Newsy

Barometr Manpower: w III kwartale największe szanse na pracę w transporcie, logistyce i urzędach

2013-06-11  |  06:15

Transport, logistyka, komunikacja oraz instytucje sektora publicznego to branże, które według Barometru Manpower będą zatrudniać w III kwartale. Optymizm pracodawców co do planów zatrudnienia w kolejnych miesiącach jest jednak dość ostrożny. Zwiększenie liczby pracujących przewiduje tylko 16 proc. przebadanych firm, 9 proc. zamierza redukować etaty, a 72 proc. nie planuje zmian personalnych.

 – Widzimy lekkie ożywienie na rynku pracy, ponieważ po raz pierwszy od roku prognozy są pozytywne, czyli firmy będą bardziej nastawione na zwiększanie zatrudnienia. To oznacza, że mamy większą liczbę firm, które będą zwiększać zatrudnienie niż tych, które będą zatrudnienie redukować – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Iwona Janas, dyrektor generalna Manpower w Polsce, firmy, która przygotował kolejny raport Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia.

Z badania wynika, że największy optymizm pracodawców widoczny jest w sektorze Transport/ Logistyka/ Komunikacja (+10 proc). Umiarkowanie optymistyczną prognozę odnotowano natomiast dla branż Instytucje sektora publicznego (+6 proc.), Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo (+4 proc.) oraz Finanse/ Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi (+3 proc.).

Jednocześnie prognozy dotyczące zatrudnienia w sektorach Budownictwo, Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi (-5 proc.) oraz Produkcja przemysłowa (-3 proc.), pozostają ujemne już czwarty kwartał z rzędu. Mimo to sytuacja w nich nie pogarsza się i jest stabilna.

 – Po Euro 2012 zaczęliśmy obserwować spadki prognoz, wciąż są negatywne. Niestety na trzeci kwartał, który zwykle jest dobrym sezonem dla budownictwa, nie mamy dobrych informacji: firmy budowlane będą cały czas bardziej nastawione na zwalnianie niż zatrudnianie – tłumaczy Janas.

Najgorsze prognozy zatrudnienia odnotowano w  sektorze wydobywczym i kopalniach (-15 proc.) – one również są ujemne od czterech kwartałów. Prognoza zatrudnienia dla sektora Handel (detaliczny i hurtowy) wynosi natomiast 0 proc., co oznacza, że w trzecim kwartale nie będzie tam nowych etatów, ale nie będzie też zwolnień.

Tym, co może napawać optymizmem jest fakt, że istnieje wiele zawodów, których nie dotyczą problemy związane z zatrudnieniem. Szanse na rynku pracy mają też osoby bez doświadczenia.

 – Obserwując trendy na rynku widzimy, że spośród najbardziej poszukiwanych, a jednocześnie cały czas brakujących zawodów, powtarza się temat wyspecjalizowanych kwalifikacji: specjalistów IT, inżynierów, techników, również kierowców, co z kolei jest dosyć spójne z tym, że logistyka i transport najchętniej zatrudnia w tej chwili na rynku – wymienia Iwona Janas. – Jest też bardzo duże zainteresowanie osobami po studiach i osobami, które nie mają doświadczenia.

W ujęciu kwartalnym prognoza zatrudnienia wzrosła w trzech z sześciu badanych regionach Polski. Najwyższy wzrost optymizmu wobec drugiego kwartału odnotowano w regionie Północnym (o 4 proc.), a następnie w Południowym i Północno-Zachodnim (o 3 proc. dla obu). W regionie Wschodnim prognoza pozostaje na zbliżonym poziomie, natomiast w Centralnym spadła o 5 punktów procentowych. Nie zmieniły się natomiast plany pracodawców z regionu Południowo-Zachodniego.

Zdaniem Iwony Janas, optymizm pracodawców, choć w skali kraju umiarkowany, może sugerować, że coś pozytywnego zaczyna dziać się na rynku pracy.

– Załóżmy, że jest to pierwszy sygnał pewnego trwałego polepszenia – dodaje.

Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia to kwartalne badanie, które mierzy intencje pracodawców związane ze zwiększeniem lub zmniejszeniem całkowitego zatrudnienia w ich oddziale w najbliższym kwartale. ManpowerGroup jest firmą doradczą na rynku pracy. W Polsce od 2001 r. wspiera firmy i kandydatów  do pracy za pośrednictwem 40 agencji pracy w 25 miastach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.