Newsy

Tempo wprowadzania innowacji w biznesie przyspiesza. 60 proc. firm chce w tym roku inwestować w sztuczną inteligencję

2019-02-28  |  06:30

Wkraczamy w erę postcyfrową, w której nowe technologie stają się powszechne, a kluczem do sukcesu będzie dostarczanie klientom spersonalizowanej oferty w odpowiednim miejscu i czasie, czyli on-demand – to główny wniosek z raportu Accenture Technology Vision 2019. Badanie pokazuje, że sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w nią inwestować ok. 60 proc. dużych firm w Polsce i na świecie. Na kolejnych miejscach plasują się rozwiązania internetu rzeczy, blockchain, rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja.

Według 94 proc. spośród 6 672 przebadanych firm z 27 krajów tempo wdrażania innowacji w biznesie przyspieszyło w ostatnich 3 latach. W Polsce ten odsetek jest nawet wyższy i sięga 97 proc.

– Wchodzimy w erę postcyfrową, która jednak nie oznacza, że technologie cyfrowe przestają być istotne, one po prostu stają się coraz bardziej powszechne, tak jak elektryczność. Firmy muszą się wyróżnić za pomocą innych elementów. Nadrzędnym celem inwestycji w innowacje będzie stworzenie dodatkowej wartości dla klientów i zapewnienie im spersonalizowanych doświadczeń on-demand – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Autorzy raportu Technology Vision 2019 podkreślają, że w erze postcyfrowej innowacyjność organizacji będzie się przejawiać głównie w tym, jak wpływa na świat i czy jest w stanie w odpowiednim momencie dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do klientów. Przykładem jest SpeedFactory, czyli współpraca Adidasa z Siemensem, która ma umożliwić dostarczanie klientom obuwia dopasowanego do ich indywidualnych preferencji w ciągu kilku godzin, albo branża ubezpieczeniowa, która eksperymentuje z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, aby maksymalnie skrócić i uprościć proces likwidacji szkód komunikacyjnych.

Według badania Accenture to właśnie sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w projektach transformacyjnych. W tym roku zamierza w nią inwestować 63 proc. firm globalnie i 60 proc. polskich przedsiębiorstw.

 Na drugim miejscu znalazły się technologie internetu rzeczy, oparte o wszelkiego rodzaju czujniki, na które wskazało blisko 60 proc. respondentów globalnie. W Polsce cieszą się one mniejszym zainteresowaniem, inwestycje w IoT planuje ok. 30 proc. przebadanych firm z naszego kraju. Na kolejnym miejscu – z 49 proc. wskazań globalnie i niespełna 40 proc. w Polsce – znalazł się blockchain, czyli technologia rejestrów rozproszonych – mówi Jacek Borek.

W pierwszej piątce technologii, w które zamierzają w najbliższym czasie inwestować firmy, uplasowały się jeszcze rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja. Wymienione technologie posłużą firmom nie tylko do budowania relacji z klientami, lecz także do wewnętrznej transformacji, w tym zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz lepszego wykorzystania potencjału pracowników.

Raport Accenture Technology Vision 2019 wskazuje pięć trendów, które zdominują inwestycje technologiczne firm w nadchodzących 3 latach.

– Pierwszy to „DARQ Power”, czyli połączenie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i komputerów kwantowych. To trend zupełnie nowy, o którym wcześniej nie rozmawialiśmy. Wykorzystanie tych czterech technologii pozwoli stworzyć zupełnie nową ofertę dla klientów – mówi Jacek Borek.

Trend drugi został nazwany „Cyfrowy klient” i polega na budowaniu relacji z klientami w oparciu o personalizację i zaufanie. Zdaniem 83 proc. menadżerów zarówno w Polsce, jak i na świecie zrozumienie tego, z jakich technologii korzystają dzisiaj ich klienci, pomoże im wyjść naprzeciw niezaspokojonym dotąd potrzebom, tworzyć spersonalizowane oferty i budować ich lojalność.

 Trend trzeci nazwaliśmy „Człowiek+ w pracy”. Dotyczy on wykorzystania technologii w środowisku pracy zarówno na etapie poszukiwania i przyciągania pracowników, jak i w zakresie zmiany i utrzymania atrakcyjności miejsca pracy. Raport pokazuje ogromną potrzebę wdrożenia narzędzi szkoleniowych, które pozwolą uatrakcyjnić i dynamicznie zmieniać środowisko pracy w firmach – mówi dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Czwarty trend to „Bezpieczne ekosystemy”. Autorzy raportu podkreślają, że ekosystemy budują przewagę konkurencyjną firm, ale wystawiają je także na większe cyberryzyko. Z badania wynika, że tylko 29 proc. kadry zarządzającej (w Polsce – 39 proc.) ma pewność, że ich partnerzy w ramach ekosystemów robią wszystko, aby spełniać najbardziej rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa.

Ostatnim trendem jest „Rynek chwili”, czyli identyfikowanie i spełnianie potrzeb klienta tu i teraz, dostarczanie im produktów i usług od ręki dzięki wykorzystaniu technologii i wiedzy o cyfrowych zachowaniach konsumentów.

 Jest to trend odpowiadający w szczególności na zapotrzebowanie młodego pokolenia, które jest coraz bardziej aktywne na rynku i ma ogromne oczekiwania względem spersonalizowanej oferty, dostępnej poprzez kanały, które są dla nich w danym momencie najbardziej dogodne – mówi Jacek Borek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł

W pierwszych sześciu miesiącach br. wydatki inwestycyjne PGE zwiększyły się do poziomu 4,64 mld zł wobec 3,95 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka podkreśla, że jest to odpowiedź na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym i konieczność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych. – Nasze najważniejsze inwestycje w drugiej połowie tego roku to zamknięcie finansowania największej, wielkoskalowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 oraz finalizacja inwestycji w naszym segmencie gazowym – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Transport

M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc

– Istniejąca sieć lotnisk ma duży potencjał dla rozwoju lotniczego cargo – ocenia Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Jego zdaniem świetne możliwości mają dziś m.in. porty lotnicze w Katowicach i Łodzi, nie ma więc co czekać z rozwijaniem cargo na powstanie nowego centralnego lotniska w Baranowie. Wśród działań, które trzeba podjąć, ekspert wymienia m.in. rozbudowę floty cargo w LOT, zachęty podatkowe wpływające na opłacalność transportu lotniczego i usprawnienie systemu odpraw cargo.

DlaWas.info

Ochrona środowiska

Przez betonozę miasta coraz częściej zmagają się ze skutkami powodzi błyskawicznych. Rozwiązaniem jest zwiększanie terenów zielonych

W ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat średnia temperatura w Polsce wzrosła o 2°C. Każda kolejna dekada jest cieplejsza od poprzedniej, a zmianom tym towarzyszą coraz częstsze i bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe. Zespół doradczy PAN ds. kryzysu klimatycznego ocenia, że są one dodatkowo wzmacniane przez lokalne cechy klimatu miejskiego. To prowadzi m.in. do błyskawicznych powodzi wynikających z uszczelniania powierzchni i niedoboru zieleni. – Im więcej terenów zielonych, tym więcej możliwości wsiąkania i retencjonowania wody. Przyszłością są zielone miasta – ocenia hydrolog dr Jarosław Suchożebrski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.