Newsy

Jeszcze w tym sezonie ma powstać Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Klienci biur podróży będą lepiej chronieni

2016-03-18  |  06:50

Turyści najprawdopodobniej zyskają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie letnim. Trwają konsultacje publiczne nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, która ma wzmocnić system zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biura podróży i powołać dodatkowy fundusz zabezpieczający roszczenia klientów. Obecnie zabezpieczenia czasami okazują się niewystarczające.

Dla Ministerstwa Sportu i Turystyki najistotniejsze jest wejście w życie ustawy o funduszu ubezpieczeniowym. To II filar, który zabezpieczałby klientów przed niewypłacalnościami biur podróży, tak by otrzymywali 100-proc. zwrot swoich pieniędzy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Joanna Jędrzejewska-Debortoli, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Branża już od kilku lat wskazywała, że zabezpieczenia interesów klientów biur podróży często okazują się niewystarczające. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny byłby obok dotychczasowych gwarancji dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek ogłoszenia upadłości przez biuro podróży, działając również w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Środki z TFG byłyby uruchamiane, gdyby podstawowe zabezpieczenia nie wystarczyły. Zyskają na tym klienci, którzy choć obecnie są chronieni, to często w niewystarczający sposób. Biura podróży najczęściej wykupują gwarancje na minimalnym możliwym poziomie, które w przypadku problemów nie starczają na całkowity zwrot kosztów poniesionych przez klientów, lub – w przypadku upadłości operatora – na sprowadzenie ich do kraju.

Ustawa jest obecnie w konsultacjach publicznych. Do 18 marca czekamy na wszystkie uwagi branży – zaznacza przedstawicielka resortu.

Projekt nowelizacji nakłada na organizatorów wyjazdów dodatkowe obowiązki, m.in. comiesięczne wpłaty na fundusz, które będą warunkami wykonywania działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Jak ocenia resort, projekt powinien pozytywnie wpłynąć na zabezpieczenie interesów klientów. Łączna suma zgromadzona w ramach systemu uzupełniającego wyniesie ponad 27,37 mln zł rocznie (po odliczeniu kosztów funkcjonowania TFG ok. 2,5 mln zł rocznie). Poza tym zwiększy się zaufanie klientów do organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Ubiegłe lata nie były najlepsze dla branży. Zagrożenie terroryzmem spowodowało, że zwiększyło się ryzyko niewypłacalności operatorów. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że liczba zadłużonych biur podróży i agencji turystycznych w styczniu wynosiła 458 – to blisko 100 więcej niż w czasie ubiegłorocznych wakacji. Wysokość zadłużenia sięgnęła blisko 13 mln zł i w ciągu sześciu miesięcy wzrosła o ok. 3 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.