Mówi: | Marek Foryński |
Funkcja: | dyrektor zarządzający dywizji build-to-suit (BTS) |
Firma: | Panattoni Europe |
Rynek nieruchomości magazynowych w bardzo dobrej kondycji. Trzeci kwartał z rekordową wynajętą powierzchnią
Popyt na centra logistyczne i magazynowe w Polsce jest nadal bardzo duży. Z danych JLL wynika, że tylko w III kwartale wynajęto ponad 900 tys. mkw. magazynów, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem. Całkowita powierzchnia wynajęta w tym roku może przekroczyć 11 mln mkw., a popyt na koniec roku może sięgnąć 3 mln mkw. Wśród klientów szybko rośnie udział sektora handlu internetowego.
– Ten rok upływa pod znakiem dość dużego zapotrzebowania na powierzchnię logistyczne i przemysłowe – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Foryński, dyrektor zarządzający dywizji build-to-suit w przedsiębiorstwie Panattoni Europe. – To okres różnego rodzaju konceptów, które znalazły swoje miejsce i świetnie się rozwijają. Jest to także rok ciekawych informacji dotyczących na przykład budowy fabryki Daimlera w Jaworze, która stwarza kolejne możliwości rozwoju. Dla tego sektora jest to więc bardzo dobry czas.
Według danych z raportu JARTOM Real Estate w Polsce jest 275 wynajmowanych centrów logistycznych. W tym roku liczba parków logistycznych ma wzrosnąć o około 5 proc. i przekroczyć 285.
JLL wskazuje, że po trzech kwartałach tego roku popyt brutto na magazyny wyniósł ponad 2,2 mln mkw., z czego 900 tys. mkw. przypadło na okres od lipca do września. IV kwartał to zwykle okres dużej aktywności najemców, więc analitycy JLL szacują, że na koniec roku popyt przekroczy 3 mln mkw.
– Nie ma żadnych powodów, żeby uważać, że coś złego dzieje się w branży – podkreśla Marek Foryński. – Skoro ten rok ma być kolejnym rekordowym, to zakładamy, że przyszły rok też będzie istotny. Bez zbytniego optymizmu myślę, że powinien to być okres, kiedy wszyscy będą dość mocno zajęci i będą zastanawiać się nad tym, jak podołać coraz większemu zapotrzebowaniu. Jeśli tylko nie stanie się nic dramatycznego w gospodarce światowej, co dorowadziłoby do ograniczenia aktywności.
W III kwartale inwestorzy oddali do użytku 363 tys. mkw., z czego najwięcej (233 tys.) firma Panattoni. W budowie jest ponad 850 tys. mkw. Większość znajduje się w pięciu głównych regionach kraju (okolice Warszawy, Górny Śląsk, Poznań, Polska Centralna, Wrocław).
Jak podkreśla Marek Foryński, potencjał rozwoju jest przede wszystkim w tych głównych lokalizacjach. Natomiast mniejsze rynki uzupełniają tę ofertę.
– Lokalizacja to istotny czynnik powstawania parków przemysłowych, magazynowych, lokowania się logistyki – podkreśla Marek Foryński. – Zależą one bowiem od infrastruktury, polepszania się jej stanu, rozwoju aglomeracji. Natomiast obok tego mamy nowe możliwości związane z obiektami dedykowanymi [tzw. built-to-suit – red.], które bardziej nakierowane są na poszukiwanie odpowiedniego regionu związanego z dostępnością siły roboczej.
Zdaniem Marka Foryńskiego zachodni i południowy pas Polski, wzdłuż tras S3, A2, A4, S1, będzie cały czas tętnić życiem. Spodziewa się, że w przyszłości tam właśnie kierować będą pierwsze kroki potencjalni inwestorzy oraz najemcy.
Według raportu JARTOM Real Estate typowa funkcja magazynowa w ostatnim czasie ulega transformacji – magazyny to już nie tylko miejsce przechowywania towarów, lecz także centra usług logistycznych i biznesowych. Powszechna dostępność w Polsce wykwalifikowanych pracowników, stabilizacja gospodarcza oraz rozwój infrastruktury drogowej sprzyjają budowie nowych, zaawansowanych technologicznie obiektów wspierających biznes. Jedynym z nowych kierunków zmian na rynku jest coraz szersza obsługa drobnych, różnorodnych przesyłek dla branży e-commerce.
– Widzimy, że firmy z tej branży potrzebują nowych powierzchni, myślą o nowych obszarach związanych z magazynowaniem, dystrybucją, obsługą –potwierdza Marek Foryński. – Pewnie co i raz będziemy zaskakiwani nową informacją o tym, że kolejny podmiot uruchomił u nas działalność e-commerce. Fakt, że takie firmy lokują się u nas, to jedno. Trzeba również pamiętać o tym, że przedsiębiorstwa działające w sposób standardowy będą coraz częściej przechodzić na e-commerce.
Magazyny współpracujące z e-sklepami przejmują od nich wiele funkcji logistycznych. Nowe obiekty przeznaczone do obsługi tego sektora stają się centrami obsługi zamówień, hubem kurierskim, sortownią oraz centrum obsługi zwrotów.
– Innowacja będzie częścią zmiany, która jest związana z handlem w internecie. To tylko kwestia czasu, kiedy ten trend stanie się na tyle mocny, że będzie można mówić o stałym przepływie w kierunku e-commerce – mówi Marek Foryński. – To już teraz bardzo istotna część tortu, która decyduje o powierzchniach logistycznych czy przemysłowych.
Czytaj także
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.