Mówi: | Maciej Witucki |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Telekomunikacja Polska S.A. |
TPSA: Współpraca z T-Mobile to o 1/3 większy zasięg i mniejsze koszty
Podpisana w ubiegłym roku umowa Orange i T-Mobile zakłada stworzenie wspólnej sieci dostępu złożonej z 10 tys. wież. Oprócz ograniczeń w kosztach oznacza to również mniejsze inwestycje. Od przyszłego roku TPSA ma zamiar inwestować o ok. 5 proc. przychodów mniej niż w ostatnich latach. - Te duże inwestycje strukturalne będą już za nami - podkreśla prezes spółki. - Jednak inwestycji wciąż będzie bardzo dużo.
Oprócz inwestycji w dostęp bezprzewodowy, TPSA zamierza również kontynuować prace nad szybszym internetem stacjonarnym.
- Zasięg sieci już jest bardzo szeroki, teraz promujemy najwyższych szybkości, czyli do 80 Mbps. Trzeci rok kontynuujemy inwestycje wynikające z porozumienia z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, z lekkim przesunięciem na rok 2013. Udało nam się z Urzędem ustalić, że część inwestycji będzie wykonywanych wyłącznie w technologiach 40-80 Mbps i to jest 200 tys. linii, które przesuwają się na rok 2013 - wymienia Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej.
W strategii rozwoju sieci bezprzewodowej w Grupie TPSA kluczowym elementem jest współpraca Orange z T-Mobile. W lipcu 2011 roku operatorzy podpisali umowę w sprawie wspólnego korzystania z sieci dostępowych.
- Mówimy o stworzeniu wspólnej sieci z 10 tys. wież. Każdy z nas miał ok. 7 tys. wież. To oznacza 30 proc. więcej zasięgu, a z drugiej strony 30 proc. mniej kosztów i inwestycji z tym związanych dzięki współdzieleniu sieci - wyjaśnia Maciej Witucki.
Jednocześnie zapewnia, że chociaż inwestycji będzie mniej, to będą one bardziej efektywne.
- Będziemy je robili inteligentniej, ponieważ nie możemy utrzymywać w nieskończoność tak wysokich współczynników inwestycyjnych - mówi prezes TPSA.
W ostatnich latach współczynnik ten, czyli relacja inwestycji do przychodów, wynosił w spółce ponad 15 proc. Od przyszłego roku powinien się zmniejszać. Również dzięki współpracy z T-Mobile.
- Przez ostatnie 3 lata i w tym roku również jesteśmy na poziomie ponad 15-17 proc. przychodów, które my reinwestujemy znów w biznes. Od 2013 roku ten współczynnik powinien być bliższy normom innych telekomów europejskich, czyli mówimy o 10-15 proc., ponieważ te duże inwestycje strukturalne będą za nami. Poza tym mamy te korzyści z tego, że będziemy współinwestować z jednym z konkurentów, więc to też zmniejszy kwotę przypadającą na każdego z nas - wyjaśnia Maciej Witucki.
Wspólne inwestycje z T-mobile będą dotyczyć przede wszystkim zwiększania szybkości internetu. Jeszcze w tym roku rozpocznie się współpraca w technologii 3G.
- Miejmy nadzieję, że z początkiem 2013 roku pojawią się przetargi na częstotliwości do technologii LTE, więc z czasem wejdziemy w kolejną technologię, gdzie te prędkości będą jeszcze większe - podkreśla Witucki.
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.