Mówi: | Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo Wojciech Kuśpik, prezes zarządu Grupy PTWP |
Inwestycje szansą dla kolei. Roboty na torach są uciążliwe dla przewoźników, ale po ich zakończeniu znacznie skróci się czas przewozu towarów
Trwające w Polsce inwestycje w linie kolejowe to zarówno największa bariera dla tego transportu w tej chwili, jak i największa szansa dla jego rozwoju w przyszłości. Poprawa prędkości pociągów i zwiększenie przepustowości infrastruktury mają doprowadzić do wzrostu znaczenia kolei w transporcie. Inwestycje w linie kolejowe, szczególnie w europejskie korytarze transportowe, integracja z innymi gałęziami transportu i logistyki oraz wykorzystanie unikalnego położenia Polski na mapie logistycznej Europy będą tematami październikowego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, którego inicjatorem jest PKP CARGO, a organizatorem PTWP.
– Olbrzymi program inwestycyjny w obszarze infrastruktury kolejowej daje szansę na rozwój kolei. Dzięki niemu coraz więcej ładunków będzie można przewozić koleją w coraz krótszym czasie, bo z większą prędkością – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. – Ale na dziś główną barierą jest właśnie ta szansa.
Derda wyjaśnia, że prowadzone w tej chwili prace na polskich torach są bardzo dużym utrudnieniem dla przewoźników. Powodują spadek przepustowości i prędkości na modernizowanych szlakach. Po ich zakończeniu kolej powinna jednak zyskać na atrakcyjności i zwiększyć udział w przewozach towarów. W 2013 r. tylko 12,6 proc. ładunków w Polsce było transportowanych koleją.
Nie tylko trwające inwestycje są jednak wyzwaniem dla branży kolejowej. Sektor ten szans rozwoju upatruje także w zmieniającym się otoczeniu, szczególnie w związku z rosnącym znaczeniem Chin i przewoźników z tego kraju, a także z planami Pekinu dotyczącymi budowy transkontynentalnej linii.
– Bardzo dużo istotnych zmian dla głównych tras dla towarów jest związanych z sytuacją na Wschodzie, z aktywnością poszczególnych istotnych graczy, np. Chin. W Polsce mamy głównego, drugiego co do wielkości operatora kolejowego w Europie, czyli PKP Cargo, mamy też coraz lepszą infrastrukturę i warto to wykorzystać – podkreśla Wojciech Kuśpik, prezes grupy PTWP.
O wyzwaniach czekających kolej oraz perspektywach rozwojowych będą w październiku rozmawiać przedstawiciele firm, politycy i eksperci z branży podczas pierwszego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, który zostanie zorganizowany w Katowicach przez PTWP z inicjatywy PKP Cargo.
Jak podkreśla Derda, PKP Cargo jako drugi w Europie przewoźnik towarowy (po DB Schenker) czuje się wyjątkowo odpowiedzialny za dyskusję o rynku. Tematyka kongresu nie będzie obejmować jedynie kolei, dyskusje będą dotyczyły całego sektora logistyki. Derda zwraca uwagę na to, że kongres będzie osadzony w międzynarodowym kontekście, m.in. w związku z przejęciem czeskiego przewoźnika AWT przez PKP Cargo.
– Chcemy uruchomić platformę do wymiany myśli, doświadczeń, a także do budowania dialogu z regulatorami w branży logistycznej. Stąd pomysł na kongres – mówi Derda. – Chcemy podzielić debaty na cztery bloki tematyczne: ogólny dotyczący logistyki, drugi blok dotyczący kolei, trzeci o korytarzach transportowych i czwarty dotyczący otoczeniu branży logistycznej. Tam chcemy rozmawiać o ekologii, regulacjach i inwestycjach.
Organizatorzy spodziewają się, że w kongresie weźmie udział prawie tysiąc osób. Wśród nich znajdą się eksperci, którzy nie tylko przedstawią diagnozy dotyczące obecnej sytuacji, lecz także spróbują przewidzieć trendy na kolejne lata.
Kuśpik podkreśla, że tematyka powinna zainteresować wszystkich graczy z branży logistycznej.
– Będzie poruszany zarówno temat kolei, infrastruktury kolejowej, jak i portów morskich, transportu intermodalnego, transportu drogowego, portów lotniczych i wszystkiego tego, co jest związane z usprawnianiem procesu logistycznego. Sprawna i konkurencyjna logistyka jest niesamowicie ważna dla przedsiębiorców. To obniża koszty i poprawia ich konkurencyjność – wyjaśnia Kuśpik.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.