Newsy

Trwają przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Część wydarzeń w tym roku przeniesie się do internetu

2020-07-16  |  06:30

Mimo ograniczeń związanych z pandemią trwają intensywne przygotowania do obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Muzeum Powstania Warszawskiego przygotowuje uroczystości wspólnie z partnerem strategicznym, którym 15 lipca została Polska Grupa Energetyczna – do tej pory mecenas muzeum. Ze względu na reżim sanitarny w tym roku obchody w dużej mierze przeniosą się do internetu. Obie instytucje koncentrują się również na tym, by po trzech miesiącach lockdownu pobudzić działalność muzeum i przyciągnąć podobną liczbę odwiedzających co przed pandemią.

15 lipca przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego podpisali umowę o strategicznym partnerstwie. W tej chwili obie instytucje koncentrują się na przygotowaniu obchodów 76. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Ze względu na ograniczenia sanitarne nie będzie mogło zgromadzić się na nich tak dużo osób jak co roku, a część wydarzeń przeniesie się do internetu.

– Pracujemy nad obchodami powstania warszawskiego, które w dużej części odbędą się zdalnie, ale chcemy też zrobić wszystko, żeby powstańcy czuli, że Polacy powiedzieli im jak co roku „dziękuję” 1 sierpnia o godzinie 17.00 – mówi agencji Newseria Biznes Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. – Organizujemy akcję „Wolność łączy”, w której we wszystkich miejscach pamięci 1 sierpnia, po tym jak o 17.00 odezwą się syreny, nasi wolontariusze będą rozdawali wpinki Polski Walczącej podkreślające to, że pamiętamy, że dziękujemy powstańcom warszawskim za to, co wydarzyło się 76 lat temu.

Przedstawiciele PGE chcą w tym roku także przypomnieć o istotnej roli, jaką w czasie powstania odegrali energetycy, szczególnie ci pracujący w Elektrowni Powiśle, która zapewniała energię dla miasta nawet w najgorętszych okresach walk.

– 1 sierpnia o godzinie 10.00 na Powiślu, przy skwerze Kahla, organizujemy obchody pod dawną Elektrownią Powiśle. Dzięki niej miasto, przynajmniej na Powiślu i w Śródmieściu, mogło w miarę normalnie funkcjonować – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

W związku z obchodami wybuchu powstania PGE zachęca do korzystania z aplikacji mobilnej Tablice Pamięci, w której znajduje się mapa z lokalizacjami 167 Tablic Karola Tchorka. Umożliwia ona poznanie historii miejsc upamiętniających niemieckie zbrodnie na ludności cywilnej Warszawy. Od 1 sierpnia przez 63 dni wszystkie tablice poświęcone ofiarom, które zginęły w powstaniu, będą oznaczone biało-czerwoną flagą. Dzięki temu łatwiej będzie odnaleźć miejsca związane z powstańczymi walkami. Aplikacja została poszerzona o relacje świadków tamtych wydarzeń.

Jak podkreślają przedstawiciele PGE i Muzeum Powstania Warszawskiego, organizacja sierpniowych uroczystości to tylko jeden z elementów szeroko zakrojonej współpracy.

– Chcielibyśmy wspierać szereg innych przedsięwzięć, które się odbywają w muzeum, bo to jest żywy organizm. Szczególnie ważny jest powrót muzeum do pełnej działalności po okresie pandemii, bo siłą rzeczy przez ostatnie trzy miesiące instytucja ta była niemal zamknięta – mówi Wojciech Dąbrowski.

Muzeum Powstania Warszawskiego, podobnie jak inne instytucje kulturalne, pozostawało zamknięte od połowy marca aż do końca maja. 3 czerwca otworzyło się na gości, którzy powoli wracają do aktywności sprzed pandemii. W ciągu pierwszego miesiąca po otwarciu muzeum odwiedziło 4,5 tys. osób, podczas gdy w czerwcu 2019 roku gości było dziesięciokrotnie więcej.

– Lipiec jest już dużo lepszy – mówi Jan Ołdakowski. – Czas pandemii był bardzo trudny dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Bardzo się cieszymy, że w tych naprawdę trudnych momentach sponsorzy i mecenasi nie zostawili nas samym sobie. Również z tego, że Polska Grupa Energetyczna postanowiła zmienić swój status i z bycia mecenasem stała się partnerem strategicznym.

– W naszej działalności, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, bardzo ważne jest także prowadzenie akcji społecznych opowiadających o historii Polski, wspierających patriotyzm. Ta umowa jest jednym z elementów naszej działalności tego typu – podkreśla prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Muzeum jest wpisane w koloryt Warszawy, propaguje heroizm walki powstańców i ludności cywilnej z najeźdźcą niemieckim w 1944 roku. To determinowało nas do podjęcia decyzji, aby podpisać umowę strategiczną.

PGE współpracuje z Muzeum Powstania Warszawskiego od 2016 roku. W tym czasie placówkę odwiedziło 3 mln gości, odbyło się ponad 100 koncertów, a także 1000 warsztatów i lekcji dla ponad 130 tys. uczniów. Ze względu na to, że lekcje w grupach zostały wstrzymane, muzeum uruchomiło program „Rodzinne spotkania z historią”, którego patronem zostało PGE. Jego celem jest rodzinne zwiedzanie muzeum i udział w zajęciach w formie interaktywnej gry.

– Akcja ta ma na celu propagowanie historii powstania warszawskiego, tych trudnych dni dla warszawiaków i Polaków. Zapraszamy rodziny do wspólnego spędzania czasu w muzeum, dzieci, rodziców i dziadków, aby wspólnie poznawać historię Polski – mówi Wojciech Dąbrowski.

– Dla nas bardzo ważne jest, że PGE wsparła działania edukacyjne. Na razie będziemy prowadzić mikroedukację w rodzinach. Mamy specjalnie przygotowane scenariusze spotkań, które będą opowiadały – i tym starszym, i tym młodszym – nie tylko o tej dużej historii, ale też będą pokazywały tę mikrohistorię, realia życia w czasie powstania warszawskiego i niemieckiej okupacji w Warszawie, strategie przetrwania w tych trudnych momentach, ale też najważniejsze powstańcze akcje – wyjaśnia Jan Ołdakowski.

Muzeum Powstania Warszawskiego to jedna z najnowocześniejszych instytucji kultury w Polsce. Powstała w 2004 roku i co roku przyciąga pół miliona gości z kraju i zagranicy.

Więcej na temat
Ochrona środowiska Infrastruktura ciepłownicza w polskich miastach wymaga modernizacji. Pandemia nie wpłynie na poziom inwestycji Wszystkie newsy
2020-06-23 | 06:25

Infrastruktura ciepłownicza w polskich miastach wymaga modernizacji. Pandemia nie wpłynie na poziom inwestycji

Ciepłownictwo stoi przed koniecznością transformacji i dużych inwestycji w infrastrukturę, co wynika m.in. z coraz bardziej restrykcyjnych norm środowiskowych. Wytwórcy
Konsument W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni
2020-06-05 | 06:15

W sobotę teatry wznawiają działalność. Spektakle będą grane tylko dla połowy widowni

Od 6 czerwca teatry – podobnie jak kina, opery i filharmonie – mogą wznowić działalność w nowym reżimie sanitarnym. Spektakle przy udziale publiczności będą mogły
Media Małgorzata Leitner: Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę rozrywkową. Wielu artystów zostało pozbawionych zarobku [DEPESZA]
2020-06-01 | 06:25

Małgorzata Leitner: Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na branżę rozrywkową. Wielu artystów zostało pozbawionych zarobku [DEPESZA]

W wywiadzie dla PRoto.pl menedżerka podkreśla, że kryzys i społeczna izolacja wywołane koronawirusem całkowicie zaburzyły rytm funkcjonowania zarówno branży rozrywkowej,

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

Konsument

Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

Handel

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.