Mówi: | Michał Guzek |
Funkcja: | CEO |
Firma: | Hicron Sp. z o. o. |
Ilość danych o użytkownikach internetu rośnie w tempie 40 proc. rocznie. Coraz więcej firm je zbiera i analizuje
Liczba danych udostępnianych w internecie rośnie w szybkim tempie. Coraz więcej firm zbiera informacje o użytkownikach. Choć z jednej strony boimy się „wielkiego brata”, to często chętnie korzystamy np. z bezpłatnych aplikacji, które żądają dostępu do naszych danych. Te stają się wówczas walutą. Gromadzone o konsumentach informacje pozwalają poprawić produkty i lepiej dopasować je do ich potrzeb.
– Niemal wszystko rozwinęło się do granic możliwości. Żeby pójść o krok dalej trzeba znaleźć nowe źródła informacji, które pozwolą na dalszy rozwój. To moment, kiedy firmy poszukują informacji, które dotychczas nawet ich nie interesowały, ale na dzisiaj są jedyną możliwością wykonania kolejnego kroku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Guzek, prezes zarządu w Hicron.
Ilość danych w sieci rośnie w tempie 40 proc. rocznie. Do końca 2016 roku internet przekroczy 10 zettabajtów danych, do 2020 r. ma liczyć ponad 45 zettabajtów (dane Oracle). Sektor analityki danych rośnie kilkukrotnie szybciej, niż cała branża IT. Coraz więcej oprogramowania i aplikacji zbiera informacje o użytkownikach.
– Klienci obawiają się dzielenia intymnością, śledzenia, poznania szczegółów życia prywatnego. Wszyscy chcielibyśmy pewną sferę pozostawić tylko dla siebie, a jednocześnie jednak posiadamy profile na portalach społecznościowych, które są otwarte, gdzie publikujemy różne informacje. Wykorzystujemy narzędzia typu Endomondo, Facebook czy Instagram, które nie zamykają grona odbiorców i przesyłają informacje, np. mapy naszych treningów, które, o ile nie zadbamy o ustawienia prywatności, pokazują gdzie dokładnie mieszkamy, pracujemy i np. kiedy nie ma nas w domu bo idziemy pobiegać. Dzielimy się informacją nawet o tym nie wiedząc – wskazuje Guzek.
Obowiązki anonimizacji i sposobów przechowywania danych są na tyle restrykcyjne, że ryzyko ujawnienia wrażliwych danych (adres zamieszkania, dane karty płatniczej) jest minimalne. Zdaniem eksperta, rozsądne dzielenie się informacjami na swój temat nie niesie ze sobą zagrożeń, ale pozwala poprawić działanie aplikacji i produktów. Dane coraz częściej stają się walutą, rodzajem transakcji wymiennej, w takich aplikacjach jak np. Google Maps, czy Janosik. W zamian za informacje na swój temat , np. o bieżącym położeniu, użytkownik zyskuje dostęp do wysokiej jakości produktu, który umożliwia dokładne oszacowanie czasu podróży w oparciu o natężenie ruchu.
– Wartością nie są dane osobiste jako takie, które można by było uznać za poufne. Tak naprawdę zbierana jest masa informacji przyporządkowana do charakterystyki człowieka. Statystyka jest magią wielkich liczb. Potęga informacji płynących z danych to jest potęga informacji płynącej z jej dużych wolumenów i szukania prawidłowości, wzorców. To nie jest informacja płynąca z konkretnego Kowalskiego, ale z cech, grup, uwspólniania, wyszukiwania wzorca i sposobu zastosowania – przekonuje ekspert Hicron.
W przetwarzanych danych poszukiwane są wzorce. Jak analizuje Guzek, można mówić o trzech obszarach zastosowań.
– Jednym z nich jest poszukiwanie informacji o już istniejących produktach. Przykładem jest branża motoryzacyjna, gdzie możemy zbierać dane z samochodów, część pojazdów już posiada moduły wymiany danych, które za pomocą infrastruktury GSM przekazują informacje online – mówi ekspert.
Informacje zbierane są, by móc zoptymalizować dany produkt, lepiej dostosować go do potrzeb klientów.
– Inną sferą jest poszukiwanie nowych możliwości zastosowania usług. Przykładem może być aplikacja Google Maps. Tej usługi bez wymiany danych nie byłoby, nie mogłaby istnieć, nie miałaby wartości dodanej i „silnika” opartego właśnie na danych – przekonuje Guzek.
Ekspert dodaje, że tylko dzięki użytkownikom można zaktualizować informację, podać dane o korkach, wypadkach na drodze. Na podobnej zasadzie funkcjonuje Janosik, gdzie to użytkownicy tworzą aplikację.
– Kolejnym obszarem jest rynek reklamy. Próbuje się poznać odbiorcę lepiej, przy czym nie rejestruje się danych Jan Kowalski, ale buduje się pewne profile na podstawie zanonimizowanych śladów, które zostawiamy w internecie, czy za pomocą urządzeń mobilnych, komputera, czy innych – tłumaczy przedstawiciel Hicron.
Guzek zaznacza, że reklamy nie znikną, a dzięki lepszemu poznaniu potrzeb konsumenta, jego przyzwyczajeń i zainteresowań, można otrzymać reklamę dopasowaną do określonej grupy docelowej. W ten sposób wygenerowana oferta będzie znacznie mniej drażnić niż tradycyjne ulotki. Tak samo działają choćby sklepy internetowe, które podczas zakupów reklamują te produkty, które ze względu na przeznaczenie, mogą potencjalnie zainteresować klienta.
– Internet of things do 2020 roku będzie generował 10 proc. ruchu w całej sieci. IoT daje możliwość dwustronnej komunikacji tworząc całkowicie nową sferę usług, dając szansę budowy nowych produktów, automatyzacji usług i modelu ich świadczenia. Te dane są zbierane i na ich podstawie wyciągane są pewne wnioski, profiluje się nas i patrzy jak dana osoba jest podatna na jakąś reklamę, czy potencjalnie jest jej odbiorcą – mówi ekspert.
Jak podkreśla, tej tendencji nie da się już zatrzymać. Świat zmierza w kierunku pełnej automatyzacji, zbierania informacji z wszelkich możliwych źródeł. Elektroniczne źródła danych same wymieniają między sobą informację. Już teraz branża motoryzacyjna pracuje nad modelem przyszłości, czyli dostępem czasowym do pojazdu, gdzie ludzie nie będą kupować produktu, a usługę, liczyć będzie się nie posiadanie, a używanie.
– To będzie przenikało wszystkie sfery naszego życia. Lekarz zdalny, monitorowanie naszych parametrów zdrowia, udzielanie porad, zapełnianie lodówek, może sfera funkcjonowania codziennego w takich kwestiach jak pranie, gotowanie, sprzątanie może się diametralnie zmienić. Mamy już autonomiczne odkurzacze, których moja mama nie mogłaby sobie wyobrazić, a minęło 20- 25 lat. Co będzie za kolejnych 5-10, trudno sobie wyobrazić. Wiemy na pewno, że będzie się to opierało na kilku elementach, a jednym z nich będą gigantyczne ilości danych – analizuje Michał Guzek.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.