefonicznej, telekonferencji). Korzystają z nich nie tylko centra outsourcingowe i call center, lecz także coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw.

Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem możliwości odbywania walnych zgromadzeń poprzez połączenia VoIP – informuje Jakubowski. – Koszty z tym związane, szczególnie w dużych firmach, są znaczące. Wydaje się, że możliwość prowadzenia ich przez internet jest interesującym rozwiązaniem, które w dodatku pozwala na uczestnictwo dużo większej liczbie akcjonariuszy. Będziemy oferować nie tylko rozwiązanie techniczne, lecz także infrastrukturę prawną, zweryfikowaną zarówno od strony notariusza, jak i systemu zabezpieczeń. Prawo dopuszcza możliwość głosowania przez internet.

Rentowność produktów dodanych, w przeciwieństwie do głosowych, jak przekonuje Michał Jakubowski, jest spora, bo można doliczać do nich wyższe marże.

Tego rodzaju usługi cieszą się rosnącym zaufaniem i znajdują coraz szersze zastosowanie w firmach – wskazuje prezes spółki easyCALL. – Na początku klienci z reguły korzystają z prostych produktów. Kiedy przekonają się, że są stabilne, bezpieczne i oferują wysoką jakość, to decydują się na rozszerzanie współpracy.

Według analizującej rynek telekomunikacyjny firmy Point Topic Polska należy do grupy krajów, w których wzrost liczby użytkowników technologii IP jest jednym z najwyższych na świecie. W opartym o to kryterium rankingu w 2012 roku zajęliśmy dziewiąte miejsce, trzecie pod względem przyrostu procentowego. W Europie liderem wykorzystania telefonii VoIP jest Francja z 22 mln numerów oraz Niemcy (10 mln).

Jak podkreślają przedstawiciele easyCALL, biznes jest największym beneficjentem telefonii IP i ten trend będzie się utrzymywał w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.