Mówi: | Artur Olech |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Generali SA |
Trudny czas dla ubezpieczycieli – OC wciąż przynosi straty
Spowolnienie gospodarcze dotyka rynek ubezpieczeń i przebudowuje jego dotychczasową strukturę. Lepiej sprzedają się ubezpieczenia na życie niż komunikacyjne. Popularnością cieszą się teraz ubezpieczenia zdrowotne. Jednak nie każdy ubezpieczyl chce wchodzić w ten rynek z powodu wysokich kosztów i braku odpowiednich regulacji prawnych.
Początek tego roku był trudny, a spowolnienie gospodarcze ubezpieczyciele odczuli zwłaszcza w segmencie związanym z komunikacją, również w ubezpieczeniach obowiązkowych.
– Mamy kryzys, ludzie nie kupują nowych samochodów. Ograniczając wydatki najczęściej zrezygnują z ubezpieczenia niż np. ze spłaty kredytu – tłumaczy Artur Olech, prezes Generali.
Stąd też w ostatnich miesiącach większy rozwój w segmencie ubezpieczeń na życie, gdzie Generali odnotowuje kilkunastoprocentowy wzrost. Jako przyszłościowy jest też oceniany rynek ubezpieczeń zdrowotnych, ale tym Generali nie jest dziś zainteresowane.
– Nie ma odpowiednich uwarunkowań prawnych i ekonomicznych, żeby można było tu działać. A to jest bardzo trudny segment i koszty wejścia są bardzo wysokie. Rynek jest opanowany w dużej mierze przez tak zwane firmy abonamentowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Olech.
Zapewnia jednocześnie, że spółka uważnie będzie się przyglądać rozwojowi tego rynku, ale skoncentruje się na dotychczasowej działalności.
– Jesteśmy ubezpieczycielem działającym w sektorze klienta masowego, więc ważne są dla nas wszystkie podstawowe segmenty, zarówno komunikacja, jak i majątek, czyli mieszkania, small business, prowadzenie działalności gospodarczej, a także biznes korporacyjny, a w ubezpieczeniach na życie to jest adresowanie podstawowych potrzeb, zabezpieczenie przyszłości klienta, czyli produkty inwestycyjne i ochronne – wymienia prezes Generali.
I choć Polacy kupują przede wszystkim ubezpieczenia, które są obowiązkowe, to dzięki rosnącej świadomości coraz częściej decydują się ubezpieczyć inne dobra niż samochód. Ważnym segmentem jest też rynek nieruchomości, który Polacy postrzegają jako formę lokaty na przyszłość. Tutaj też jest miejsce na rozwój.
– Najważniejszym dobrem, jakie mamy, jest nasz dom lub mieszkanie. Ale tylko 20 proc. Polaków je ubezpiecza. W Niemczech jest to 80 proc., w Czechach – 60 proc. – wymienia Artur Olech.
Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, zysk netto ubezpieczycieli życiowych wyniósł w 2012 r. 3,27 mld zł i był o 12,4 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei ubezpieczyciele majątkowi zakończyli rok z zyskiem 3,38 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 9,7 proc. Straty nadal przynosi największa grupa ubezpieczeń – polisy komunikacyjne OC (427 mln zł w 2012 r.), chociaż straty były mniejsze niż w 2011 r. (638 mln zł). Dochodowe pozostają natomiast ubezpieczenia AC, z których wynik techniczny (wartość wpłaconych składek minus wypłacone odszkodowania) zwiększył się w ciągu roku ponad dwukrotnie – z 336 do 725 mln zł.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.