Newsy

Toyota walczy o klientów firmowych. Liczy na co najmniej 30-proc. wzrost sprzedaży w tym segmencie

2015-09-07  |  06:45

Sprzedaż samochodów do firm w ostatnich miesiącach rośnie w tempie 20-proc. Zwiększa się także ich udział w rynku – w miesiącach wakacyjnych do 68 proc. Koncerny samochodowe spodziewają się, że klienci firmowi zdominują rynek również jesienią. Toyota liczy na ok. 30-proc. wzrost sprzedaży dzięki nowej ofercie, która umożliwi przedsiębiorcom zakup auta taniej o podatek VAT.

Jeszcze przed rokiem zakupy klientów firmowych miały 63-proc. udział w rynku i był to rekordowo wysoki poziom. W tym roku ich waga jest jeszcze większa – w okresie od początku lipca do końca sierpnia sprzedaż aut do firm stanowiła 68 proc. rynku. Producenci samochodów prognozują, że kolejne miesiące także będą zdominowane przez klientów instytucjonalnych.

Widzimy, że rynek samochodów dla firm rośnie systematycznie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Pawlak, prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Czerwiec, lipiec i sierpień to były miesiące, kiedy rynek rósł w tempie 20-25 proc. Teraz, w związku z tym, że warunki zakupu stały się bardziej atrakcyjne, liczymy na to, że będzie na poziomie minimum 25-30 proc.

Nowe warunki zakupu wiążą się z ofertą rabatową Toyoty „100 proc. VAT wraca bez krat”, która ma przyciągnąć do salonów więcej przedsiębiorców. Według przepisów podatkowych firma może odliczyć 50 proc. podatku VAT, jeśli nabyty pojazd związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą. Toyota udziela dodatkowego rabatu w wysokości kolejnych 50 proc. podatku VAT dla danego modelu. Z oferty koncernu mogą skorzystać również firmy, które nie są płatnikami VAT, w tym np. grupy zawodowe (lekarze czy prawnicy).

Oczekiwanie większej sprzedaży przez Toyotę jest uzasadnione – ubiegłoroczne trwające przez trzy miesiące okienko kratkowe zdecydowanie ożywiło rynek.

Na początku 2014 roku na skutek zmiany przepisów mieliśmy krótką możliwość kupienia samochodu taniej o podatek VAT – tłumaczy Jacek Pawlak. – Wielu przedsiębiorców kupiło wtedy auta z kratką, z homologacją ciężarową, odliczając 22-proc. VAT.

Przez trzy pierwsze miesiące 2014 roku – według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów – salony samochodowe opuściło ponad 97,6 tys. nowych wozów, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. Nabywcy instytucjonalni kupili w tym czasie o 44 proc. więcej samochodów niż w I kwartale 2013 roku.

Dziś mamy nową ofertę, dużo bardziej atrakcyjną niż wtedy. Można kupić auto nie tylko tańsze o podatek VAT, lecz także bez kratki, która wiąże się z wieloma niedogodnościami – podkreśla Pawlak.

Montaż kratki, czyli konstrukcji, która ażurowym przepierzeniem oddziela tył samochodu od części pasażerskiej, był warunkiem uzyskania przez przedsiębiorców korzystniejszych zasadach podatkowych.

Przez kratkę nie można przewozić dłuższych przedmiotów, często w związku z tym był unieruchomiony podłokietnik, a dodatkowo za kratkę trzeba było zapłacić między 2,5 a 3,5 tys. zł – mówi prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Dziś nie ma kratki, nie potrzeba homologacji ciężarowej, a można kupić taniej o podatek VAT.

Dodatkowo, zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 lipca br., przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia 50 proc. VAT od paliwa. Wcześniejsze przepisy podatkowe umożliwiły także odliczenie 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych, np. związanych z serwisowaniem samochodu.

Oferta Toyoty obejmuje niemal wszystkie modele, w różnych specyfikacjach. Największe upusty dotyczą jednak modeli w specjalnie opracowanych specyfikacjach Business Edition.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

NEWSERIA Partnerem Medialnym Forum Ekonomicznego

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji

Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.

Transport

Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

DlaWas.info

Firma

Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi

Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.