Mówi: | Krystyna Papiernik |
Funkcja: | prezes Śląskiej Izby Turystyki, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej |
3,3 mln Polaków zamierza w te wakacje wykupić polisę turystyczną. Najczęściej ubezpieczamy podróże zagraniczne
Z roku na rok coraz więcej Polaków kupuje ubezpieczenie turystyczne. W tym roku z 4,5 mln osób wybierających się w podróż zagraniczną 3,3 mln wykupi taką polisę – wynika z badania Mondial Assistance. Eksperci podkreślają, że istotne jest dostosowanie ubezpieczenia do rodzaju planowanego wypoczynku. Jak wskazuje analiza Gothaer TU, 90 proc. polis dotyczy wyjazdów rekreacyjnych, a tylko 3 proc. sportów ekstremalnych.
– Świadomość klientów na temat ubezpieczeń turystycznych jest coraz większa. W zależności od tego, gdzie wyjeżdżamy i na jaki wypoczynek, musimy pomyśleć o innej polisie ubezpieczeniowej. Jeżeli wyjeżdżamy z biurem podróży, to mamy instytucję, która myśli o polisie za nas. Jeżeli natomiast wyjeżdżamy indywidualnie, musimy sami zatroszczyć się o to, żeby polisa spełniała wszystkie nasze oczekiwania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krystyna Papiernik, prezes Śląskiej Izby Turystyki, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej.
Ubezpieczyciele starają się dostosować polisę do naszych potrzeb w zależności od rodzaju aktywności, jaki podejmujemy. Jeżeli jedziemy na urlop i wybieramy bierny wypoczynek, to potrzebujemy innego rodzaju ubezpieczenia niż przy aktywnym spędzaniu czasu.
Analiza Gothaer TU wskazuje, że 80 proc. kupowanych polis dotyczy wyjazdów zagranicznych. 90 proc. klientów ubezpiecza wyjazdy rekreacyjne. 7 proc. polis obejmuje uprawianie sportów wodnych, a 3 proc. – sportów wysokiego ryzyka.
– Polisa ubezpieczeniowa jest jak garnitur szyty na miarę. Dzisiaj możemy właściwie ubezpieczyć wszystko i każde ryzyko związane z naszym wyjazdem – mówi Krystyna Papiernik.
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez Mondial Assistance, ponad jedna czwarta osób, które nie planują zakupu polisy, tłumaczy się tym, że ma inne, stosowne zabezpieczenie (inna polisę lub kartę EKUZ). Zdaniem Krystyny Papiernik karta, którą można otrzymać w Narodowym Funduszu Zdrowia, nie zawsze jest wystarczająca. Po pierwsze, nie pokrywa ona kosztów wszystkich zdarzeń i nie wszędzie obowiązuje. Dzięki EKUZ można korzystać z opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej oraz w państwach członkowskich EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria).
– Jeżeli spędzamy wakacje na małej wyspie, gdzie nie ma publicznej służby zdrowia, tylko jest prywatna klinika, to z kartą EKUZ za wszystkie procedury medyczne będziemy musieli zapłacić i dopiero później starać się o zwrot kosztów z Narodowego Funduszu Zdrowia. Pamiętajmy, że jest to proces bardzo długi, a szansa na odzyskanie pieniędzy niewielka – mówi wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej.
Co ważne, każdy kraj ma swoje zasady i kryteria udzielania świadczeń medycznych. Usługi, które w Polsce są podstawowe, w innym kraju mogą być częściowo lub w całości płatne. Karta nie pokrywa np. kosztów transportu chorego do kraju.
Jeśli decydujemy się na zakup polisy ubezpieczeniowej, to nie jest istotne miejsce dokonania transakcji. Możemy ją wykupić bezpośrednio u ubezpieczyciela, w agencji ubezpieczeniowej lub w biurze podróży.
– Cena polisy uzależniona jest przede wszystkim od sumy ubezpieczenia oraz od tego, na jaką kwotę się ubezpieczamy. Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest wiek osoby ubezpieczonej. Osoba młoda będzie miała polisę tańszą, natomiast im starsza osoba, tym polisa będzie droższa, dlatego że prawdopodobieństwo zachorowania jest większe. Co ważne, jeżeli chorujemy na choroby przewlekłe, polisa również będzie o wiele droższa – tłumaczy Krystyna Papiernik.
Jak podkreśla, nawet mając najdroższą i najlepszą polisę ubezpieczeniową, trzeba się liczyć z pewnymi wyłączeniami. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli w momencie wypadku klient był pod wpływem alkoholu bądź środków odurzających. Udział w bójce lub prowadzenie pojazdu bez odpowiednich uprawnień również są okolicznościami wykluczającymi.
Czytaj także
- 2024-04-17: Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-01-19: Ewel0na: Po operacji w Turcji prawie straciłam życie, już śmierdziałam trupem. Pojechałam tam, bo ktoś mi to zaproponował w zamian za reklamę
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2023-09-29: Anita Sokołowska: W tym sezonie teatralnym podejmę się reżyserii. To dla mnie coś zupełnie nowego
- 2023-09-19: Polski system ochrony zdrowia w coraz większym stopniu wspierany przez medycynę prywatną. Eksperci: Trzeba usankcjonować tę współpracę
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-08-24: Sławomir i Kajra: Wakacje zawsze są bardzo pracowite, to jest u nas czas żniw. Odpoczniemy w styczniu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.