Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Polacy planują wydać na wakacyjny urlop blisko 3 tys. zł. Niespełna milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę
2869 zł – tyle średnio Polacy planują wydać na wakacyjny wypoczynek w tym roku – wynika z Barometru Providenta. To średnio o 570 zł więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość wyjeżdżających sfinansuje urlop z oszczędności lub bieżących dochodów, a prawie milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę. Znacznie chętniej wybieramy w tym roku wakacje w kraju niż za granicą.
– Według tegorocznego badania Barometr Providenta, aż 43 proc. Polaków wybiera się na wakacje. Jest to stosunkowo dużo, zaobserwowaliśmy, że liczba Polaków, którzy planują wakacyjny wypoczynek, regularnie rośnie, w ubiegłym roku było to 36 proc., a wiec zaobserwowaliśmy wzrost o 7 pkt proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Ponad połowa Polaków sfinansuje swój wyjazd z oszczędności – odkładali na ten cel średnio 8 miesięcy. Co czwarty badany deklaruje, że wystarczy mu środków z bieżących dochodów.
– Co ciekawe, 6 proc. wyjeżdżających, czyli ok. 850 tysięcy osób, zaciągnie pożyczki na koszty związane z wyjazdem lub na same wyjazdy wakacyjne –mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
W tym roku wydamy statystycznie średnio 570 zł więcej niż przed rokiem, czyli blisko 2,9 tys. zł. Deklarowane wydatki różnią się w zależności od grupy wiekowej, posiadanej rodziny i wysokości zarobków. Osoby samotne przeznaczą na wakacje średnio nieco powyżej 1,7 tys. zł, a rodziny z minimum trójką dzieci – ponad 5 tys. zł. Seniorzy wydadzą na wakacje maksymalnie 1650 zł. Ta grupa wyjeżdża najrzadziej (16 proc. zaplanowało wypoczynek), a urlop jest krótszy niż wynosi średnia dla badania (9 dni vs. 11 dni). Z kolei osoby młode przeznaczą na wyjazd ok. 3–3,2 tys. zł.
– Osobom do 24 roku życia przypadną najdłuższe urlopy. Jest to związane oczywiście z wakacjami szkolnymi i studenckimi. Ich urlopy wyjazdowe będą trwać powyżej dwóch tygodni – mówi Karasińska.
Od zarobków zależy także kierunek, jaki Polacy wybierają na wakacje. Prawie połowa rodzin, których dochód przekracza 5 tys. zł, spędzi urlop za granicą. Osoby, które planują wydać na wyjazd do 1 tys. zł, wybierają najchętniej polskie góry i wieś.
– Zdecydowanie najbardziej popularnym kierunkiem w Polsce jest morze. Blisko 40 proc. osób deklaruje chęć wypoczynku na wybrzeżu. Nieco mniej, bo około 20 proc., wybiera się w góry, a najmniej popularne w Polsce są Mazury – wyjedzie tam 7 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak.
Na zagraniczny urlop w tym roku wybierze się 31 proc. Polaków, co już prawie dorównuje odsetkowi osób wyjeżdżających nad polskie morze. Według ekspertów wynika to z rosnącej zamożności Polaków.
Czytaj także
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.