Mówi: | Robert Mularczyk |
Funkcja: | dyrektor ds. PR |
Firma: | Toyota Motor Poland |
Toyota chce w tym roku podwoić sprzedaż hybryd i pracuje nad rozwojem napędu wodorowego. Stawia na segment aut flotowych
Blisko 8 tys. aut hybrydowych planuje sprzedać Toyota na polskim rynku w tym roku. Jednocześnie pracuje nad rozwojem napędu wodorowego. Napędzany w ten sposób model Mirai był atrakcją tegorocznych poznańskich targów Motor Show. Toyota zapowiada, że chce się skupić na samochodach flotowych, których sprzedaż stanowi ponad 60 proc. rynku. Pod koniec roku premierę będzie miał model C-HR, czyli crossover z najpopularniejszego segmentu aut kompaktowych.
– Rynek motoryzacyjny w Polsce od lat notuje rok do roku kilkuprocentowe wzrosty. Z naszymi wzrostami sprzedaży jesteśmy ponad rynkiem – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Robert Mularczyk, dyrektor ds. PR w Toyota Motor Poland. – Opieramy naszą sprzedaż na szerokiej gamie modeli, począwszy od tych mniejszych, miejskich, jak Yaris, Auris czy Corolla, poprzez większe samochody wykorzystywane przez menadżerów flotowych, jak Avensis, a skończywszy na całej gamie SUV-ów i naszych legendarnych terenówek RAV4 z napędem hybrydowym na czele.
Z danych opublikowanych w raporcie „Branża motoryzacyjna” KPMG i PZPM wynika, że tylko w ostatnim kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 96,7 tys. nowych samochodów osobowych, a na przestrzeni całego roku – 355 tys. To ponad 8 proc. więcej niż w 2014 roku. Firmy i instytucje odpowiadają już za ponad 60 proc. zakupów na rynku samochodów osobowych – rejestracji nowych pojazdów było 15 proc. więcej niż przed rokiem. W 2015 roku wzrósł popyt na samochody kompaktowe. Liczba rejestracji wzrosła o prawie 6 proc. do 106,6 tys., w przypadku małych i średnich SUV-ów oraz crossoverów – o ponad 13 proc. do 78,2 tys.
– Popularnym segmentem, co nie zmieni się w najbliższych latach, jest segment C – samochodów kompaktowych. Pojawia się cała gama crossoverów, my także szykujemy taką premierę w IV kwartale tego roku. Wprowadzimy do salonów sprzedaży nasz C-HR, crossover oparty na samochodzie z segmentu C, nawiązujący do Aurisa, ale zbudowany na nowej globalnej płycie podłogowej Toyoty TNGA. Dzięki wysokiej sztywności elementów będzie dawał większy komfort podróżowania i bezpieczeństwo bierne – zapowiada Mularczyk.
Ubiegły rok okazał się rekordowy dla Toyoty, która sprzedała w Polsce blisko 37 tys. pojazdów i okazała się drugą najpopularniejszą marką pod względem rejestracji samochodów, z udziałem w rynku przekraczającym poziom 10 proc. Dużym zainteresowaniem cieszyły się samochody hybrydowe, których sprzedano blisko 4 tys.
– W tym roku będziemy kontynuować promocję naszych samochodów hybrydowych, robimy to już od 5 lat. Zamierzamy w tym roku sprzedać ponad 8 tys. tych aut dzięki nowym modelom w gamie – mówi Mularczyk.
Oprócz odświeżonych wersji Yarisa i Aurisa z napędem hybrydowym na rynku pojawią się przełomowe auta – Prius czwartej generacji oraz RAV4 Hybrid. Oba modele zostały zaprezentowane podczas poznańskich targów.
– W momencie, kiedy inne marki próbują zaszczepić u siebie seryjną produkcję i sprzedaż hybryd, my wkraczamy na rynek w zupełnie nowym segmencie – podkreśla Robert Mularczyk.
Mowa o modelu Mirai, czyli pierwszym samochodzie wodorowym, który zamiast spalin emituje wodę. Auto jest już oferowane w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii, a także w Japonii i Stanach Zjednoczonych.
– Pod maską ma silnik elektryczny, a prąd do jego napędzania pozyskujemy z elektrowni, która jest umieszczona na pokładzie samochodu w postaci ogniw paliwowych. Wodór zaczerpnięty z baku poddawany jest reakcji z tlenem w ogniwie wodorowym, w ten sposób uzyskujemy prąd, a jedynym efektem ubocznym jest woda. To nasza światowa technologia – tłumaczy Robert Mularczyk.
Firma przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa kierowców. W każdym nowym samochodzie są montowane systemy Toyota Safety Sense, które wykrywają przeszkody na torze jazdy samochodu, czy poziome oznakowanie na drodze. Jeśli pojazd zacznie opuszczać swój pas ruchu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym.
– Te pakiety dbają o to, żeby kierowcy i pasażerom nic złego w czasie podróży się nie stało. Ostrzegają przed niebezpieczeństwem, starają się reagować za kierowcę w sytuacjach krytycznych. To nasze mocne punkty – zaznacza przedstawiciel TMPL.
Czytaj także
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-08-04: W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.