Newsy

Toyota walczy o klientów firmowych. Liczy na co najmniej 30-proc. wzrost sprzedaży w tym segmencie

2015-09-07  |  06:45

Sprzedaż samochodów do firm w ostatnich miesiącach rośnie w tempie 20-proc. Zwiększa się także ich udział w rynku – w miesiącach wakacyjnych do 68 proc. Koncerny samochodowe spodziewają się, że klienci firmowi zdominują rynek również jesienią. Toyota liczy na ok. 30-proc. wzrost sprzedaży dzięki nowej ofercie, która umożliwi przedsiębiorcom zakup auta taniej o podatek VAT.

Jeszcze przed rokiem zakupy klientów firmowych miały 63-proc. udział w rynku i był to rekordowo wysoki poziom. W tym roku ich waga jest jeszcze większa – w okresie od początku lipca do końca sierpnia sprzedaż aut do firm stanowiła 68 proc. rynku. Producenci samochodów prognozują, że kolejne miesiące także będą zdominowane przez klientów instytucjonalnych.

Widzimy, że rynek samochodów dla firm rośnie systematycznie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Pawlak, prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Czerwiec, lipiec i sierpień to były miesiące, kiedy rynek rósł w tempie 20-25 proc. Teraz, w związku z tym, że warunki zakupu stały się bardziej atrakcyjne, liczymy na to, że będzie na poziomie minimum 25-30 proc.

Nowe warunki zakupu wiążą się z ofertą rabatową Toyoty „100 proc. VAT wraca bez krat”, która ma przyciągnąć do salonów więcej przedsiębiorców. Według przepisów podatkowych firma może odliczyć 50 proc. podatku VAT, jeśli nabyty pojazd związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą. Toyota udziela dodatkowego rabatu w wysokości kolejnych 50 proc. podatku VAT dla danego modelu. Z oferty koncernu mogą skorzystać również firmy, które nie są płatnikami VAT, w tym np. grupy zawodowe (lekarze czy prawnicy).

Oczekiwanie większej sprzedaży przez Toyotę jest uzasadnione – ubiegłoroczne trwające przez trzy miesiące okienko kratkowe zdecydowanie ożywiło rynek.

Na początku 2014 roku na skutek zmiany przepisów mieliśmy krótką możliwość kupienia samochodu taniej o podatek VAT – tłumaczy Jacek Pawlak. – Wielu przedsiębiorców kupiło wtedy auta z kratką, z homologacją ciężarową, odliczając 22-proc. VAT.

Przez trzy pierwsze miesiące 2014 roku – według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów – salony samochodowe opuściło ponad 97,6 tys. nowych wozów, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. Nabywcy instytucjonalni kupili w tym czasie o 44 proc. więcej samochodów niż w I kwartale 2013 roku.

Dziś mamy nową ofertę, dużo bardziej atrakcyjną niż wtedy. Można kupić auto nie tylko tańsze o podatek VAT, lecz także bez kratki, która wiąże się z wieloma niedogodnościami – podkreśla Pawlak.

Montaż kratki, czyli konstrukcji, która ażurowym przepierzeniem oddziela tył samochodu od części pasażerskiej, był warunkiem uzyskania przez przedsiębiorców korzystniejszych zasadach podatkowych.

Przez kratkę nie można przewozić dłuższych przedmiotów, często w związku z tym był unieruchomiony podłokietnik, a dodatkowo za kratkę trzeba było zapłacić między 2,5 a 3,5 tys. zł – mówi prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Dziś nie ma kratki, nie potrzeba homologacji ciężarowej, a można kupić taniej o podatek VAT.

Dodatkowo, zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 lipca br., przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia 50 proc. VAT od paliwa. Wcześniejsze przepisy podatkowe umożliwiły także odliczenie 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych, np. związanych z serwisowaniem samochodu.

Oferta Toyoty obejmuje niemal wszystkie modele, w różnych specyfikacjach. Największe upusty dotyczą jednak modeli w specjalnie opracowanych specyfikacjach Business Edition.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.