Ambitne plany taborowe przewoźników kolejowych. To duża szansa na rozwój leasingu w tym sektorze [DEPESZA]
Na tle innych krajów UE w Polsce leasing jest wyjątkowo popularny, zwłaszcza jako narzędzie finansowania inwestycji przedsiębiorstw z sektora szeroko rozumianego transportu. W 2023 roku wartość aktywów sfinansowanych leasingiem w branży kolejowej przekroczyła 1 mld zł. Ambitne plany związane z rozbudową taboru powodują, że ten obszar finansowania ma przed sobą wyraźne szanse na rozwój i może zyskiwać na popularności. Szczególnie że w nadchodzących latach – wraz z boomem inwestycyjnym na kolei – sytuacja ta może zostać wzmocniona koniunkturą oraz realnym napływem potrzeb inwestycyjnych.
– Rynek kolejowy, rozumiany bardzo szeroko, jest bardzo ważny dla branży leasingowej. Segment kolejowy jest istotny o tyle, że dziś mamy dużo do zrobienia i spory potencjał do zagospodarowania m.in. w przewozach pasażerskich, w kontekście finansowania tego obszaru. Wiemy, że branża, którą reprezentujemy, jest w stanie pomóc w rozwoju tej gałęzi biznesu – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Domański, dyrektor Zespołu Klienta Strategicznego w PKO Leasing.
Branża leasingu finansuje prawie 30 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych w polskiej gospodarce. Blisko 50 proc. krajowego PKB jest generowane przez sektory o wysokim udziale leasingu w nakładach inwestycyjnych – pokazał niedawny raport Związku Polskiego Leasingu i EY-Parthenon („Leasing na ścieżce transformacji. 30 lat napędzamy gospodarkę”). Wynika z niego też, że tylko w 2023 roku firmy leasingowe zrzeszone w ZPL sfinansowały – poprzez umowy leasingu oraz umowy pożyczki – inwestycje o wartości 102,5 mld zł. W sumie na koniec ub.r. branża leasingowa przebiła barierę 200 mld zł wartości wszystkich sfinansowanych aktywów, będących w użytkowaniu ponad miliona klientów.
W strukturze aktywów finansowanych leasingiem tradycyjnie od lat największy udział mają pojazdy lekkie do 3,5 t, które stanowią 49 proc. całego rynku (w Polsce średnio co trzeci nowo rejestrowany samochód osobowy i co drugi samochód dostawczy jest leasingowany). Dalej plasują się maszyny i urządzenia (28 proc. rynku) oraz pojazdy ciężkie (22 proc. rynku), do których zaliczają się też kolejowe środki transportu towarowego i pasażerskiego, m.in lokomotywy, wagony, maszyny do robót torowych i wiele innych.
– Dla branży kolejowej mamy całe portfolio produktów leasingowych: od leasingu operacyjnego po leasing finansowy, leasing zwrotny i pożyczkę leasingową – wymienia Szymon Domański. – Najważniejsze, żeby dobrze zrozumieć, jakie są oczekiwania i potrzeby klienta: czy chce być właścicielem przedmiotu, wtedy najodpowiedniejsza będzie pożyczka leasingowa, czy też oczekuje konkretnych parametrów i struktury, które wynikają z leasingu operacyjnego i finansowego. Subgałęziami tego, o czym mówimy, są też różne formy leasingu zwrotnego. Natomiast wspólnym mianownikiem wszystkich tych rozwiązań jest to, żeby bezpośrednio odpowiedzieć na oczekiwania klienta.
Statystyki pokazują, że na tle innych krajów UE w Polsce leasing jest usługą wyjątkowo popularną – wskaźniki penetracji leasingiem są wyższe niż średnia europejska. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie tych o sparametryzowanych potrzebach inwestycyjnych, jest on obecnie preferowaną formą finansowania inwestycji m.in. ze względu na to, że daje większą elastyczność i wiąże się z mniejszym ryzykiem dla obu stron umowy. Tak samo w kapitałochłonnym segmencie kolejowym udział leasingu wciąż pozostawia przestrzeń na rozwój tego produktu.
– W przewozach kolejowych intermodalnych widzimy ciągły wzrost zapotrzebowania na produkty i narzędzia oferowane przez branżę leasingową. Obecnie leasing jest doskonale znanym instrumentem wsparcia przedsięwzięć inwestycyjnych w tym konkretnym obszarze działalności biznesu kolejowego. Natomiast w kontekście przewozów pasażerskich mamy jeszcze przestrzeń na silniejsze zaakcentowanie możliwości finansowania leasingiem tego obszaru – ocenia dyrektor Zespołu Klienta Strategicznego w PKO Leasing.
Po trzech latach stagnacji związanej z niedostępnością środków unijnych koniunktura się odwraca, a inwestycje na kolei nabiorą w nadchodzących latach dużego rozpędu, wpływając korzystnie również na leasing i popyt na tego rodzaju finansowanie. Produkty leasingowe mogą stanowić wsparcie np. dla tych przewoźników i organizatorów ruchu, którym nie uda się otrzymać dofinansowania z funduszy UE w planowanej wysokości i oczekiwanym czasie.
– Leasing jest tym instrumentem, który może skutecznie odpowiadać na potrzeby zakupowe sektora kolejowego. I to zarówno w kontekście przedsięwzięć, które otrzymają konkretne wsparcie ze strony takich instrumentów jak KPO, jak i tych nieposiadających unijnego dofinansowania. Jesteśmy pełni optymizmu, szczególnie że widzimy wzrost zainteresowania ze strony naszych klientów zakupem lub wymianą ich istniejącego taboru, a przez to zwiększony popyt na nowe inwestycje kolejowe – mówi Szymon Domański.
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.