Mówi: | Arkadiusz Stasiak |
Funkcja: | wiceprezes ds. operacyjnych |
Firma: | DHL Parcel Polska |
Firmy kurierskie działają na najwyższych obrotach. Sprawna obsługa szczytu wysyłkowego zależy od odpowiedniej infrastruktury
Przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwa razy większy ruch niż w pozostałych okresach roku. W całym IV kwartale wolumen paczek rośnie o 40–60 proc. Aby to sprawnie obsłużyć, konieczne są inwestycje w infrastrukturę – magazyny, sortownie czy centra logistyczne, które będą się elastycznie dostosowywać do zmieniających się wolumenów. DHL Parcel Polska w Kostrzynie pod Poznaniem uruchomił nowy terminal, który obsługuje 7,5 tys. paczek na godzinę. Dziś działa na pełnych obrotach i sprawdził się już podczas szczytu związanego z Black Friday. W Polsce Zachodniej spółka buduje także Międzynarodowe Centrum Logistyczne, które obsłuży ruch zagraniczny – będzie w stanie sortować 50 tys. paczek na godzinę.
– Obiekt zlokalizowany w Kostrzynie koło Poznania to najnowsza inwestycja DHL Parcel Polska. Na obszarze 8 tys. mkw. w hali zlokalizowaliśmy pierwszy w Polsce bardzo nowoczesny system cross-belt, który umożliwia procesowanie 7,5 tys. paczek na godzinę. To najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Europie. Dzięki technologii, którą tam zastosowaliśmy, umożliwiamy sobie elastyczne dostosowywanie sortu do zmieniających się wolumenów. Dzięki temu możemy obsługiwać ponad 100 kurierów zlokalizowanych w tym obiekcie – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Arkadiusz Stasiak, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Nowy terminal DHL Parcel Polska P2 to inwestycja o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. Umożliwia on nie tylko zmiany sposobu i kierunku sortu na podstawie odpowiedniego programowania baz danych, ale też – dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu mierzącemu, ważącemu i fotografującemu paczki – bardzo precyzyjne śledzenie przesyłki.
Teraz obiekt mierzy się ze zwiększonym ruchem związanym z okresem bożonarodzeniowym, ale sprawdził się już w obsłudze ruchu przesyłek zamówionych w okolicy Black Friday, kiedy tradycyjnie rusza szereg wyprzedaży.
– To wtedy właśnie wolumeny są szczytowe w ramach całego roku, ale osiągnęliśmy zakładane cele. Obsłużyliśmy niesamowite liczby wolumenów i klientów w ramach ich oczekiwań, czyli późne godziny dostaw do magazynu, ale doręczenia następnego dnia. To wszystko uzyskaliśmy zgodnie z założeniami – zapewnia wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Jak podkreśla, przygotowania do szczytu zaczynają się już w połowie roku. Najpierw na podstawie precyzyjnej analizy danych tworzone są prognozy wolumenowe i do tego dostosowywane są procesy i obsada. We wrześniu zwykle rusza rekrutacja dodatkowych pracowników. Ich sprawne działanie uwarunkowane jest jednak odpowiednimi systemami w infrastrukturze.
– Szczyt paczkowy to szczególny okres w roku. W IV kwartale rosną wolumeny o 40–60 proc., a w szczytowych dniach nawet dwukrotnie versus inne dni w ciągu roku, tak że jest to szczególne wyzwanie dla firm logistycznych. Możemy jednak zagwarantować, że wszystkie paczki dotrą na czas – mówi Arkadiusz Stasiak.
Nowy terminal wyposażony został w nowoczesne rozwiązania proekologiczne, w tym m.in. system zbierania wody deszczowej, inteligentne oświetlenie LED czy 60 stanowisk ładowania samochodów elektrycznych.
– Naszą inwestycję realizowaliśmy w ramach polityki GoGreen. Budynek zaprojektowany jest w taki sposób, aby był maksymalnie przyjazny dla środowiska – podkreśla przedstawiciel spółki. – Technologia budynku, ale też zastosowane rozwiązania wewnątrz, pozwalają nam redukować emisję dwutlenku węgla. Instalujemy dobrą izolację, wentylację mechaniczną, rekuperację, inteligentne oświetlenie LED. Zainwestowaliśmy też w farmę fotowoltaiczną, która będzie zasilała sorter wewnątrz naszego magazynu. Również instalacja zasilająca samochody elektryczne będzie korzystała z tej czystej energii.
Obiekt w Kostrzynie koło Poznania ma istotne znaczenie dla całej sieci DHL, nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Wynika to stąd, że największe przepływy wolumenowe z Polski trafiają na rynek niemiecki, jego udział w polskim eksporcie paczek wynosi niemal 30 proc. Ponadto DHL jako firma wywodząca się z niemieckiego rynku cieszy się zaufaniem tamtejszych odbiorców. Dlatego kolejną inwestycję realizuje także w Polsce Zachodniej.
Tym razem będzie to Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL, które ruszy w 2023 roku. Będzie największym obiektem grupy tego typu w Polsce i jednym z największych w Europie. Zajmie ono 32 tys. mkw. powierzchni i zostanie wyposażone w trzypoziomowy sorter o wydajności na najwyższym poziomie. Obsługiwać będzie klienta zarówno biznesowego, jak i docelowego, z doręczeniem w Polsce i za granicą.
– Z perspektywy przepływu paczek międzynarodowych kluczowe są inwestycje na granicy zachodniej. To właśnie w granicach Poznania wiele firm lokalizuje swoje centra logistyczne. Szczególnie w tym rejonie ważne jest, aby dostosować nasze procesy logistyczne do potrzeb klientów tam zlokalizowanych – mówi Arkadiusz Stasiak. – W Międzynarodowym Centrum Logistycznym będziemy w stanie sortować jednocześnie na 100 różnych kierunków, do 50 tys. paczek na godzinę. To spowoduje, że nasi klienci, którzy nadają paczki w Polsce, będą mogli dostarczać je w krótszym terminie na terenie całej Europy.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.