Newsy

Nowa strategia Exatela. Spółka chce wchodzić na rynek teleinformatyczny i rozwijać chmurę obliczeniową.

2013-05-14  |  06:25

Exatel rozszerza działalność – poza telekomunikacją spółką chce rozwijać usługi teleinformatyczne. Ten rynek – według prognoz – będzie rósł w tempie nawet 20 proc. rocznie. Zgodnie z nową strategią na lata 2013-2015 spółka chce poza dużymi przedsiębiorstwami pozyskiwać też mniejszych klientów. Tym bardziej, że coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw sięga po rozwiązania z zakresu teleinformatyki, również w celu obniżenia kosztów działalności.

Dzisiaj na rynku teleinformatycznym, bo na takim rynku widzimy Exatela docelowo, potrzeby klientów bardzo dużych i potrzeby klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw bardzo się do siebie zbliżyły. Dzisiaj nie mówimy o dwóch odrębnych rynkach, ale raczej o rynkach bardzo podobnych. Z tego względu te same usługi, które można zaoferować dla dużych firm, można oferować w trochę mniejszej skali dla firm z niższego segmentu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Pomykała, prezes zarządu Exatela.

Jak dodaje, usługi teleinformatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw są bardzo ważne z uwagi na optymalizację ich kosztów. Dzięki temu Exatel chce zyskać przewagę nad konkurentami. Jest firmą stosunkowo niewielką, więc bardziej elastyczną. Pomykała podkreśla, że umiejętność dopasowania się do klienta jest dużym atutem spółki.

Drugim elementem, na którym chcemy oprzeć nowy kierunek działania spółki, jest obszar związany z jakością świadczenia usług. Dzisiaj Exatel jest jednym z operatorów, który świadczy usługi na bardzo wysokim poziomie jakości, z bardzo dużą gwarancją. To postrzegamy jako bardzo silną stronę – dodaje Pomykała.

Exatel chce koncentrować się na rynku teleinformatycznym, bo prognozy jego wzrostu są bardzo optymistyczne. Potencjał drzemie przede wszystkim w usługach chmurowych. W ciągu najbliższych lat ten obszar może rozwijać się nawet w tempie 20 proc. rocznie.

Pomykała zapowiada, że Exatel chce uruchomić usługi związane właśnie z cloud computingiem. Między innymi Unified Collaboration, czyli systemem umożliwiającym zdalną i równoczesną pracę z wykorzystaniem chmury, a także inne usługi.

Myślimy przede wszystkim o tym, żeby stopniowo wchodzić na wszystkie obszary tych usług cloudowych, mimo że startujemy na początku z usługami „infrastructure as a service”, czyli wirtualnego back-up, archiwizacji danych czy udostępniania przestrzeni dyskowej w sposób wirtualny – mówi prezes Exatela.

Podkreśla, że spółka nie chce na razie budować własnego oprogramowania. Będzie korzystać z usług sprawdzonych globalnych dostawców, w tym standardowych rozwiązań takich jak Office 365. Tylko największe spółki budują własny software. Exatel chce z nimi rywalizować gwarancją bezpieczeństwa na znacznie wyższym poziomie.

Wojciech Pomykała zapowiada, że spółka stopniowo będzie budować przewagę konkurencyjną. Taki jest plan na ten rok. Chce rozwijać się szybciej niż wzrost całego rynku.

Mamy już kilka sukcesów na rynku w wyniku nowego sposobu działania spółki. Natomiast wyniki finansowe, ze względu na to, że obsługujemy rynek B2B, gdzie proces inwestycyjny jest stosunkowo długi, pojawią się w kolejnych okresach – prognozuje Pomykała.

Prezes zarządu Exatela nie ujawnia wyników spółki za pierwszy kwartał, dopóki nie poda ich cała grupa kapitałowa PGE, do której należy Exatel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.