Newsy

Benzyna i olej napędowy będą drożeć. Cena diesla w obrocie hurtowym jest już wyższa niż popularnej benzyny 95

2015-10-13  |  06:45

Czas wyjątkowo taniej benzyny i oleju napędowego dobiega końca – prognozują eksperci e-petrol.pl. Przy obecnych cenach hurtowych, które nie pozostawiają miejsca na marżę sprzedawców, podwyżki w detalu są nieuniknione. W hurcie i na niektórych stacjach zmiany już są widoczne. Obecnie cena benzyny w detalu o około 20 groszy za litr przekracza wartość diesla. Wkrótce jednak te proporcje mogą się odwrócić.

W cenach hurtowych mogliśmy już zaobserwować ważną zmianę: przeskoczenie cen oleju napędowego nad wartość benzyny – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Bogucki, analityk rynku paliw platformy e-petrol.pl. – Obecnie diesel jest droższym paliwem i wydaje się, że w najbliższych kilku tygodniach możemy zaobserwować przełożenie tego zjawiska na detal.

Jak wynika z piątkowej analizy e-petrol.pl, na hurtowym rynku paliw w ubiegłym tygodniu miał miejsce systematyczny wzrost notowań benzyny i oleju napędowego. W porównaniu z początkiem października 95-oktanowa benzyna zdrożała o blisko 80 zł. Za metr sześcienny tego paliwa u krajowych producentów trzeba było zapłacić średnio 3460,60 zł. Nieco mniejsza była skala wzrostu oleju napędowego. Od początku miesiąca w cennikach rafinerii diesel podrożał o około 70 zł i obecnie kosztuje przeciętnie 3469 zł za metr sześcienny.

Diesel będzie niebawem paliwem droższym od benzyny na stacjach benzynowych, co zdarza od kilku lat późną jesienią oraz wczesną zimą i wydaje się, że w tym roku tak będzie również – przekonuje Jakub Bogucki. – Natomiast między wartością tych podstawowych paliw na razie jeszcze jest dość spora różnica.

Przez pierwsze dni października na stacjach benzynowych ceny spadały. Za litr 95-oktanowej benzyny płacono średnio 4,45 zł, o 4 grosze mniej niż tydzień wcześniej. Autogaz podrożał o 1 grosz – do 1,82 zł za litr. Średnia cena oleju napędowego utrzymała się na poziomie 4,26 zł. Jest to wieloletnie minimum cen tego paliwa.

Między cenami benzyny a diesla jest więc jeszcze około 20 groszy różnicy na stacjach – zauważa Jakub Bogucki. – Ale wydaje się, że ze spadkami, które obserwowaliśmy w ostatnich tygodniach, będziemy musieli się pożegnać. Już mamy do czynienia z niewielką podwyżką cen oleju napędowego. Benzynę prawdopodobnie niebawem też to czeka.

Prognozowane przez e-petrol.pl przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw w tym tygodniu wynoszą: 4,39–4,50 zł za litr 95-oktanowej benzyny, 4,26–4,37 zł za litr oleju napędowego i 1,81–1,90 zł w przypadku autogazu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.