Newsy

Prawie 7,5 mln Polaków spędzi w tym roku wakacyjny urlop za granicą. Większość kupi przed wyjazdem polisę turystyczną

2018-06-07  |  06:30
Mówi:Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance

Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

  • MP4
  • Na wakacje w tym roku wyjedzie rekordowe 18,5 mln Polaków – wynika z raportu Mondial Assistance „Plany wakacyjne Polaków”. Choć większość planuje wypoczynek w kraju, szybko rośnie grupa, która wybiera zagraniczny wyjazd. Najpopularniejsze kierunki to niezmiennie od lat Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie, a także Chorwacja, Grecja i Włochy. Do łask turystów wracają też Tunezja, Egipt i Turcja. 74 proc. osób planuje przed wakacyjnym wyjazdem zakup ubezpieczenia turystycznego. Coraz chętniej zamiast podstawowych kupujemy kompleksowe pakiety.

    – W tym roku około 18,5 mln osób planuje wakacje, to o 2 mln więcej niż w zeszłym roku. To dane bardzo cieszące całą branżę turystyczną, ale też ubezpieczeniową. Dlaczego ubezpieczeniową? Istotnie rośnie liczba osób planujących wyjazd zagraniczny, podczas którego przydatne może okazać się ubezpieczenie turystyczne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

    Z badania „Plany wakacyjne Polaków” zrealizowanego przez Ipsos Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że zdecydowana większość urlop zamierza spędzić w kraju (60 proc.). Jednak dynamicznie rośnie liczba tych, którzy wyjadą za granicę (7,4 mln – wzrost o 3,2 mln. w ujęciu rocznym).

    – Z perspektywy biur podróży obsługujących część wyjazdów turystycznych plany wakacyjne Polaków wyglądają bardzo optymistyczne. Liczba klientów w biurach podróży rok do roku rośnie w tempie ok. 25 proc. – wskazuje Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

    Ponad połowa turystów przy organizacji zagranicznego wyjazdu korzysta z usług biura podróży (wzrost o 7 pkt proc. – ok. 2 mln). Kusi ich brak formalności, wygoda i poczucie bezpieczeństwa. Przeważnie wybierają to biuro, z którego usług już korzystali (33 proc.) lub największe na rynku (24 proc.).

    Z badania wynika, że największą popularnością cieszy się Hiszpania i jej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.), niewiele mniej osób wybiera Chorwację (12 proc.), Grecję (10 proc.) i Włochy (9 proc.). Do łask wracają niegdyś popularne kraje arabskie, takie jak Egipt czy Tunezja, które w poprzednich latach zniknęły z czołówki ulubionych wakacyjnych destynacji. Dużą popularnością cieszy się także Turcja.

    – Króluje Hiszpania z Wyspami Kanaryjskimi, około 14 proc. deklaruje chęć wyjazdu do tego regionu, nieustannie na drugim miejscu jest Chorwacja, na trzecim miejscu Grecja. Istotniejszy jest dół tabeli, jest wielki powrót rynków nieobecnych przez kilka lat, takich jak Turcja, Egipt i Tunezja. To cieszy, bo Polacy lubili tam jeździć, to są fajne wyjazdy, pełne słońca, jest to nowy, wielki powrót – mówi Tomasz Frączek.

    Osoby, które wolą samodzielnie zorganizować swój wyjazd, tłumaczą ten wybór głównie możliwością samodzielnego decydowania o własnym czasie (63 proc.) oraz ceną (27 proc.).

    W tegorocznych deklaracjach Polaków wyjeżdżających za granicę widać większą chęć zakupu polis turystycznych.

    – Cieszy nas, że rośnie świadomość Polaków w tym zakresie. Zamiar zakupu ubezpieczenia deklaruje 74 proc. ankietowanych. To kolejny wzrost, wprawdzie tylko o 1 pkt proc. w ciągu ostatniego roku, ale 7 lat temu zaczynaliśmy od 57 proc. Polacy wykupują coraz bardziej kompleksowe pakiety ubezpieczeniowe, te oszczędne już nie cieszą się popularnością – wskazuje Tomasz Frączek.

    W tym roku zakup ubezpieczenia turystycznego w związku z planowanym wyjazdem deklaruje ponad 5,5 mln Polaków. Jeszcze rok temu było to nieco ponad 3 mln. Na ubezpieczenie najczęściej decydują się osoby w wieku 30–49 lat, z większych miast i o dochodach netto na gospodarstwo domowe przekraczających 3,5 tys. zł.

    – Często w mediach widzimy osoby pokrzywdzone różnymi wydarzeniami, które nie były ubezpieczone. To powoduje wzrost świadomości. Wzrost naszej zasobności i większa chęć korzystania z uciech tego świata w poczuciu pełnego bezpieczeństwa, a tym jest dodatkowe ubezpieczenie na wyjazd zagraniczny, powoduje, że częściej niż w minionym okresie kupujemy ubezpieczenie na wyjazd turystyczny – tłumaczy Krzysztof Piątek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.