Mówi: | Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska |
Ponad połowa Polaków wybiera się na wakacje. Na wyjazd przeznaczą oni nawet 300 zł więcej niż rok temu
Ponad 17 mln Polaków, czyli blisko 1,5 mln więcej niż rok temu, wyjedzie na letnie wakacje. Zdecydowana większość urlop spędzi w kraju. Tylko 1/3 zdecyduje się na wyjazd za granicę, co eksperci wiążą z rosnącym ryzykiem geopolitycznym. Najpopularniejsze destynacje zagraniczne to Hiszpania, Chorwacja i Włochy. Na tegoroczny wypoczynek za granicą Polacy zamierzają przeznaczyć ponad 300 zł więcej niż rok temu, na krajowe wakacje – o ponad 150 zł więcej. Znacznie większa liczba turystów planuje także wykupić ubezpieczenie turystyczne.
– W 2015 roku połowa społeczeństwa planowała wyjazd wakacyjny, a w tym roku jest to 55 proc.– mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Z badania przeprowadzonego przez Mondial Assistance wynika, że 73 proc., czyli ponad 12,5 mln osób, zamierza spędzić urlop w Polsce. 27 proc., czyli nieco ponad 4,5 mln Polaków, planuje natomiast wyjazd zagraniczny – to o prawie 400 tys. osób mniej niż w 2015 roku. Wśród osób wyjeżdżających za granicę największą popularnością cieszą się Hiszpania wraz z Wyspami Kanaryjskimi, Chorwacja i Włochy. Grecja, która jeszcze do niedawna była liderem rankingu, w tym roku spadła na 4. miejsce.
– Widzimy bardzo istotny wzrost wyjazdów do Bułgarii, z pierwszej ligi wyjazdowej wypadły Niemcy. Awansowała za to Francja, ale to jest związane trochę z dodatkowym ruchem na Euro. Nieco ponad 100 tys. ludzi zadeklarowało chęć wyjazdu do tego kraju – mówi Frączek.
– Świadomy konsument usług turystycznych poprawnie ocenia informacje dotyczące sytuacji geopolitycznej i rozsądnie na nie reaguje. Urlop ma być czasem bezpiecznym, spokojnym, więc unikamy miejsc, które uznajemy za niezbyt bezpieczne. To np. Egipt, Turcja, Tunezja czy Maroko, gdzie liczba turystów znacząco spada. Bezpieczniej czujemy się w pobliżu własnego domu, stąd pewnie rosnąca popularność w tym roku wypoczynku w kraju – mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.
Badanie pokazało, że zdecydowana większość Polaków preferuje wyjazd dłuższy, trwający 11 dni lub dłużej. Dla 81 proc. osób wyjeżdżających za granicę i 68 proc. pozostających w kraju najpopularniejszy sposób spędzania urlopu to zwiedzanie i wycieczki, a odpowiednio dla 67 proc. i 58 proc. wypoczynek na plaży i basenie.
Jak co roku, zwiększył się budżet, który Polacy przeznaczają na letni urlop. Na wypoczynek w kraju turyści zamierzają przeznaczyć ponad 150 zł więcej niż rok temu, a na wyjazd zagraniczny – ponad 300 zł więcej. Średni koszt urlopu w przypadku wyjazdu zagranicznego wyniesie 2 922 zł na osobę, a krajowego – 1 490 zł.
– Polski turysta ma się lepiej, zasobność jego portfela wzrosła, czuje się on pewniej finansowo, więc jest gotów więcej wydać – mówi Krzysztof Piątek. – Taki statystyczny turysta to osoba co najmniej średnio lub lepiej zarabiająca, czyli konsument z wyższej półki, dobrze wykształcona, z reguły z większych miast, w wieku 29+. Jest pozytywnie nastawiony i gotowy poświęcić część swojego budżetu również na aktywny wypoczynek.
Najpopularniejszym środkiem lokomocji podczas wyjazdu na urlop w kraju jest własny samochód – z takiej opcji skorzysta 69 proc. wyjeżdżających. Ta forma transportu staje się także coraz bardziej popularna wśród osób wyjeżdżających za granicę, choć nadal 59 proc. turystów wybiera samolot. Organizując wakacyjny wyjazd zagraniczny, coraz chętniej korzystają z pomocy touroperatorów. W tym roku 51 proc. wyjeżdżających zorganizuje wakacje samodzielnie, a 49 proc. uda się do biura podróży. Zwolennicy korzystania z pomocy profesjonalistów jako główny powód podają wygodę i brak konieczności martwienia się o formalności, zaufanie do biura oraz dodatkowe świadczenia oferowane przez touroperatora.
– Przy wyborze biur podróży podstawowym kryterium jest wiarygodność biura i poprzednie doświadczenia z tym usługodawcą. Powierzamy plany urlopowe znanym firmom, z którymi mamy pozytywne doświadczenia z przeszłości, bo tylko udany urlop sprawi, że ponownie wrócimy do tego samego biura podróży – mówi prezes Neckermann Polska.
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków, którzy planują wykupić dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej. W tym roku taki zamiar deklaruje 70 proc. wyjeżdżających Polaków, czyli około 3,3 mln osób. W 2012 roku w polisę turystyczną zaopatrywało się zaledwie 58 proc. polskich turystów.
– W związku z tym, że są to wyjazdy europejskie i w większości krajów istnieje paszport medyczny, ubezpieczenia są dość tradycyjne, ale zapewniające bezpieczeństwo w podróży i w ewentualnym nieoczekiwanym powrocie – mówi Tomasz Frączek.
Badanie pokazało również, że w stosunku do ubiegłego roku znacznie, bo o blisko 1,1 mln osób, zmniejszyła się liczba Polaków, którzy w ogóle nie planują wakacyjnego wypoczynku. Wśród osób rezygnujących z wyjazdu na urlop najczęstszym powodem są zbyt wysokie koszty lub stan zdrowia (własnego bądź członka najbliższej rodziny).
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.