Mówi: | Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce, FM Logistic Polska Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic Polska |
Rynek usług logistycznych dynamicznie rośnie. Polskie firmy liderami na zagranicznych rynkach
Dzięki rosnącemu segmentowi handlu w sieci dynamicznie rozwijają się usługi transportowe. Coraz większe wymagania e-commerce’owych klientów, np. w zakresie szybkości dostaw i magazynowania, powodują, że firmy logistyczne muszą dostosowywać swoją działalność i inwestować w technologie. To jednak pozwala zdobywać kolejne kontrakty, również za granicą. Takie plany ma również spółka FM Logistic, która przedstawiła zaktualizowaną strategię na najbliższe lata.
– Rynek polski z perspektywy gospodarki jest ciągle rosnący. Wzrost PKB o 2–3 proc. pokazuje, jak różnimy się od innych krajów unijnych. Ta dynamika rynku powinna się utrzymać. Polska pozostanie w tej dekadzie konkurencyjnym kosztowo krajem na tle państw zachodnich – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce. – Logistyka jest branżą ciągle ewoluującą. Ponieważ stanowi koszt dla producenta, musimy szukać innowacji, umożliwiających optymalizację kosztów. Usługa, którą świadczymy, musi być konkurencyjna.
FM Logistic znajduje się obecnie na 3. miejscu w rankingach firm logistycznych pod względem wysokości obrotów, na 2. w ocenie klientów i na 1. w logistyce kontraktowej. Do 2019 roku dzięki rozwojowi usług transportowych spółka planuje wygenerowanie rocznie 13-proc. wzrostu sprzedaży.
– Nasza zaktualizowana strategia na kolejne 3 lata opiera się przede wszystkim na kontynuacji stabilnej i trwałej jakości usług. Jest oparta na kompleksowości, multiklienckich rozwiązaniach, które są w stanie zagwarantować synergię i efektywność kosztową. To oczywiście technologie, innowacyjność, rozwiązania, które będzie na nas wymuszał rynek, aby móc być liderem – tłumaczy Sukiennik.
W Polsce operator stawia głównie na rozwój usług transportowych. Docelowo tego typu projekty mają generować około połowę obrotów w każdym z krajów Grupy. FM Logistic chce budować swoją przewagę rynkową na wysokiej specjalizacji, dlatego na najbliższe 3 lata firma za kluczowe dla Polski uznała usługi dla branży health, e-commerce i drobnicy krajowej, które już dziś odpowiadają za 45 proc. obrotów.
Aby rozwijać usługi dla firm farmaceutycznych, spółka rozbudowuje centrum dystrybucyjne w Błoniu o kolejne 13 tys. mkw. Docelowo do dyspozycji klientów będzie 38 tys. mkw. Prace mają się zakończyć do października 2017 roku.
– Kolejny segment to drobnica międzynarodowa. FM Logistic do tej pory nie oferuje jeszcze tej usługi klientom, natomiast z racji tego, że klientom w Polsce od kilku lat jest już oferowana drobnica krajowa, mamy doświadczenia i chcemy jeszcze w tym roku wystartować z pierwszymi liniami drobnicy międzynarodowej – zapowiada Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic.
Spółka planuje również dynamiczny rozwój w sektorze e-commerce.
– Sklepy internetowe bardzo mocno się rozwijają, mają coraz większą sprzedaż i ofertę, potrzebują coraz więcej powierzchni magazynowej, w związku z tym coraz więcej e-sklepów szuka magazynów u operatorów logistycznych, którzy będą w stanie sprostać skali rozwoju. Innym obszarem są nowe technologie, gdzie np. klienci przez aplikacje mobilne czy przez stronę internetową mogą zarządzać przesyłką, datą dostarczenia i miejscem – wskazuje Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce w FM Polska.
Większość zleceń w chwili obecnej pochodzi od graczy wielokanałowych. FM Logistic w tym obszarze wspiera także własne know-how nabywane od 2009 roku na zachodnich rynkach oraz doświadczenie ekspertów z przejętego niedawno Spear Logistics, które obsługuje w Indiach ponad milion przesyłek miesięcznie. Usługi e-commerce w FM Logistic tworzone są w oparciu o kooperację z wiodącymi firmami kurierskimi w Polsce.
– Klienci e-commerce’owi są bardzo wymagający. Standardem staje się powoli dostawa na następny dzień przesyłki zamówionej w sklepie internetowym – wskazuje Lipiński. – Klientom zależy, żeby zwroty były sprawnie, szybko przeprocesowane, żeby nie musieli długo czekać na zwrot pieniędzy. Należy też wspomnieć o niskich kosztach przesyłek kurierskich czy obsługi magazynowej, żeby klient mógł mieć przesyłkę gratis.
Jak tłumaczy Lipiński, wyzwaniem jest wprowadzenie nowych rozwiązań procesowych automatyzacji w magazynach e-commerce. Logistyka będzie musiała być elastyczna, by dostosować się do szybko zmieniających wymagań rynku, istotne będzie też kreowanie nowych rozwiązań ze względu na rosnące wymagania klientów.
Poza inwestycjami w platformy i innowacje, FM Logistic zapowiada sukcesywne zwiększanie floty o 20 proc. rocznie, co oznacza regularny zakup 100 nowych naczep. Chce również rozszerzyć działalność poza Europę Centralną. W skali globalnej FM Logistic zamierza rozpocząć konkurowanie o rynek niemiecki, bałkański i indyjski. Pierwszym krokiem na nowej drodze ekspansji było przejęcie w tym roku w Indiach firmy Spear Logistics.
Czytaj także
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.