Mówi: | Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce, FM Logistic Polska Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic Polska |
Rynek usług logistycznych dynamicznie rośnie. Polskie firmy liderami na zagranicznych rynkach
Dzięki rosnącemu segmentowi handlu w sieci dynamicznie rozwijają się usługi transportowe. Coraz większe wymagania e-commerce’owych klientów, np. w zakresie szybkości dostaw i magazynowania, powodują, że firmy logistyczne muszą dostosowywać swoją działalność i inwestować w technologie. To jednak pozwala zdobywać kolejne kontrakty, również za granicą. Takie plany ma również spółka FM Logistic, która przedstawiła zaktualizowaną strategię na najbliższe lata.
– Rynek polski z perspektywy gospodarki jest ciągle rosnący. Wzrost PKB o 2–3 proc. pokazuje, jak różnimy się od innych krajów unijnych. Ta dynamika rynku powinna się utrzymać. Polska pozostanie w tej dekadzie konkurencyjnym kosztowo krajem na tle państw zachodnich – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce. – Logistyka jest branżą ciągle ewoluującą. Ponieważ stanowi koszt dla producenta, musimy szukać innowacji, umożliwiających optymalizację kosztów. Usługa, którą świadczymy, musi być konkurencyjna.
FM Logistic znajduje się obecnie na 3. miejscu w rankingach firm logistycznych pod względem wysokości obrotów, na 2. w ocenie klientów i na 1. w logistyce kontraktowej. Do 2019 roku dzięki rozwojowi usług transportowych spółka planuje wygenerowanie rocznie 13-proc. wzrostu sprzedaży.
– Nasza zaktualizowana strategia na kolejne 3 lata opiera się przede wszystkim na kontynuacji stabilnej i trwałej jakości usług. Jest oparta na kompleksowości, multiklienckich rozwiązaniach, które są w stanie zagwarantować synergię i efektywność kosztową. To oczywiście technologie, innowacyjność, rozwiązania, które będzie na nas wymuszał rynek, aby móc być liderem – tłumaczy Sukiennik.
W Polsce operator stawia głównie na rozwój usług transportowych. Docelowo tego typu projekty mają generować około połowę obrotów w każdym z krajów Grupy. FM Logistic chce budować swoją przewagę rynkową na wysokiej specjalizacji, dlatego na najbliższe 3 lata firma za kluczowe dla Polski uznała usługi dla branży health, e-commerce i drobnicy krajowej, które już dziś odpowiadają za 45 proc. obrotów.
Aby rozwijać usługi dla firm farmaceutycznych, spółka rozbudowuje centrum dystrybucyjne w Błoniu o kolejne 13 tys. mkw. Docelowo do dyspozycji klientów będzie 38 tys. mkw. Prace mają się zakończyć do października 2017 roku.
– Kolejny segment to drobnica międzynarodowa. FM Logistic do tej pory nie oferuje jeszcze tej usługi klientom, natomiast z racji tego, że klientom w Polsce od kilku lat jest już oferowana drobnica krajowa, mamy doświadczenia i chcemy jeszcze w tym roku wystartować z pierwszymi liniami drobnicy międzynarodowej – zapowiada Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic.
Spółka planuje również dynamiczny rozwój w sektorze e-commerce.
– Sklepy internetowe bardzo mocno się rozwijają, mają coraz większą sprzedaż i ofertę, potrzebują coraz więcej powierzchni magazynowej, w związku z tym coraz więcej e-sklepów szuka magazynów u operatorów logistycznych, którzy będą w stanie sprostać skali rozwoju. Innym obszarem są nowe technologie, gdzie np. klienci przez aplikacje mobilne czy przez stronę internetową mogą zarządzać przesyłką, datą dostarczenia i miejscem – wskazuje Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce w FM Polska.
Większość zleceń w chwili obecnej pochodzi od graczy wielokanałowych. FM Logistic w tym obszarze wspiera także własne know-how nabywane od 2009 roku na zachodnich rynkach oraz doświadczenie ekspertów z przejętego niedawno Spear Logistics, które obsługuje w Indiach ponad milion przesyłek miesięcznie. Usługi e-commerce w FM Logistic tworzone są w oparciu o kooperację z wiodącymi firmami kurierskimi w Polsce.
– Klienci e-commerce’owi są bardzo wymagający. Standardem staje się powoli dostawa na następny dzień przesyłki zamówionej w sklepie internetowym – wskazuje Lipiński. – Klientom zależy, żeby zwroty były sprawnie, szybko przeprocesowane, żeby nie musieli długo czekać na zwrot pieniędzy. Należy też wspomnieć o niskich kosztach przesyłek kurierskich czy obsługi magazynowej, żeby klient mógł mieć przesyłkę gratis.
Jak tłumaczy Lipiński, wyzwaniem jest wprowadzenie nowych rozwiązań procesowych automatyzacji w magazynach e-commerce. Logistyka będzie musiała być elastyczna, by dostosować się do szybko zmieniających wymagań rynku, istotne będzie też kreowanie nowych rozwiązań ze względu na rosnące wymagania klientów.
Poza inwestycjami w platformy i innowacje, FM Logistic zapowiada sukcesywne zwiększanie floty o 20 proc. rocznie, co oznacza regularny zakup 100 nowych naczep. Chce również rozszerzyć działalność poza Europę Centralną. W skali globalnej FM Logistic zamierza rozpocząć konkurowanie o rynek niemiecki, bałkański i indyjski. Pierwszym krokiem na nowej drodze ekspansji było przejęcie w tym roku w Indiach firmy Spear Logistics.
Czytaj także
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.