Mówi: | Łukasz Chyliński, prezes zarządu TRUCK CARE Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL |
Wynajem pojazdów ciężkich coraz bardziej konkurencyjny dla kredytu i leasingu. EFL kupił TRUCK CARE, potentata tego rynku
Polska branża transportu drogowego ze względu na trudniejsze otoczenie gospodarcze wstrzymuje się z decyzjami o inwestycjach, za to coraz chętniej finansuje flotę wynajmem krótko- i długoterminowym. Dzięki temu 2022 rok na rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych zakończył się 11-proc. wzrostem r/r pod względem wartości sfinansowanych pojazdów. – Prognozy dla tej branży na kolejny rok są pozytywne, spodziewana jest dalsza, dwucyfrowa dynamika wzrostów – wskazuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. Spółka, która jest obecnie liderem tego rynku, postanowiła umocnić swoją pozycję i kupiła pozostały pakiet 30 proc. akcji firmy TRUCK CARE, specjalizującej się w wynajmie pojazdów ciężarowych, dostawczych i naczep. Tym samym EFL stał się jej jedynym właścicielem.
– Po dwóch latach intensywnych wzrostów cen i dysproporcji pomiędzy podażą a popytem ten rok jest pierwszym, w którym nastąpiła względna stabilizacja. Obecnie – ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie na usługi transportowe – przedsiębiorcy czekają, obserwują, jak wygląda rynek, i wstrzymują się z decyzjami o długoterminowych inwestycjach. Dlatego oferujemy wynajem krótkoterminowy tym, którzy mają do zrealizowania zlecenia transportowe, ale boją się zdecydować na takie przedsięwzięcia – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Chyliński, prezes zarządu TRUCK CARE. – Myślę, że ta sytuacja potrwa jeszcze przynajmniej do końca III kwartału tego roku. W kolejnym spodziewamy się już lekkiego ożywienia, które da początek wzrostom, jakie prawdopodobnie będziemy obserwować w 2024 roku.
Branża transportowa szybko się otrząsnęła z pandemicznego szoku. Jednak niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza, wywołana wojną w Ukrainie, w ubiegłym roku mocno się przełożyła na część branży TSL. Podobnie zresztą jak rosnące ceny paliw, energii i wynagrodzeń oraz inflacja producencka, która windowała ceny pojazdów na rynku. To zaś oznaczało z jednej strony konieczność walki o rentowność biznesu, a w efekcie – ograniczania inwestycji, zwłaszcza wśród mniejszych przedsiębiorstw. Z drugiej jednak strony większe firmy, świadczące szeroki wachlarz usług, elastycznie zareagowały na zmieniające się potrzeby transportowe, co wiązało się z powiększaniem floty pojazdów. Dzięki temu cały 2022 rok na rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych zakończył się 11-proc. wzrostem r/r pod względem wartości sfinansowanych pojazdów.
– Branża przeszła delikatny zastój w okresie pandemicznym i postpandemicznym, ale w tej chwili znów obserwujemy kilkunastoprocentowe dynamiki. I to odzwierciedla zapotrzebowanie ze strony klientów na rozwój ich produktów i usług, a w związku z tym na zapewnienie sobie bazy transportowej czy maszynowej – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL, należącego do Grupy Credit Agricole. – Dynamika branży finansowania aktywów zawsze jest też mocno powiązana z PKB. I te pierwsze prognozy dla tegorocznego PKB w Polsce nie były optymistyczne, ale już po I kwartale br. są weryfikowane. W tej chwili mówią, że produkt krajowy brutto w Polsce wzrośnie w tym roku o 3,8 proc., może nawet 4 proc., i to znajdzie również odzwierciedlenie w dynamice branży leasingu i najmu. Ona z pewnością będzie dwucyfrowa, więc na ten moment prognozy dla branży są jak najbardziej pozytywne.
EFL jest jedną z pierwszych w Polsce firm leasingowych i ma w tej chwili 11,5-proc. udział w tutejszym rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych (wzrost z 8,3 proc. w 2020 roku). W ubiegłym roku Grupa EFL sfinansowała pojazdy ciężkie o wartości ponad 21,5 mld zł (wzrost o 22 proc. r/r), wypracowując wynik dwukrotnie lepszy niż cały rynek.
– Pomimo zastoju rzeczywiście cały czas idziemy do przodu, udało nam się zwiększać udziały rynkowe w okresie pandemii i bezpośrednio po niej. Wynika to z bardzo dobrej dywersyfikacji produktów i usług, które mamy w swoim portfelu. Oferujemy leasing, pożyczkę leasingową i najem, a klienci w trudnych momentach szukają raczej krótszego finansowania, żeby nie eksponować się na długie zobowiązania. Stąd produkty, które oferujemy w ramach Carefleet czy TRUCK CARE, bardzo dobrze odpowiadały na zapotrzebowanie klientów w tych trudnych chwilach. Tak więc dobra dywersyfikacja – zarówno portfela, jak i przedmiotów, na które udzielamy finansowania naszym klientom – spowodowała, że byliśmy w stanie bardzo dobrze, dynamicznie przejść przez ten trudny okres – mówi Radosław Woźniak.
W Grupie EFL od ponad 15 lat funkcjonuje spółka Carefleet, działająca w segmencie najmu pojazdów osobowych. W ramach dywersyfikacji w 2020 roku grupa nabyła także 70 proc. udziałów spółki Hama – obecnie TRUCK CARE – poszerzając ofertę również o najem pojazdów ciężarowych.
– Klienci coraz częściej szukają innych form finansowania niż tylko pożyczka, kredyt czy leasing. Najem krótko- i długoterminowy jest taką elastyczną formą finansowania, udostępniania sprzętu naszym klientom. Decyzja o nabyciu spółki TRUCK CARE była odpowiedzią na to, w którym kierunku rozwija się rynek i będzie rozwijał się w przyszłości – mówi prezes EFL.
– Po zakupie większościowego pakietu udziałów przez EFL staliśmy się częścią międzynarodowej organizacji, jaką jest Credit Agricole. I wpływ tej transakcji na naszą działalność był olbrzymi – dodaje Łukasz Chyliński. – Pierwszy obszar to postrzeganie nas przez klientów, którzy patrzą na nas jako dostawcę transparentnego i profesjonalnego. Dzięki temu udało nam się pozyskać klientów korporacyjnych, dużych klientów międzynarodowych, do których wcześniej drzwi były zamknięte. Drugi obszar to governance, czyli zarządzanie. Poprzez przynależność do międzynarodowej grupy finansowej wprowadziliśmy wiele procedur, które pozwalają nam właściwie zarządzać biznesem. Podsumowując, to był dla nas bardzo dobry czas – udało nam się pozyskać wielu klientów, nowe marki, zwiększyć flotę, która dzisiaj liczy ok. 5 tys. pojazdów użytkowych, i osiągnąć naprawdę dobre wyniki, które przełożyły się również na wyniki Grupy EFL.
Zawarta trzy lata temu umowa nabycia większościowego pakietu akcji TRUCK CARE przyczyniła się do zwiększenia w tym okresie udziałów rynkowych Grupy EFL w segmencie transportu o 38,6 proc.
– Naturalnym krokiem było więc kupno pozostałych udziałów i przejęcie pełnej odpowiedzialności za rozwój spółki – mówi prezes zarządu EFL.
Transakcja kupna pozostałych 30 proc. udziałów TRUCK CARE od Grupy DBK została zawarta 20 czerwca br. Tym samym EFL stał się jedynym właścicielem firmy specjalizującej się w wynajmie pojazdów ciężarowych, dostawczych i naczep.
– Dzięki tej akwizycji uzupełniamy portfel spółek wchodzących w skład Grupy EFL. Spółek wyspecjalizowanych w wąskich dziedzinach, współpracujących ze sobą i mogących dostarczać wiele produktów szerokiemu gronu przedsiębiorców w Polsce – mówi Łukasz Chyliński.
– Absolutnie nie kończymy na tym jednak naszej współpracy z Grupą DBK – zaznacza Radosław Woźniak. – W dalszym ciągu jest ona naszym partnerem strategicznym i będziemy nadal rozwijać produkty i usługi dla naszych wspólnych klientów oraz kontynuować współpracę, zarówno w ramach EFL, jak i oczywiście w ramach dalszego rozwoju i rozbudowy oferty, którą będziemy świadczyli jako TRUCK CARE.
Grupa DBK jest największym w Polsce dostawcą produktów i usług dla branży TSL. Dzięki współpracy klienci Grupy EFL, oprócz dopasowanego do potrzeb finansowania, otrzymują dostęp do kompleksowej obsługi flot pojazdów ciężarowych oraz rozbudowanej sieci serwisowo-sprzedażowej na terenie całej Polski (25 oddziałów). W każdym punkcie przedsiębiorca otrzymuje pełny pakiet produktów i usług.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.