Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Polacy planują wydać na wakacyjny urlop blisko 3 tys. zł. Niespełna milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę
2869 zł – tyle średnio Polacy planują wydać na wakacyjny wypoczynek w tym roku – wynika z Barometru Providenta. To średnio o 570 zł więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość wyjeżdżających sfinansuje urlop z oszczędności lub bieżących dochodów, a prawie milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę. Znacznie chętniej wybieramy w tym roku wakacje w kraju niż za granicą.
– Według tegorocznego badania Barometr Providenta, aż 43 proc. Polaków wybiera się na wakacje. Jest to stosunkowo dużo, zaobserwowaliśmy, że liczba Polaków, którzy planują wakacyjny wypoczynek, regularnie rośnie, w ubiegłym roku było to 36 proc., a wiec zaobserwowaliśmy wzrost o 7 pkt proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Ponad połowa Polaków sfinansuje swój wyjazd z oszczędności – odkładali na ten cel średnio 8 miesięcy. Co czwarty badany deklaruje, że wystarczy mu środków z bieżących dochodów.
– Co ciekawe, 6 proc. wyjeżdżających, czyli ok. 850 tysięcy osób, zaciągnie pożyczki na koszty związane z wyjazdem lub na same wyjazdy wakacyjne –mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
W tym roku wydamy statystycznie średnio 570 zł więcej niż przed rokiem, czyli blisko 2,9 tys. zł. Deklarowane wydatki różnią się w zależności od grupy wiekowej, posiadanej rodziny i wysokości zarobków. Osoby samotne przeznaczą na wakacje średnio nieco powyżej 1,7 tys. zł, a rodziny z minimum trójką dzieci – ponad 5 tys. zł. Seniorzy wydadzą na wakacje maksymalnie 1650 zł. Ta grupa wyjeżdża najrzadziej (16 proc. zaplanowało wypoczynek), a urlop jest krótszy niż wynosi średnia dla badania (9 dni vs. 11 dni). Z kolei osoby młode przeznaczą na wyjazd ok. 3–3,2 tys. zł.
– Osobom do 24 roku życia przypadną najdłuższe urlopy. Jest to związane oczywiście z wakacjami szkolnymi i studenckimi. Ich urlopy wyjazdowe będą trwać powyżej dwóch tygodni – mówi Karasińska.
Od zarobków zależy także kierunek, jaki Polacy wybierają na wakacje. Prawie połowa rodzin, których dochód przekracza 5 tys. zł, spędzi urlop za granicą. Osoby, które planują wydać na wyjazd do 1 tys. zł, wybierają najchętniej polskie góry i wieś.
– Zdecydowanie najbardziej popularnym kierunkiem w Polsce jest morze. Blisko 40 proc. osób deklaruje chęć wypoczynku na wybrzeżu. Nieco mniej, bo około 20 proc., wybiera się w góry, a najmniej popularne w Polsce są Mazury – wyjedzie tam 7 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak.
Na zagraniczny urlop w tym roku wybierze się 31 proc. Polaków, co już prawie dorównuje odsetkowi osób wyjeżdżających nad polskie morze. Według ekspertów wynika to z rosnącej zamożności Polaków.
Czytaj także
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.