Mówi: | Michał Chyczewski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu, p.o. prezesa zarządu |
Firma: | Alior Bank |
We wrześniu ruszą preferencyjne pożyczki na rozwój szybkiego internetu. Do firm telekomunikacyjnych trafi na początek 40 mln zł
Pierwszym partnerem Banku Gospodarstwa Krajowego w programie finansowania rozwoju sieci szerokopasmowych został Alior Bank. Bank rozdysponuje kwotę co najmniej 40 mln zł na preferencyjne pożyczki dla firm telekomunikacyjnych, które chcą inwestować w infrastrukturę szybkiego internetu. Pierwsze środki mają trafić do przedsiębiorców już we wrześniu. Pieniądze pochodzą z unijnego programu operacyjnego Cyfrowa Polska.
– Podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę, na podstawie której będziemy udzielać pożyczek szerokopasmowych. Ich celem jest sfinansowanie dostępu do internetu szerokopasmowego o przepustowości min. 30 Mb/s dla gospodarstw domowych oraz min. 100 Mb/s dla szkół. Potencjalne grono beneficjentów jest bardzo duże – mówimy tu o współpracy z około 6 tys. zarejestrowanych operatorów telekomunikacyjnych, działających na terenach, na których występują białe plamy w dostępie do sieci – mówi agencji Newseria Biznes Michał Chyczewski, wiceprezes, p.o. prezesa Zarządu Alior Banku.
O preferencyjne pożyczki szerokopasmowe mogą się ubiegać te przedsiębiorstwa, które mają w planach inwestycje w budowę albo rozbudowę sieci telekomunikacyjnych. Wymogiem jest zapewnienie dostępu do sieci szerokopasmowej dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw oraz szkół. Spłata pojedynczej, preferencyjnej pożyczki dla takiej inwestycji może być rozłożona nawet na 15 lat.
– Mówimy o pożyczkach wynoszących od 20 tys. zł do 10 mln zł. Jest to instrument nastawiony na segment mniejszych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, nie tych największych. Skorzystają przede wszystkim gospodarstwa domowe i szkoły, a także firmy telekomunikacyjne – mówi Michał Chyczewski.
Środki finansowe przeznaczone na pożyczki dla firm telekomunikacyjnych pochodzą z programu operacyjnego Cyfrowa Polska. Dysponuje nimi Bank Gospodarstwa Krajowego, który w wyniku rozstrzygniętego przetargu 18 lipca br. podpisał z Alior Bankiem umowę dotyczącą dystrybucji tych środków.
Alior Bank jest pierwszym pośrednikiem, który będzie udzielał firmom telekomunikacyjnym preferencyjnego finansowania na rozwój infrastruktury szybkiego internetu. W puli, którą dysponuje bank, znajduje się obecnie 40 mln zł (z możliwością zwiększenia jej do 100 mln zł). Porozumienie zakłada też, że Alior Bank przeznaczy na projekty telekomunikacyjne 10 mln zł ze środków własnych. Pierwsze pożyczki szerokopasmowe trafią do firm we wrześniu br.
Michał Chyczewski, wiceprezes, pełniący obowiązki prezesa zarządu Alior Banku, podkreśla, że współpraca z BGK i walka z cyfrowym wykluczeniem mocno wpisuje się w strategię „Cyfrowego buntownika”, którą bank ogłosił w tym roku. Zakłada ona m.in. wprowadzenie nowych rozwiązań cyfrowych i mobilnych oraz zainwestowanie dodatkowych 400 mln zł w IT i innowacje, co ma pomóc klientom bezpiecznie przejść przez proces rewolucji technologicznej w bankowości.
– Po pierwsze, instrument pożyczek szerokopasmowych jest przeznaczony dla małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, a my jesteśmy skoncentrowani na dalszym rozwoju właśnie w tym segmencie. Po drugie, dzięki eliminacji tzw. białych plam i poszerzaniu dostępu do internetu pośrednio zwiększamy swój rynek w segmencie klienta detalicznego. Udzielając pożyczek szerokopasmowych, działamy również w kierunku poszerzenia grona klientów, którzy będą później korzystać z naszych usług w kanałach mobilnych i internetowych – mówi Michał Chyczewski.
Finansowanie rozwoju sieci szerokopasmowych nie jest pierwszym projektem, przy którym Alior Bank współpracuje z BGK. Instytucja uczestniczy też w innych publicznych programach pomocowych kierowanych zwłaszcza do segmentu MSP. Jednym z produktów tego typu jest kredyt z gwarancjami de minimis (pomoc publiczna dla przedsiębiorstw, która nie wymaga notyfikacji KE). Alior Bank jest drugim największym w Polsce dystrybutorem gwarancji de minimis, z których skorzystało do tej pory ponad 17 tys. przedsiębiorstw. Małym i średnim firmom bank udziela też kredytów inwestycyjnych z premią technologiczną BGK.
Michał Chyczewski ocenia, że MSP jest w tej chwili najbardziej rentownym segmentem rynków finansowych. Dlatego małe i średnie przedsiębiorstwa są jednym z filarów, na których opiera się strategia Alior Banku. Instytucja zapowiada, że jej oferta dla tego sektora będzie coraz szersza.
Czytaj także
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-14: Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-08-04: Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.