Newsy

Telewizja Polska pod kreską najprawdopodobniej również w 2012 roku

2012-03-09  |  06:35
Mówi:Juliusz Braun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Telewizja Polska S.A.
  • MP4

    Koszty związane z Euro 2012 i nadawaniem w 2 wersjach: cyfrowej i analogowej z pewnością będą większe niż przychody. - Budżet się nie zepnie bez większej ilości środków publicznych - mówi Juliusz Braun, prezes TVP.

    Według nieoficjalnych informacji 2011 rok TVP zakończyła ze stratą prawie 100 mln zł. To głównie efekt niskich wpływów z abonamentu i spadających przychodów z reklam. Dodatkowo główne stacje tracą widzów na rzecz licznych kanałów tematycznych.

     - Telewizja Polska ma bardzo duży udział w rynku widzów, widowni i najmniejszy w Europie budżet środków publicznych, przy bardzo wysokich oczekiwaniach publicznych. Nie da się tego zrealizować. Stąd straty, które się pojawiły w ostatnim roku - wyjaśnia Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej.

    Prezes potwierdza, że również w przyszłym roku TVP odnotuje straty. Zarząd szacuje, że będą one na poziomie ok. 60 mln zł.

     - To jest podwójne nadawanie: analogowe i cyfrowe. To są miliony złotych. Jest projekt Euro 2012, który jest bardzo kosztowny, ale trudno sobie wyobrazić, że TVP nie transmitowałaby wszystkich meczów, choć czas na reklamy przy meczach jest ograniczony - mówi Juliusz Braun.

    Koszt transmisji Mistrzostw może być nawet o 50 mln zł wyższy niż wpływy z reklam. Tym bardziej, że w czerwcu Telewizja Polska zamierza uruchomić naziemną, cyfrową emisję programów TVP1 i TVP2 w wersji HD.

    Choć TVP otrzymuje wsparcie z budżetu państwa to wciąż są za małe pieniądze. Szczególnie, że wpływy z abonamentu, które w Europie w głównej mierze finansują media publiczne, dla TVP stanowią jedynie dodatek do jej budżetu.

     - To się nie zepnie bez większej ilości środków publicznych. Ja przyszedłem do telewizji publicznej z koncepcją realizowania publicznego programu, czyli zobowiązań misyjnych. Jest znakomity serial jeden czy drugi, ale to nie może być tylko rozrywka. Państwo polskie musi podjąć decyzję, czy chce tak, jak wszystkie państwa w UE mieć telewizję publiczną, wypełniającą obowiązki czy nie. Jeśli nie, to byśmy byli zupełnie wyjątkowym miejscem w Europie. Ja sobie tego nie wyobrażam - podkreśla prezes Braun.

    Minister Administracji i Cyfryzacji Michał Boni zapowiedział rozpoczęcie prac nad nową ustawą regulującą media publiczne. Projekt ma być gotowy za pół roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.