Newsy

Trwają przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Część wydarzeń w tym roku przeniesie się do internetu

2020-07-16  |  06:30

Mimo ograniczeń związanych z pandemią trwają intensywne przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Muzeum Powstania Warszawskiego przygotowuje uroczystości wspólnie z partnerem strategicznym, którym 15 lipca została Polska Grupa Energetyczna – do tej pory mecenas muzeum. Ze względu na reżim sanitarny w tym roku obchody w dużej mierze przeniosą się do internetu. Obie instytucje koncentrują się również na tym, by po trzech miesiącach lockdownu pobudzić działalność muzeum i przyciągnąć podobną liczbę odwiedzających co przed pandemią.

15 lipca przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego podpisali umowę o strategicznym partnerstwie. W tej chwili obie instytucje koncentrują się na przygotowaniu obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Ze względu na ograniczenia sanitarne nie będzie mogło zgromadzić się na nich tak dużo osób jak co roku, a część wydarzeń przeniesie się do internetu.

– Pracujemy nad obchodami powstania warszawskiego, które w dużej części odbędą się zdalnie, ale chcemy też zrobić wszystko, żeby powstańcy czuli, że Polacy powiedzieli im jak co roku „dziękuję” 1 sierpnia o godzinie 17.00 – mówi agencji Newseria Biznes Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. – Organizujemy akcję „Wolność łączy”, w której we wszystkich miejscach pamięci 1 sierpnia, po tym jak o 17.00 odezwą się syreny, nasi wolontariusze będą rozdawali wpinki Polski Walczącej podkreślające to, że pamiętamy, że dziękujemy powstańcom warszawskim za to, co wydarzyło się 76 lat temu.

Przedstawiciele PGE chcą w tym roku także przypomnieć o istotnej roli, jaką w czasie powstania odegrali energetycy, szczególnie ci pracujący w Elektrowni Powiśle, która zapewniała energię dla miasta nawet w najgorętszych okresach walk.

– 1 sierpnia o godzinie 10.00 na Powiślu, przy skwerze Kahla, organizujemy obchody pod dawną Elektrownią Powiśle. Dzięki niej miasto, przynajmniej na Powiślu i w Śródmieściu, mogło w miarę normalnie funkcjonować – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

W związku z obchodami wybuchu powstania PGE zachęca do korzystania z aplikacji mobilnej Tablice Pamięci, w której znajduje się mapa z lokalizacjami 167 Tablic Karola Tchorka. Umożliwia ona poznanie historii miejsc upamiętniających niemieckie zbrodnie na ludności cywilnej Warszawy. Od 1 sierpnia przez 63 dni wszystkie tablice poświęcone ofiarom, które zginęły w powstaniu, będą oznaczone biało-czerwoną flagą. Dzięki temu łatwiej będzie odnaleźć miejsca związane z powstańczymi walkami. Aplikacja została poszerzona o relacje świadków tamtych wydarzeń.

Jak podkreślają przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego, organizacja sierpniowych uroczystości to tylko jeden z elementów szeroko zakrojonej współpracy.

– Chcielibyśmy wspierać szereg innych przedsięwzięć, które się odbywają w muzeum, bo to jest żywy organizm. Szczególnie ważny jest powrót muzeum do pełnej działalności po okresie pandemii, bo siłą rzeczy przez ostatnie trzy miesiące instytucja ta była niemal zamknięta – mówi Wojciech Dąbrowski.

Muzeum Powstania Warszawskiego, podobnie jak inne instytucje kulturalne, pozostawało zamknięte od połowy marca aż do końca maja. 3 czerwca otworzyło się na gości, którzy powoli wracają do aktywności sprzed pandemii. W ciągu pierwszego miesiąca po otwarciu muzeum odwiedziło 4,5 tys. osób, podczas gdy w czerwcu 2019 roku gości było dziesięciokrotnie więcej.

– Lipiec jest już dużo lepszy – mówi Jan Ołdakowski. – Czas pandemii był bardzo trudny dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Bardzo się cieszymy, że w tych naprawdę trudnych momentach sponsorzy i mecenasi nie zostawili nas samym sobie. Również z tego, że Polska Grupa Energetyczna postanowiła zmienić swój status i z bycia mecenasem stała się partnerem strategicznym.

– W naszej działalności, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, bardzo ważne jest także prowadzenie akcji społecznych opowiadających o historii Polski, wspierających patriotyzm. Ta umowa jest jednym z elementów naszej działalności tego typu – podkreśla prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Muzeum jest wpisane w koloryt Warszawy, propaguje heroizm walki powstańców i ludności cywilnej z najeźdźcą niemieckim w 1944 roku. To determinowało nas do podjęcia decyzji, aby podpisać umowę strategiczną.

PGE współpracuje z Muzeum Powstania Warszawskiego od 2016 roku. W tym czasie placówkę odwiedziło 3 mln gości, odbyło się ponad 100 koncertów, a także 1000 warsztatów i lekcji dla ponad 130 tys. uczniów. Ze względu na to, że lekcje w grupach zostały wstrzymane, muzeum uruchomiło program „Rodzinne spotkania z historią”, którego patronem zostało PGE. Jego celem jest rodzinne zwiedzanie muzeum i udział w zajęciach w formie interaktywnej gry.

– Akcja ta ma na celu propagowanie historii powstania warszawskiego, tych trudnych dni dla warszawiaków i Polaków. Zapraszamy rodziny do wspólnego spędzania czasu w muzeum, dzieci, rodziców i dziadków, aby wspólnie poznawać historię Polski – mówi Wojciech Dąbrowski.

– Dla nas bardzo ważne jest, że PGE wsparła działania edukacyjne. Na razie będziemy prowadzić mikroedukację w rodzinach. Mamy specjalnie przygotowane scenariusze spotkań, które będą opowiadały – i tym starszym, i tym młodszym – nie tylko o tej dużej historii, ale też będą pokazywały tę mikrohistorię, realia życia w czasie powstania warszawskiego i niemieckiej okupacji w Warszawie, strategie przetrwania w tych trudnych momentach, ale też najważniejsze powstańcze akcje – wyjaśnia Jan Ołdakowski.

Muzeum Powstania Warszawskiego to jedna z najnowocześniejszych instytucji kultury w Polsce. Powstała w 2004 roku i co roku przyciąga pół miliona gości z kraju i zagranicy.

Więcej na temat
Ochrona środowiska Infrastruktura ciepłownicza w polskich miastach wymaga modernizacji. Pandemia nie wpłynie na poziom inwestycji Wszystkie newsy
2020-06-23 | 06:25

Infrastruktura ciepłownicza w polskich miastach wymaga modernizacji. Pandemia nie wpłynie na poziom inwestycji

Ciepłownictwo stoi przed koniecznością transformacji i dużych inwestycji w infrastrukturę, co wynika m.in. z coraz bardziej restrykcyjnych norm środowiskowych. Wytwórcy
Konsument W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni
2020-06-05 | 06:15

W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni

Od 6 czerwca teatry – podobnie jak kina, opery i filharmonie – mogą wznowić działalność w nowym reżimie sanitarnym. Spektakle przy udziale publiczności będą mogły
Media Małgorzata Leitner: Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę rozrywkową. Wielu artystów zostało pozbawionych zarobku [DEPESZA]
2020-06-01 | 06:25

Małgorzata Leitner: Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę rozrywkową. Wielu artystów zostało pozbawionych zarobku [DEPESZA]

W wywiadzie dla PRoto.pl menedżerka podkreśla, że kryzys i społeczna izolacja wywołane koronawirusem całkowicie zaburzyły rytm funkcjonowania zarówno branży rozrywkowej,

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.