Mówi: | Przemysław Kotwicki, dyrektor Serwisu otoDom.pl Aleksandra Kubicka, serwis otoDom.pl |
TNS Polska dla otoDom.pl: co czwarty klient finansuje zakup mieszkania ze środków własnych
Polacy nie zawsze kupują nieruchomość, która im się podoba. Najczęściej o wyborze domu czy mieszkania decyduje cena i lokalizacja. Dwie trzecie klientów finansuje zakup kredytem – wynika z badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Równolegle serwis ogłosił wyniku plebiscytu „Wojna Domowa 2014”, w którym internauci – spośród 300 zgłoszeń – wybierali najlepsze inwestycje deweloperskie 2014 roku.
W plebiscycie wygrało „Osiedle Słoneczne”, inwestycja Klinkier Bud Developer, położona w Starej Iwicznej pod Warszawą. Internauci docenili zwłaszcza ciekawie zagospodarowaną przestrzeń wokół budynków. Zwrócono uwagę na ogród w stylu japońskim, rzekę w centrum inwestycji i kameralny charakter budynków. Kolejne miejsca w rankingu zajęły inwestycja DOMy100 w Zielonkach (woj. małopolskie) oraz Osiedle Campanilla w Siechnicach (woj. dolnośląskie).
Poza głosowaniem internautów swoje głosy oddali też eksperci, którzy wybrali inwestycje pod kątem potrzeb różnych grup odbiorców. Wyróżniono najlepszy projekt architektoniczny, najlepsze miejsce dla rodziny, najbardziej prestiżową inwestycję oraz tę najbardziej przyjazną środowisku. W tej ostatniej kategorii eksperci zwrócili uwagę na aspekt zmniejszania wpływu budynków na środowisko i na niskie koszty codziennego użytkowania.
– Budynek przyjazny środowisku to budynek energooszczędny. W zwycięskiej inwestycji [ul. Krasińskiego 41 w Warszawie – red.] zastosowano system solarny, który podgrzewa bieżącą wodę. Wykorzystano także system zbierania wody deszczowej, którą można spłukiwać toaletę czy podlać zielone tereny wokół inwestycji. Zastosowano również nowoczesne materiały przyjazne środowisku. To wszystko sprawiło, że inwestycja ta wygrała i została uznana za najbardziej przyjazną środowisku – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kotwicki, dyrektor serwisu otoDom.pl.
Większość klientów firm deweloperskich to młode małżeństwa, które planują założenie rodziny lub już mają dzieci. Eksperci zbadali więc inwestycje deweloperskie pod kątem tej grupy nabywców. W tej kategorii wygrało osiedle Selenza we Wrocławiu.
– Eksperci brali pod uwagę takie cechy nieruchomości, jak atrakcyjność dla rodzin z dziećmi, czyli na przykład bliskość terenów rekreacyjnych, gdzie dzieci mogą spędzać czas wolny. Wyróżniono też kameralny charakter, który sprzyja budowaniu więzi z sąsiadami, oraz bliskość komunikacji miejskiej, infrastruktury, przedszkoli, sklepów, które dla rodzin z dziećmi są niezwykle ważne – dodaje Przemysław Kotwicki.
Za najbardziej prestiżową inwestycję uznano warszawskie Potoki Residence, a miano najciekawszego projektu architektonicznego zdobył poznański Ostrówek.
Mieszkanie z sieci
Wynikom plebiscytu „Wojna Domowa” towarzyszyło również ogłoszenie wyników badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Respondenci z pięciu największych miast odpowiadali na pytania, jak szukali, wybierali i płacili za mieszkania. Ponad połowa z badanych podstawowych informacji o nieruchomości szukała w internecie.
– Pierwsze miejsce, które odwiedzą w internecie, to strona dewelopera. Potem kolejne miejsca: strony biur nieruchomości, strony ogłoszeniowe, coraz rzadziej Polacy zaglądają do gazet i tradycyjnych biur nieruchomości. Kolejny etap poszukiwań to pierwsze parametry, które bierzemy pod uwagę. Tu na pierwszym miejscu jest cena i lokalizacja – wyjaśnia Aleksandra Kubicka z serwisu otoDom.pl.
To dwa najważniejsze czynniki, którymi klienci kierują się, szukając mieszkania. O ostatecznym wyborze decyduje jednak częściej lokalizacja. Kubicka wskazuje, że nawet jeśli Polacy mają zapłacić za nieruchomość więcej niż zakładali, to jeśli znajdą coś naprawdę ciekawego, nie trzymają się sztywno ustalonego budżetu.
Z badania wynika również, że 23 proc. respondentów kupiło mieszkanie bez pomocy banku. Ci, którzy musieli posiłkować się kredytem, zazwyczaj posiłkowali się wkładem własnym. Przed kupnem mieszkania 75 proc. badanych sprawdziło wiarygodność firmy deweloperskiej. Co czwarty o radę na temat zakupienia nieruchomości prosił rodzinę lub znajomych.
Do plebiscytu „Wojna Domowa” 146 deweloperów zgłosiło 295 inwestycji. W internetowym głosowaniu internauci wybierali spośród par nieruchomości prezentowanych na ekranie. W sumie oddano 150 000 głosów. Zgłoszone domy i osiedla deweloperskie zostały ocenione również przez jury, w tym przedstawicieli Towarzystwa Urbanistów Polskich, strony nowyadres.pl i serwisu bankier.pl.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.