Newsy

Prezes UKE: Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania kobiet

2012-04-02  |  06:50
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    "Dziewczyny na politechniki" - pod takim hasłem w tym roku obchodzony będzie Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego. Zaledwie co trzeci student uczelni technicznej to kobieta, a na kierunkach typowo technicznych studentki stanowią zaledwie kilka procent ogółu. Tegoroczne obchody mają zachęcić dziewczyny do wyboru specjalizacji dotąd uważanych za męskie.

    Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego przypada na 17 maja. Z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych obchodzony jest od 2007 roku.

     - Tegoroczne obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego odbywają się pod hasłem "Girls and Women in ICT". Hasło tegorocznych obchodów zostało ustalone przez Radę Ministrów Telekomunikacji ITU, czyli Międzynarodowego Związku Telekomunikacji ONZ - mówi Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która jest jednym z patronów obchodów.

    Celem wydarzenia jest naświetlenie problemu niewystarczającej liczby kobiet w branży teleinformatycznej, zarówno w firmach, jak i na związanych z branżą kierunkach studiów. Według badań z 2011 roku kobiety stanowiły 34 proc. studentów na uczelniach technicznych. Jednak odsetek studentów płci żeńskiej na typowo technicznych kierunkach spada do liczby jednocyfrowej. Zaledwie co piąty zatrudniony w branży teleinformatycznej jest kobietą.

     - Dziewczęta myślące o wyborze kierunków technicznych często funkcjonują w obszarze stereotypów, że świat techniki i nowoczesnej technologii jest światem męskim. Jednak wszelkie badania wskazują na to, że rynek pracy będzie się zwiększał i będzie potrzebował nowych, wykwalifikowanych pracowników w tym obszarze. Dlatego warto tam poszukiwać kierunków pracy i swojego rozwoju - wyjaśnia założenia Światowego Dnia Magdalena Gaj.

    Również Komisja Europejska ostrzega o rosnącym deficycie wykwalifikowanych inżynierów w krajach członkowskich UE. Z ostatnich raportów wynika, że w 2015 może brakować 700 tys. specjalistów z branży ICT.

     - Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania dziewcząt uczących się na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    Obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego rozpoczęły sie już pod koniec lutego i potrwają do połowy czerwca.

     - W kwietniu będziemy poszukiwać kobiet, które odniosły sukcesy w tej branży, nie tylko w administracji, ale też na stanowiskach dyrektorów, prezesów firm związanych z telekomunikacją, z nowoczesnymi technologiami. Chcemy zaprezentować ich sylwetki, żeby przeprowadzić z nimi ciekawe wywiady - mówi Magdalena Gaj.

    W maju zaplanowana jest debata pt. "Kobiety i dziewczęta w teleinformatyce" w Sali Kolumnowej w Sejmie, gdzie uczestnicy będą rozmawiać na temat perspektyw i szans zawodowych kobiet w branży.

     - Na konferencji będziemy mówić i pokazywać dobre przykłady kobiet, które odniosły sukcesy w branży, aby zachęcić dziewczyny do studiowania na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    W Polsce nad obchodami Światowego Dnia patronat objęli m.in. prezydent Bronisław Komorowski, marszałek Sejmu Ewa Kopacz, minister administracji i cyfryzacji Michał Boni, minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka oraz prezes UKE Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.