Newsy

Trwa gorący sezon na lotniskach. Przewoźnicy tej zimy oferują ponad 2 mln miejsc więcej niż przed rokiem

2018-12-20  |  06:30

W sezonie zima 2018/2019 oferta linii lotniczych operujących ze wszystkich polskich lotnisk wyniesie prawie 18,87 mln miejsc. To o 2,25 mln więcej niż w poprzednim sezonie, co oznacza wzrost o 13,5 proc. – wynika z opracowań portalu Pasażer.com. Ekspert wrocławskiej WSB dr Damian Ostrowski podkreśla, że z roku na rok na polskich lotniskach przybywa podróżnych, a Polacy pokochali latanie. Jednak teraz – w grudniu – trzeba się liczyć z perturbacjami związanymi z faktem, że jest to sezon wysoki. Wielu rodaków wyjeżdża lub wraca do domu na Boże Narodzenie i Nowy Rok albo udaje się na zimowe wakacje. Na lotniskach trzeba się liczyć ze ściskiem i opóźnionymi lotami.

– Jak zwykle grudzień jest takim miesiącem, w którym diametralnie wzrasta ruch na lotniskach ze względu na święta, okres noworoczny, urlopy Polaków, którzy chcą spędzać wakacje poza krajem, oraz gości, którzy przylatują na święta do Polski do rodziny i przyjaciół – mówi agencji Newseria Biznes dr Damian Ostrowski, ekspert Instytutu Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej WSB we Wrocławiu.

W grudniu pasażerowie linii lotniczych powinni się liczyć z możliwymi opóźnieniami i innymi perturbacjami wynikającymi z faktu, że jest to okres wysoki, w którym wielu Polaków wyjeżdża lub wraca do domu na Boże Narodzenie i Nowy Rok albo udaje się na zimowe wakacje. Z sondażu IQS wynika, że w ubiegłym sezonie zima 2017/2018 na taki wyjazd udało się 20 proc. Polaków.

Z danych portalu Pasażer.com, który sprawdził, jak zmieniła się oferta linii lotniczych w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego, wynika, że w sezonie zima 2018/2019 oferta linii lotniczych operujących ze wszystkich polskich lotnisk wyniesie prawie 18,87 mln miejsc. To o 2,25 mln więcej niż w poprzednim sezonie (wzrost o 13,5 proc.), o ponad 4,75 mln więcej niż dwa lata temu i blisko 6 mln niż w sezonie 15/16.

Lotnisko Chopina podaje, że już w listopadzie obsłużyło 1,3 mln osób, czyli o 10,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dotychczasowe wyniki wskazują na to, że na koniec grudnia – po raz pierwszy w historii – Okęcie obsłuży ponad 17 mln podróżnych.

– W okresach wysokich, jak Boże Narodzenie czy Nowy Rok, musimy się spodziewać perturbacji związanych z pogodą oraz pewnymi przepisami prawnymi. Tutaj mamy do czynienia głównie z overbookingiem – jest to unormowana przez prawo unijne forma zachowania linii lotniczych, które sprzedają większą liczbę biletów niż rzeczywista liczba miejsc w samolotach. To może spowodować, że pasażer, który przybędzie na lotnisko zbyt późno, nie poleci tym samolotem, bo jego miejsce zostanie zajęte przez kogoś innego – mówi dr Damian Ostrowski.

Overbooking jest stosowany przez wszystkich przewoźników, którzy latają po europejskim niebie. Jednak pasażerowie powinni pamiętać, że przysługuje im prawo do odszkodowania z tego tytułu, sięgające od 250 do 600 euro. Podstawą ubiegania się o rekompensatę jest karta pokładowa albo bilet lotniczy. Prawa pasażera regulują również wysokość odszkodowania należnego w przypadku odwołanego bądź opóźnionego lotu.

– Linie lotnicze starają się maksymalnie zapełnić miejsca w samolotach, dlatego stosują tego typu mechanizm. W przypadku każdego rejsu może się zdarzyć, że pasażer się spóźni, nie dojedzie, z różnych powodów zrezygnuje z danego lotu – i wówczas te dodatkowe osoby uzupełniają braki – mówi dr Damian Ostrowski.

Jak podkreśla, Polacy pokochali latanie – od wejścia do UE diametralnie wzrosła liczba osób, które korzystają z przewozów lotniczych. W ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły w sumie blisko 40 mln pasażerów, co stanowiło 18-proc. wzrost rok do roku. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że już w 2035 roku polskie lotniska będą obsługiwać średnio 94 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwukrotnie więcej niż obecnie.

– Największym portem lotniczym w Polsce jest Warszawa-Okęcie, który w zeszłym roku przyjął ok. 16 mln pasażerów. Później mamy Kraków, Gdańsk, Katowice, Modlin i Wrocław. Na polskim niebie góruje Ryanair, następnie polski LOT i węgierski Wizz Air. Tradycyjni przewoźnicy są skoncentrowani na przewozach długodystansowych i biznesowych, z kolei Ryanair i inne tanie linie są nastawione na krótkie przewozy, łączące Europę w ramach siatki połączeń – mówi dr Damian Ostrowski.

Ekspert wrocławskiej WSB zwraca uwagę na fakt, że rynek lotniczy jest bardzo elastyczny, szybko dostosowuje się do wymagań klientów i zmieniającego się popytu. Stąd, kiedy zwiększa się ruch turystyczny np. do krajów południa, w tym kierunku rozbudowywana jest również siatka połączeń lotniczych.

Czytaj także

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Handel

Prezes Allegro zapowiada duże zmiany w najbliższych miesiącach. Wśród nich odroczone płatności, wyszukiwanie wizualne i bilety na wydarzenia kulturalne

Blisko 60 proc. polskich internautów regularnie odwiedza Allegro i coraz częściej robi tam zakupy. Platforma chce zachęcić do kupowania online kolejne osoby, planuje więc na ten rok wiele zmian i usprawnień. Wśród najważniejszych jest włączenie do oferty biletów na wydarzenia kulturalne i wprowadzenie odroczonych płatności. Allegro cały czas pracuje także nad przyspieszeniem dostaw. Umożliwi klientom śledzenie przesyłki na smartfonie. Sprzedawcom zaoferuje za to możliwość analizy sprzedaży na tle konkurencji oraz nowe usługi finansowe, np. leasing.

Farmacja

Ostatnie lata przyniosły ogromny postęp w leczeniu nowotworów. Na świecie pojawiają się nowe leki, ale w Polsce jest problem z ich refundacją

Raka piersi co roku diagnozuje się u około 18 tys. Polek, z których 85 proc. udaje się wyleczyć. Dzięki nowoczesnym terapiom – obecnie nawet rak piersi z przerzutami może stać się chorobą przewlekłą. Podobnie jest w przypadku wielu innych typów nowotworów – choć liczba zachorowań rośnie, pojawiają się innowacyjne leki, które znacząco wydłużają życie chorych i poprawiają jego jakość. Przykładowo, w leczeniu szpiczaka zarejestrowano w ostatnich latach aż sześć nowych cząsteczek. W Polsce problematyczna jest jednak refundacja nowych terapii, przez co lekarze i pacjenci nie mają do nich dostępu. 

Prawo

Nadchodzą trudne czasy dla towarzystw funduszy inwestycyjnych. Połowa z nich może zniknąć z polskiego rynku

Wyniki niektórych funduszy inwestycyjnych i związany z nimi kryzys zaufania oraz wejście w życie dyrektywy MiFID II spowodowały trudności na rynku TFI. Pogłębiają je również spowolnienie koniunktury w Europie i wojna handlowa między USA a Chinami. Duża część towarzystw funduszy inwestycyjnych, zwłaszcza tych mniejszych, nie przetrwa – przewiduje szef jednego z największych holdingów na świecie zarządzających funduszami inwestycyjnymi Franklin Templeton Investments w Polsce. Jego zdaniem w ciągu najbliższych 2–5 lat z rynku zniknie nawet połowa z 60 TFI.

Edukacja

6 maja licealiści rozpoczną zmagania maturalne. Rodzice mogą wesprzeć młodzież w przygotowaniach do egzaminu dojrzałości

Okres przygotowań do testów i egzaminów to czas, kiedy rodzice powinni zacząć budować relację z dzieckiem na temat poczucia jego własnej wartości, wiedzy, umiejętności, kompetencji – mówi Magdalena Szul-Fryda, wykładowca z Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Wsparcie jest szczególnie ważne podczas matury, czyli w symbolicznym momencie przechodzenia w dorosłość. Warto wspólnie przygotować plan B na wypadek niezdanych egzaminów, co według danych z ubiegłego roku zdarzyło się co piątemu uczniowi. Tymczasem wielu rodziców przenosi na dzieci swoje oczekiwania, nie potrafi z nimi rozmawiać, co dodatkowo stresuje maturzystów i ich demotywuje.