Newsy

Ponad połowa Polaków wybiera się na wakacje. Na wyjazd przeznaczą oni nawet 300 zł więcej niż rok temu

2016-06-15  |  06:30

Ponad 17 mln Polaków, czyli blisko 1,5 mln więcej niż rok temu, wyjedzie na letnie wakacje. Zdecydowana większość urlop spędzi w kraju. Tylko 1/3 zdecyduje się na wyjazd za granicę, co eksperci wiążą z rosnącym ryzykiem geopolitycznym. Najpopularniejsze destynacje zagraniczne to Hiszpania, Chorwacja i Włochy. Na tegoroczny wypoczynek za granicą Polacy zamierzają przeznaczyć ponad 300 zł więcej niż rok temu, na krajowe wakacje – o ponad 150 zł więcej. Znacznie większa liczba turystów planuje także wykupić ubezpieczenie turystyczne. 

W 2015 roku połowa społeczeństwa planowała wyjazd wakacyjny, a w tym roku jest to 55 proc.– mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

Z badania przeprowadzonego przez Mondial Assistance wynika, że 73 proc., czyli ponad 12,5 mln osób, zamierza spędzić urlop w Polsce. 27 proc., czyli nieco ponad 4,5 mln Polaków, planuje natomiast wyjazd zagraniczny – to o prawie 400 tys. osób mniej niż w 2015 roku. Wśród osób wyjeżdżających za granicę największą popularnością cieszą się Hiszpania wraz z Wyspami Kanaryjskimi, Chorwacja i Włochy. Grecja, która jeszcze do niedawna była liderem rankingu, w tym roku spadła na 4. miejsce.

Widzimy bardzo istotny wzrost wyjazdów do Bułgarii, z pierwszej ligi wyjazdowej wypadły Niemcy. Awansowała za to Francja, ale to jest związane trochę z dodatkowym ruchem na Euro. Nieco ponad 100 tys. ludzi zadeklarowało chęć wyjazdu do tego kraju – mówi Frączek.

Świadomy konsument usług turystycznych poprawnie ocenia informacje dotyczące sytuacji geopolitycznej i rozsądnie na nie reaguje. Urlop ma być czasem bezpiecznym, spokojnym, więc unikamy miejsc, które uznajemy za niezbyt bezpieczne. To np. Egipt, Turcja, Tunezja czy Maroko, gdzie liczba turystów znacząco spada. Bezpieczniej czujemy się w pobliżu własnego domu, stąd pewnie rosnąca popularność w tym roku wypoczynku w kraju – mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.

Badanie pokazało, że zdecydowana większość Polaków preferuje wyjazd dłuższy, trwający 11 dni lub dłużej. Dla 81 proc. osób wyjeżdżających za granicę i 68 proc. pozostających w kraju najpopularniejszy sposób spędzania urlopu to zwiedzanie i wycieczki, a odpowiednio dla 67 proc. i 58 proc. wypoczynek na plaży i basenie.

Jak co roku, zwiększył się budżet, który Polacy przeznaczają na letni urlop. Na wypoczynek w kraju turyści zamierzają przeznaczyć ponad 150 zł więcej niż rok temu, a na wyjazd zagraniczny – ponad 300 zł więcej. Średni koszt urlopu w przypadku wyjazdu zagranicznego wyniesie 2 922 zł na osobę, a krajowego – 1 490 zł.

Polski turysta ma się lepiej, zasobność jego portfela wzrosła, czuje się on pewniej finansowo, więc jest gotów więcej wydać – mówi Krzysztof Piątek. – Taki statystyczny turysta to osoba co najmniej średnio lub lepiej zarabiająca, czyli konsument z wyższej półki, dobrze wykształcona, z reguły z większych miast, w wieku 29+. Jest pozytywnie nastawiony i gotowy poświęcić część swojego budżetu również na aktywny wypoczynek.

Najpopularniejszym środkiem lokomocji podczas wyjazdu na urlop w kraju jest własny samochód – z takiej opcji skorzysta 69 proc. wyjeżdżających. Ta forma transportu staje się także coraz bardziej popularna wśród osób wyjeżdżających za granicę, choć nadal 59 proc. turystów wybiera samolot. Organizując wakacyjny wyjazd zagraniczny, coraz chętniej korzystają z pomocy touroperatorów. W tym roku 51 proc. wyjeżdżających zorganizuje wakacje samodzielnie, a 49 proc. uda się do biura podróży. Zwolennicy korzystania z pomocy profesjonalistów jako główny powód podają wygodę i brak konieczności martwienia się o formalności, zaufanie do biura oraz dodatkowe świadczenia oferowane przez touroperatora.

– Przy wyborze biur podróży podstawowym kryterium jest wiarygodność biura i poprzednie doświadczenia z tym usługodawcą. Powierzamy plany urlopowe znanym firmom, z którymi mamy pozytywne doświadczenia z przeszłości, bo tylko udany urlop sprawi, że ponownie wrócimy do tego samego biura podróży – mówi prezes Neckermann Polska.

Z roku na rok rośnie odsetek Polaków, którzy planują wykupić dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej. W tym roku taki zamiar deklaruje 70 proc. wyjeżdżających Polaków, czyli około 3,3 mln osób. W 2012 roku w polisę turystyczną zaopatrywało się zaledwie 58 proc. polskich turystów.

W związku z tym, że są to wyjazdy europejskie i w większości krajów istnieje paszport medyczny, ubezpieczenia są dość tradycyjne, ale zapewniające bezpieczeństwo w podróży i w ewentualnym nieoczekiwanym powrocie – mówi Tomasz Frączek.

Badanie pokazało również, że w stosunku do ubiegłego roku znacznie, bo o blisko 1,1 mln osób, zmniejszyła się liczba Polaków, którzy w ogóle nie planują wakacyjnego wypoczynku. Wśród osób rezygnujących z wyjazdu na urlop najczęstszym powodem są zbyt wysokie koszty lub stan zdrowia (własnego bądź członka najbliższej rodziny).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.