Newsy

Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto

2023-06-05  |  06:15
Mówi:Konrad Jagodziński
Funkcja:dyrektor ds. marek państw i miast
Firma:Brand Finance
  • MP4
  • Londyn znalazł się na pierwszym miejscu najbardziej rozpoznawalnych marek miast na świecie. Stolica Wielkiej Brytanii wyprzedziła w rankingu Brand Finance City Index 2023 takie metropolie jak Nowy Jork, Paryż czy Sydney. – Miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają – takie jak Dubaj, Abu Dhabi czy wiele miast w Afryce – rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – prognozuje Konrad Jagodziński z Brand Finance. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto.

    Ranking Brand Finance City Index 2023 objął 100 metropolii. To pierwsza edycja badania, w którym wzięło udział 15 tys. respondentów z 20 krajów świata. Rozmawiano z nimi na temat 100 marek miast ze wszystkich kontynentów. Oprócz badania rozpoznawalności miast w ankiecie zapytano respondentów o ogólną reputację i ich osobiste postrzeganie każdego miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej i zdalnej, nauki, emerytury, a także miasta, które warto odwiedzić lub w nim zainwestować. Zwycięzcą okazał się Londyn.

    – Nie chodzi tylko o rozpoznawalność, czy ktoś słyszał o takim mieście, ale o głębszą znajomość miasta, czy rzeczywiście wiem o nim coś więcej niż tylko to, jak się nazywa i gdzie jest położone. Tutaj Londyn rzeczywiście przoduje, pewnie ze względu na położenie geograficzne w Europie i na język angielski, który w Londynie jest językiem urzędowym – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast w Brand Finance.

    Jak podkreśla, warto jednak rozdzielić markę narodową Wielkiej Brytanii od marki samego Londynu, gdyż ich opinia na świecie jest zupełnie inna.

    – Londyn jest postrzegany w dużej mierze jako miasto bardziej otwarte, bardziej kosmopolityczne niż reszta Wielkiej Brytanii – wyjaśnia ekspert Brand Finance. – Co ciekawe również brexit nie miał aż takiego znaczenia dla obniżenia percepcji, wizerunku Wielkiej Brytanii i Londynu na świecie. Czasem brexit wydaje się nam w Europie katastrofą wizerunkową i jaki miał on wpływ na Wielką Brytanię i Londyn, w reszcie świata nie jest w ten sam sposób postrzegany. Tam rzeczywiście Londyn jest po prostu dalej widziany jako znakomite miasto do życia, studiowania, zwiedzania, jako swego rodzaju stolica świata, która zasłużenie znalazła się na pierwszym miejscu w naszym rankingu.

    Londyn z 84,6 pkt na 100 wyprzedził Nowy Jork i Paryż, które zajęły kolejno drugie i trzecie miejsce (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Stolica Wielkiej Brytanii przodowała w dwóch z siedmiu kluczowych kategorii: najlepsze miasto do studiowania i najlepsze miasto do zwiedzania, a w pozostałych kategoriach była w pierwszej czwórce.

    – Wszystkie trzy miasta cieszą się dużą rozpoznawalnością na całym świecie, ale wszystkie trzy przodują również w różnych dziedzinach, dzięki czemu zajmują wyższe lokaty. Nowy Jork radzi sobie znakomicie w dziedzinie biznes i inwestycje, Paryż w dziedzinie kultura i dziedzictwo – mówi Konrad Jagodziński.

    Uważany za światową stolicę finansów Nowy Jork zajął jednak drugą lokatę w kategorii najlepsze miasto do inwestowania. Wyprzedził go Zurych, który był liderem także jako najlepsze miasto na świecie do pracy zdalnej oraz do emerytury. W ostatecznej klasyfikacji był jednak daleko za podium i zajął 17. miejsce.

    – Zurych ma o wiele mniejszą rozpoznawalność marki niż miasta z czołówki, nie jest miastem globalnym, nie jest miastem znanym powszechnie na całym świecie. Można porównać go do miasta luksusowego, marki luksusowej, która znana jest węższej grupie respondentów, ale wśród tych osób cieszy się bardzo dużym poważaniem – wyjaśnia dyrektor w Brand Finance.

    Czwarte miejsce w rankingu zajęło Los Angeles, zdobywając 78,6 pkt na 100, a pierwszą piątkę zamyka Sydney (77,9 pkt), ocenione przez respondentów jako najlepsze miasto do życia. W pierwszej dziesiątce znalazły się również Singapur, Tokio, San Francisco, Dubaj i Amsterdam.

    – To jest pierwsza edycja naszego rankingu, tak że zobaczymy, co przyniosą przyszłe lata, na ile miasta, które są dzisiaj niżej w rankingu, będą mogły piąć się w górę. Ale są miasta, które w ostatnich latach niesamowicie się rozwijają, takie jak Dubaj, Abu Dhabi, również wiele miast w Afryce. One rzeczywiście pną się w górę i na pewno będziemy widzieli wzrost pozycji tych miast w kolejnych latach – mówi Konrad Jagodziński.

    Warszawa, jedyne polskie miasto w rankingu, uplasowała się na 62. pozycji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.