Newsy

Tempo wprowadzania innowacji w biznesie przyspiesza. 60 proc. firm chce w tym roku inwestować w sztuczną inteligencję

2019-02-28  |  06:30

Wkraczamy w erę postcyfrową, w której nowe technologie stają się powszechne, a kluczem do sukcesu będzie dostarczanie klientom spersonalizowanej oferty w odpowiednim miejscu i czasie, czyli on-demand – to główny wniosek z raportu Accenture Technology Vision 2019. Badanie pokazuje, że sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w nią inwestować ok. 60 proc. dużych firm w Polsce i na świecie. Na kolejnych miejscach plasują się rozwiązania internetu rzeczy, blockchain, rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja.

Według 94 proc. spośród 6 672 przebadanych firm z 27 krajów tempo wdrażania innowacji w biznesie przyspieszyło w ostatnich 3 latach. W Polsce ten odsetek jest nawet wyższy i sięga 97 proc.

– Wchodzimy w erę postcyfrową, która jednak nie oznacza, że technologie cyfrowe przestają być istotne, one po prostu stają się coraz bardziej powszechne, tak jak elektryczność. Firmy muszą się wyróżnić za pomocą innych elementów. Nadrzędnym celem inwestycji w innowacje będzie stworzenie dodatkowej wartości dla klientów i zapewnienie im spersonalizowanych doświadczeń on-demand – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Autorzy raportu Technology Vision 2019 podkreślają, że w erze postcyfrowej innowacyjność organizacji będzie się przejawiać głównie w tym, jak wpływa na świat i czy jest w stanie w odpowiednim momencie dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do klientów. Przykładem jest SpeedFactory, czyli współpraca Adidasa z Siemensem, która ma umożliwić dostarczanie klientom obuwia dopasowanego do ich indywidualnych preferencji w ciągu kilku godzin, albo branża ubezpieczeniowa, która eksperymentuje z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, aby maksymalnie skrócić i uprościć proces likwidacji szkód komunikacyjnych.

Według badania Accenture to właśnie sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w projektach transformacyjnych. W tym roku zamierza w nią inwestować 63 proc. firm globalnie i 60 proc. polskich przedsiębiorstw.

 Na drugim miejscu znalazły się technologie internetu rzeczy, oparte o wszelkiego rodzaju czujniki, na które wskazało blisko 60 proc. respondentów globalnie. W Polsce cieszą się one mniejszym zainteresowaniem, inwestycje w IoT planuje ok. 30 proc. przebadanych firm z naszego kraju. Na kolejnym miejscu – z 49 proc. wskazań globalnie i niespełna 40 proc. w Polsce – znalazł się blockchain, czyli technologia rejestrów rozproszonych – mówi Jacek Borek.

W pierwszej piątce technologii, w które zamierzają w najbliższym czasie inwestować firmy, uplasowały się jeszcze rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja. Wymienione technologie posłużą firmom nie tylko do budowania relacji z klientami, lecz także do wewnętrznej transformacji, w tym zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz lepszego wykorzystania potencjału pracowników.

Raport Accenture Technology Vision 2019 wskazuje pięć trendów, które zdominują inwestycje technologiczne firm w nadchodzących 3 latach.

– Pierwszy to „DARQ Power”, czyli połączenie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i komputerów kwantowych. To trend zupełnie nowy, o którym wcześniej nie rozmawialiśmy. Wykorzystanie tych czterech technologii pozwoli stworzyć zupełnie nową ofertę dla klientów – mówi Jacek Borek.

Trend drugi został nazwany „Cyfrowy klient” i polega na budowaniu relacji z klientami w oparciu o personalizację i zaufanie. Zdaniem 83 proc. menadżerów zarówno w Polsce, jak i na świecie zrozumienie tego, z jakich technologii korzystają dzisiaj ich klienci, pomoże im wyjść naprzeciw niezaspokojonym dotąd potrzebom, tworzyć spersonalizowane oferty i budować ich lojalność.

 Trend trzeci nazwaliśmy „Człowiek+ w pracy”. Dotyczy on wykorzystania technologii w środowisku pracy zarówno na etapie poszukiwania i przyciągania pracowników, jak i w zakresie zmiany i utrzymania atrakcyjności miejsca pracy. Raport pokazuje ogromną potrzebę wdrożenia narzędzi szkoleniowych, które pozwolą uatrakcyjnić i dynamicznie zmieniać środowisko pracy w firmach – mówi dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Czwarty trend to „Bezpieczne ekosystemy”. Autorzy raportu podkreślają, że ekosystemy budują przewagę konkurencyjną firm, ale wystawiają je także na większe cyberryzyko. Z badania wynika, że tylko 29 proc. kadry zarządzającej (w Polsce – 39 proc.) ma pewność, że ich partnerzy w ramach ekosystemów robią wszystko, aby spełniać najbardziej rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa.

Ostatnim trendem jest „Rynek chwili”, czyli identyfikowanie i spełnianie potrzeb klienta tu i teraz, dostarczanie im produktów i usług od ręki dzięki wykorzystaniu technologii i wiedzy o cyfrowych zachowaniach konsumentów.

 Jest to trend odpowiadający w szczególności na zapotrzebowanie młodego pokolenia, które jest coraz bardziej aktywne na rynku i ma ogromne oczekiwania względem spersonalizowanej oferty, dostępnej poprzez kanały, które są dla nich w danym momencie najbardziej dogodne – mówi Jacek Borek.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Farmacja

Coraz więcej Polaków decyduje się wykonać badania na COVID-19 w prywatnych placówkach medycznych. Na rynek weszły właśnie o połowę tańsze testy genetyczne

Testy wykrywające zakażenie SARS-CoV-2 to jedno z głównych narzędzi w walce z pandemią – podkreśla WHO. Według danych resortu zdrowia w Polsce przebadano dotąd 3,9 mln osób i ponad 4,05 mln próbek. Jednak  zgodnie z zaleceniami rządu  obecnie testy są wykonywane tylko u pacjentów objawowych, którzy mają symptomy wskazujące na chorobę COVID-19. Dlatego też rośnie liczba osób, które decydują się przeprowadzić je na własną rękę, w prywatnych placówkach medycznych. Centrum Medyczne Damiana od października przeprowadza  równie skuteczne jak obecnie stosowane  testy genetyczne na obecność koronawirusa, których cena jest prawie dwukrotnie niższa.

Problemy społeczne

Co trzecie wesele z powodu koronawirusa zostało przełożone na przyszły rok. Wraz z zaostrzeniem obostrzeń branżę może czekać poważny kryzys

Od 19 października w czerwonej strefie obowiązuje zakaz organizacji imprez okolicznościowych, w tym wesel. W żółtej liczba uczestników została ograniczona do 20 osób. Nowe restrykcje, spowodowane dynamicznym przyrostem liczby zakażeń, mogą pogłębić kryzys w i tak mocno poturbowanej branży ślubnej. Nawet co trzecie wesele z powodu koronawirusa zostało przełożone na 2021 rok. Część par w obawie przed nim przekłada śluby o dwa–trzy lata. – Straty szacowane są na 2,5 mld zł, w obiektach weselnych przychody są nawet o połowę niższe niż zwykle – ocenia Robert Pieczyński, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wedding Plannerów.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Tylko w Europie smartfony emitują rocznie 14 mln ton CO2. Telekomy dążą do minimalizowania negatywnego wpływu technologii na środowisko

Energia pobierana podczas ładowania smartfona odpowiada zużyciu prądu przez żarówkę LED zapaloną trzy godziny dziennie przez rok, a do wyprodukowania jednego urządzenia mobilnego trzeba zużyć ok. 70 kg surowców i wyemitować do atmosfery do 100 kg CO2. Tymczasem tylko w ubiegłym roku w Polsce sprzedano ok. 8,5 mln smartfonów. Choć ślad węglowy sektora cyfrowego od wielu lat utrzymuje się na podobnym poziomie ok. 1,4 proc., to operatorzy telekomunikacyjni starają się go minimalizować. Orange Polska stawia m.in. na bardziej energooszczędny światłowód i budowę farm wiatrowych.

 

Firma

Rozmowy i wydarzenia biznesowe przeniosły się do internetu. Ich popularność utrzyma się także po pandemii, bo firmy oszczędzają w ten sposób czas i pieniądze

Wielu przedsiębiorców dostrzegło zalety w prowadzeniu rozmów biznesowych bez konieczności osobistych spotkań. Oszczędzają dzięki temu czas oraz pieniądze wydawane na podróże i związaną z nimi logistykę. To oznacza, że nawet po opanowaniu pandemii firmy będą chciały utrzymać zdalne negocjacje. Spotkania twarzą w twarz jednak całkowicie nie znikną. – Część z nich wymaga osobistego podejścia i szczególnej poufności – mówi adwokat Piotr Walczak.