Newsy

Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek

2019-12-09  |  06:25

W ostatnich latach segment przesyłek międzynarodowych notuje wzrost sięgający aż 40 proc. rocznie. To efekt rosnącej popularności polskich e-sklepów wśród klientów z zagranicy, ale także rosnącej liczby przesyłek od klientów indywidualnych w Polsce, którzy – zwłaszcza w okresie przedświątecznym – chętnie wysyłają paczki do bliskich mieszkających w innych krajach UE. W tym roku DHL uruchomił narzędzie, które pozwala nadać taką paczkę online, przy pomocy telefonu bądź komputera. Operator podkreśla, że w ostatnim roku zanotował aż 70-proc. wzrost przesyłek nadawanych tym kanałem.

– Przesyłki wysyłane z Polski za granicę w okresie przedświątecznym rosną dwa razy szybciej niż w każdym innym miesiącu roku. Te wzrosty w ostatnich latach w ogóle są bardzo duże, bo ponad 40-procentowe – mówi agencji Newseria Biznes Anna Kania-Okieńczyc, dyrektor marketingu w DHL Parcel Polska.

Jak podkreśla, jest to spowodowane dwoma czynnikami. Pierwszy to rosnąca popularność polskich e-sklepów wśród klientów z zagranicy, głównie z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech i Słowacji.

– Klienci z tych państw chętnie kupują w polskich sklepach internetowych. Te są dla nich coraz bardziej atrakcyjne – dobrze odpowiadają na potrzeby zagranicznych klientów jakością oferty, ale również procesu zakupowego, konstrukcji sklepu internetowego czy integracji płatności. Jest to również związane z faktem, że my – jako dostawcy przesyłek – bardzo dobrze odpowiadamy na oczekiwania klientów zagranicznych. Integracja z uznanym w Europie dostawcą przesyłek podnosi wiarygodność takiego sklepu. To wszystko sprawia, że ten segment bardzo dobrze się rozwija – mówi Anna Kania-Okieńczyc.

Głównym partnerem dla polskich e-sklepów są Niemcy. Jak wynika z danych Ecommerce Foundation, tamtejszy rynek e-commerce był w ubiegłym roku wart 58,5 mld euro i odnotował 9-proc. dynamikę wzrostu. Niemieccy klienci chętnie robią zakupy online – również w polskich sklepach – i przeznaczają na nie coraz wyższe kwoty. Równie istotna jest Wielka Brytania, niekwestionowany lider europejskiego e-commerce, z rynkiem wartym już blisko 200 mld euro. Według danych za ubiegły rok Brytyjczycy na zakupy w sieci przeznaczają średnio 3,2 tys. euro rocznie, co czyni z nich pożądanych klientów również dla polskich e-sklepów.  

Motorem napędowym dla segmentu przesyłek międzynarodowych w Polsce są również klienci indywidualni, którzy – zwłaszcza w sezonie przedświątecznym – wysyłają paczki do swoich bliskich mieszkających i pracujących za granicą. Te trafiają głównie do Wielkiej Brytanii i Niemiec, gdzie rezyduje największa Polonia. Według danych GUS jest to odpowiednio 793 tys. i 703 tys. osób. Spory wolumen przesyłek trafia także do Holandii, Włoch i Francji.

– Akurat ten segment rośnie przed świętami bardzo szybko. Polaków za granicą jest już ponad 2,5 mln, a to jest czas wyjątkowy, kiedy chcemy dzielić się z bliskimi – mówi Anna Kania-Okieńczyc.

Dyrektor marketingu w DHL Parcel Polska podkreśla, że w segmencie biznesowym, czyli po stronie sklepów internetowych, wszystkie przesyłki są generowane online. Z kolei klienci indywidualni do tej pory mogli nadać paczkę tradycyjnie bądź przez internet. Ten drugi kanał cieszy się rosnącą popularnością, dlatego firma już w ubiegłym roku uruchomiła aplikację „DHL dla Ciebie”, która pozwala przy pomocy telefonu, komputera lub tabletu nadać paczkę w mniej niż 3 minuty, bez konieczności wychodzenia z domu. Do tej pory taka możliwość istniała tylko dla przesyłek krajowych. W tym roku – w odpowiedzi na duże zainteresowanie – DHL Parcel rozszerza usługę także o przesyłki międzynarodowe.

– W tym roku umożliwiliśmy wysyłanie paczek również za granicę, do wszystkich krajów Unii Europejskiej. Widzimy, że nasi klienci bardzo chętnie korzystają z tego narzędzia, lubią je i wracają. 70-proc. wzrost zamówień w segmencie klientów indywidualnych jest wyjątkowy, więc cieszy nas, że udało się odpowiedzieć na ich oczekiwania – mówi Anna Kania-Okieńczyc.

Aplikacja „DHL dla Ciebie” pozwala obecnie nadać paczkę do dowolnego kraju Unii Europejskiej w kilku krokach. W tym celu należy wprowadzić dane, opłacić przesyłkę w dowolnej formie i utworzyć online etykietę paczki. Następnie trzeba nadać ją w jednym z punktów sieci partnerskiej, która liczy już blisko 8 tys. jednostek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.